• Посилання скопійовано

Списання запчастин на металобрухт при довготривалому зберіганні: облік та оподаткування

У результаті довготривалого зберігання, запаси застаріли та не можуть в майбутньому бути використані для отримання економічних вигід. Прийнято рішення списати їх на металобрухт. Як оформлюється, обліковується та оподатковується така операція?

Документальне оформлення

Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону про бухоблік, підставою для бухобліку госпоперацій є первинні документи. При цьому первинними документами є документи, які мають всі обов’язкові реквізити первинних документів:

  • назву документа (форми);
  • дату  складання;
  • назву підприємства, від імені якого складено документ;
  • зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
  • посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

На сьогодні для списання запасів затверджено форму акта (№З-2) наказом Держказначейства 18.12.2000 р. №130.  Але така форма первинного документа в обов’язковому порядку застосовується бюджетними установами. Усі інші підприємства можуть використовувати цю форму за бажанням або ж розробити свої форми. Головне, щоб такі документи мали всі обов’язкові реквізити, які зазначені вище. 

На практиці для цього можна застосовувати акт списання запасів, форму якого можна розробити з урахуванням вищенаведеної інформації. При цьому, у первинному документі варто зазначити підставу для списання таких матеріалів та зазначати осіб, які відповідальні за зберігання ТМЦ, а також обсяг та вартість оприбуткованих корисних залишків від списання таких запасів (металобрухту).

Передача безпосередньо металобрухту оформлюється актом приймання-передачі або видатковою накладною.

 

Бухоблік

У бухобліку списання ТМЦ відображається бухгалтерським записом за кредитом рахунків обліку таких ТМЦ (20, 22, 26, 28) у кореспонденції з дебетом субрахунків  949 "Інші витрати операційної діяльності" або 947 "Нестачі і втрати від псування цінностей" (у випадку, якщо ТМЦ списуються внаслідок нестачі або псування).

У даному випадку більш доцільно застосовувати субрахунок 949, оскільки немає фактів нестачі або псування цінностей. Вартість оприбуткованого металобрухту відображається за кредитом рахунку 719 "Інші доходи від операційної діяльності" та дебетом рахунку 209 "Інші матеріали".

Тобто підприємство списує до складу витрат балансову вартість таких запасів, а разом з оприбуткуванням корисних залишків (металобрухту) визнає дохід у розмірі вартості таких залишків (доцільно використовувати ціну, за яку такі корисні залишки можуть бути реалізовано).

Якщо передача металобрухту відбувається з подальшою компенсацією, то підприємство за фактом такої передачі визнає дохід записом: Дт 377 Кт 712, а вартість металобрухту списує до складу витрат – Дт 943 Кт 209.

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

При списанні ТМЦ, придбаних у резидентів або виготовлених самостійно, податкових різниць не виникає. Таким чином, дані операції впливають на об’єкт оподаткування податком на прибуток виключно за правилами бухобліку, наведеними вище.

 

ПДВ

Списання ТМЦ, які втратили ознаки активу за своєю суттю, належить до операцій, що не є госпдіяльністю платника ПДВ. Відповідно, виникає необхідність нарахування ПЗ, якщо такі ТМЦ були придбані з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту).

Отже, якщо запаси, які підлягають списанню, було придбано з ПДВ, то виникає необхідність нарахувати ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ. Про те, як складається така ПН, ми писали тут.

Своєю чергою, відповідно до п. 23 підрозділу 2 розділу XX ПКУ тимчасово до 1 січня 2022 року від оподаткування ПДВ звільняються операції з постачання, у тому числі операції з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД. Переліки таких відходів та брухту чорних і кольорових металів затверджуються КМУ.

Таким чином, подальше постачання металобрухту є операцією, звільненою від оподаткування ПДВ. При цьому, платник податку все одно має скласти ПН на таку звільнену операцію з постачання. Особливості складання такої ПН тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202521
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202524
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202520
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025321