• Посилання скопійовано

Розробка настільної гри: чиє нематеріальним активом?

Неприбуткова організація розробила та створила настільну інтелектуальну гру, яку планує розповсюдити серед партнерів. Як обліковувати витрати на створення гри? Чи є гра нематеріальним активом (ідея+розробка+друк)?

До нематеріальних активів, враховуючи п.4 та 6 П(С)БО 8, може бути віднесено актив із такими ознаками:

  • актив не має матеріальної форми;
  • може бути ідентифікований (підприємство здійснює його контроль);
  • є імовірність одержання майбутніх економічних вигід;
  • вартість може бути достовірно визначена.

Якщо ознаки ідеї та правил настільної гри як нематеріального активу відповідають зазначеним вище, в обліку організації такий актив відноситься до нематеріальних. На нашу думку, ідея та правила настільної гри є нематеріальним активом, оскільки вони відповідають всім вищезаначеним ознакам.

Відображення операцій в бухобліку, пов’язаних з НА, наводиться у Методрекомендаціях №1327.

Відповідно до п. 17 П(С)БО 8, первісна вартість нематеріального активу, створеного підприємством, включає прямі витрати на оплату праці, прямі матеріальні витрати, інші витрати, безпосередньо пов'язані із створенням цього нематеріального активу та приведенням його до стану придатності для використання за призначенням (оплата реєстрації юридичного права, амортизація патентів, ліцензій тощо).

Введення в господарський оборот НА оформлюється актом типової форми первинного обліку №НА-1 (затверджена наказом Мінфіну №732), який складається комісією по підприємству в одному примірнику. 

Витрати на створення та удосконалення об'єктів НА (в даному випадку - це витрати на ідею та розробку правил гри) відображають на субрахунку 154 «Придбання (створення) нематеріальних активів» з кредитом субрахунків 13, 20, 22, 63, 65, 66 та інші.

Введення в експлуатацію такого НА, як настільна гра (в частині витрат на розробку ідеї та правил) в бухгалтерському обліку відображається за дебетом субрахунка 127 «Інші нематеріальні активи» у кореспонденції з субрахунком 154, на якому відображалися витрати підприємства на створення власними силами такого активу.

Нарахування амортизації НА відображається за кредитом субрахунка 133 «Накопичена амортизація нематеріальних активів»  у кореспонденції з субрахунком витрат.

Організація самостійно встановлює строк корисного використання такого активу і нараховує амортизацію відповідно до п. 25 П(С)БО 8. При зарахуванні НА у вигляді настільної гри на баланс у розпорядчому акті по підприємству встановлюється строк корисного використання, при визначенні якого слід виходити з того, скільки років організація планує використовувати настільну гру. Протягом цього строку здійснюється систематичний розподіл вартості у вигляді нарахування амортизації. Нарахування амортизації починається з місяця, наступного за місяцем, у якому НА введено в господарський оборот. Метод амортизації організація обирає самостійно виходячи з умов отримання економічних вигід. Найчастіше НА амортизуються за прямолінійним методом.

Надруковані примірники настільної гри, що призначаються для розповсюдження, вже мають ознаки матеріального активу – готової друкованої продукції. Якщо неприбуткова організація самостійно виробляє ці примірники (друкує власними силами або шляхом замовлення друку в друкарнях тощо), то витрати на друк примірників гри акумулюються на рахунку 23:

  • Дт 23 Кт 133 – амортизація нематеріального активу у вигляді ідеї та правил гри;
  • Дт 23 Кт 20, 22 – витрати ТМЦ на друк примірників гри;
  • Дт 23 Кт 631 – витрати на оплату послуг сторонніх організацій (в тому числі послуги друкарень);
  • Дт 23 Кт 65, 66  - витрати на оплату праці працівників, зайнятих друком примірників;
  • Дт 26 Кт 23 – оприбуткування готових приміників гри на склад.

Після того, як будуть отримані готові примірники гри, собівартість кожного з них визначатиметься шляхом ділення накопичених витрат (сума запису - Дт 26 Кт 23) на кількість оприбуткованих примірників.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442