• Посилання скопійовано

Бетонна огорожа навколо території: як відобразити в бухобліку?

Виробниче підприємство (платник податку на прибуток, високодохідник) має у власності земельну ділянку на якій розташовано виробничі будівлі. Навколо ділянки вирішено звести бетонну огорожу. Яким чином обліковувати таку бетонну огорожу? Чи нараховувати амортизацію? До якої групи ОЗ відносити її в податковому обліку?

Відповідно до п. 4 Розділу ІІ Наказу №127 огорожі відносяться до споруд і підлягають технічній інвентаризації в складі основної будівлі.

Однак, тут варто звернути увагу, що в даному випадку огорожа не прив’язана до певної споруди, тому вважаємо, що тут слід діяти таким чином, який зазначено у п. 11 Розділ ІІІ Методрекомендацій №11, зокрема, якщо допоміжні будівлі та споруди обслуговують два і більше приміщень, вони вважаються самостійними інвентарними об'єктами.

І хоча Методрекомендації №11 обов’язкові лише для суб'єктів державного сектору, однак вважаємо, що платник податку може прописати аналогічний порядок в своїй обліковій політиці і діяти за ним. Методрекомендації №561 нажаль не містять алгоритму обліку таких споруд.

В такому разі всі витрати, що було понесено в зв’язку із спорудженням такого паркану акумулюються на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів». Після закінчення спорудження об’єкт вводиться в експлуатацію як окремий об’єкт ОЗ, а в обліку сума витрат з субрахунку 152 переноситься на субрахунок 103 «Будинки та споруди», з подальшим щомісячним нарахуванням амортизації відповідно до встановленого строку корисного використання.

В бухгалтерському обліку підприємство самостійно визначає та встановлює строк експлуатації об’єкту ОЗ. При цьому, варто звернути увагу, що оскільки підприємство коригує ФР до оподаткування на різниці, то необхідно враховувати мінімально допустимі строки корисного використання, що встановлено пп. 138.3.3 ПКУ при нарахуванні «податкової» амортизації. Як було зазначено вище, огорожа являє собою споруду тому в податковому обліку відноситься до 3 групи з мінімально допустимим строком корисного використання 15 років. 

Мінімально допустимі строки амортизації основних засобів та інших необоротних активів використовуються з урахуванням наступного:

  • у разі коли строки корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів в бухгалтерському обліку менше ніж мінімально допустимі строки амортизації основних засобів та інших необоротних активів, то для розрахунку амортизації використовуються строки, встановлені цим підпунктом;
  • у разі коли строки корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів в бухгалтерському обліку дорівнюють або є більшими, ніж ті, що встановлені цим підпунктом, то для розрахунку амортизації використовуються строки корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів, встановлені в бухгалтерському обліку.

Як варіант, підприємство може обрати і шлях обліковувати вартість такої огорожі як роботи з благоустрою території (цей варіант ми описували тут). При цьому, в обліку крім субрахунку не зміниться нічого, оскільки на такі ОЗ амортизація все одно буде нараховуватись, а мінімально допустимі строки амортизації в податковому обліку так само становлять 15 років (група 2 - капітальні витрати на поліпшення земель, не пов’язані з будівництвом).

Однак, все ж таки на думку автора доцільніше обліковувати такі витрати саме як окремий об’єкт ОЗ – споруда на субрахунку 103.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Прямолінійний метод амортизації МНМА в обліковій політиці
    Чи можна в обліковій політиці підприємства прописати прямолінійний метод нарахування амортизації для малоцінних необоротних матеріальних активів (МНМА)?
    07.11.202521
  • Документування та облік передачі матеріалів підряднику для будівельних робіт
    Яким первинним документом (накладною/актом) слід оформити передачу власних матеріалів замовника підряднику для виконання ним будівельних робіт? Які бухгалтерські проведення (кореспонденція рахунків) виникають при такій операції передачі та подальшому списанні матеріалів після завершення робіт?
    07.11.202539
  • Курсові різниці при виданому авансі на відрядження: чи повертається різниця працівником?
    Керівнику підприємства видано аванс 14 565,06 грн на 4-денне закордонне відрядження з розрахунку 75 євро за добу (300 євро × курс НБУ 48,5502 на дату видачі). 03.11.2025 р. він звітується, але курс НБУ на дату затвердження авансового звіту зменшився до 48,4088 грн. Чи повинен керівник повернути різницю між виданим авансом і сумою витрат, перерахованою за новим курсом? Я відобразити операцію в бухобліку?
    06.11.202537
  • Облік податку на дохід нерезидента (конструктивні дивіденди)
    Якими бухгалтерськими проведеннями (Дт/Кт) слід відобразити нарахування податку на дохід нерезидента (як конструктивні дивіденди) у зв'язку з донарахуванням за контрольованими операціями? Як це нарахування коректно відображається в Додатку ПН до декларації з податку на прибуток (рядок 30)?
    06.11.202535
  • Особливості обліку віддільних поліпшень у орендаря
    ТОВ уклало договір оренди приміщення. В приміщенні проводилися підготовчі роботи монтажу системи електропостачання (лічильники, щитки, проводка). В обліку витрати відображені за Дт 152, обладнання не введено в експлуатацію. Договір оренди розірвали, демонтували всю електропроводку та обладнання, та перевезли на інший об’єкт оренди. Як відобразити в обліку монтаж та демонтаж поліпшень, не введених в експлуатацію?
    05.11.202544