• Посилання скопійовано

Списання запчастин на металобрухт при довготривалому зберіганні: облік та оподаткування

У результаті довготривалого зберігання, запаси застаріли та не можуть в майбутньому бути використані для отримання економічних вигід. Прийнято рішення списати їх на металобрухт. Як оформлюється, обліковується та оподатковується така операція?

Документальне оформлення

Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону про бухоблік, підставою для бухобліку госпоперацій є первинні документи. При цьому первинними документами є документи, які мають всі обов’язкові реквізити первинних документів:

  • назву документа (форми);
  • дату  складання;
  • назву підприємства, від імені якого складено документ;
  • зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
  • посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

На сьогодні для списання запасів затверджено форму акта (№З-2) наказом Держказначейства 18.12.2000 р. №130.  Але така форма первинного документа в обов’язковому порядку застосовується бюджетними установами. Усі інші підприємства можуть використовувати цю форму за бажанням або ж розробити свої форми. Головне, щоб такі документи мали всі обов’язкові реквізити, які зазначені вище. 

На практиці для цього можна застосовувати акт списання запасів, форму якого можна розробити з урахуванням вищенаведеної інформації. При цьому, у первинному документі варто зазначити підставу для списання таких матеріалів та зазначати осіб, які відповідальні за зберігання ТМЦ, а також обсяг та вартість оприбуткованих корисних залишків від списання таких запасів (металобрухту).

Передача безпосередньо металобрухту оформлюється актом приймання-передачі або видатковою накладною.

 

Бухоблік

У бухобліку списання ТМЦ відображається бухгалтерським записом за кредитом рахунків обліку таких ТМЦ (20, 22, 26, 28) у кореспонденції з дебетом субрахунків  949 "Інші витрати операційної діяльності" або 947 "Нестачі і втрати від псування цінностей" (у випадку, якщо ТМЦ списуються внаслідок нестачі або псування).

У даному випадку більш доцільно застосовувати субрахунок 949, оскільки немає фактів нестачі або псування цінностей. Вартість оприбуткованого металобрухту відображається за кредитом рахунку 719 "Інші доходи від операційної діяльності" та дебетом рахунку 209 "Інші матеріали".

Тобто підприємство списує до складу витрат балансову вартість таких запасів, а разом з оприбуткуванням корисних залишків (металобрухту) визнає дохід у розмірі вартості таких залишків (доцільно використовувати ціну, за яку такі корисні залишки можуть бути реалізовано).

Якщо передача металобрухту відбувається з подальшою компенсацією, то підприємство за фактом такої передачі визнає дохід записом: Дт 377 Кт 712, а вартість металобрухту списує до складу витрат – Дт 943 Кт 209.

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

При списанні ТМЦ, придбаних у резидентів або виготовлених самостійно, податкових різниць не виникає. Таким чином, дані операції впливають на об’єкт оподаткування податком на прибуток виключно за правилами бухобліку, наведеними вище.

 

ПДВ

Списання ТМЦ, які втратили ознаки активу за своєю суттю, належить до операцій, що не є госпдіяльністю платника ПДВ. Відповідно, виникає необхідність нарахування ПЗ, якщо такі ТМЦ були придбані з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту).

Отже, якщо запаси, які підлягають списанню, було придбано з ПДВ, то виникає необхідність нарахувати ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ. Про те, як складається така ПН, ми писали тут.

Своєю чергою, відповідно до п. 23 підрозділу 2 розділу XX ПКУ тимчасово до 1 січня 2022 року від оподаткування ПДВ звільняються операції з постачання, у тому числі операції з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД. Переліки таких відходів та брухту чорних і кольорових металів затверджуються КМУ.

Таким чином, подальше постачання металобрухту є операцією, звільненою від оподаткування ПДВ. При цьому, платник податку все одно має скласти ПН на таку звільнену операцію з постачання. Особливості складання такої ПН тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.20246
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024171
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.2024208
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202426
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202450