• Посилання скопійовано

Облік та оподаткування придбання нового авто на підприємстві

Підприємство придбаває в юрособи новий легковий автомобіль. Які податки при цьому сплачуються та як його придбання відображається в бухгалтерському обліку?

При придбанні автомобіля в першу чергу укладається договір купівлі-продажу. Такий договір складається у письмовій формі (ст. 208 ЦКУ). Водночас, оскільки сторонами договору є юрособи його нотаріальне посвідчення не вимагається.

Після цього складається документ, яким засвідчується передача автомобіля від продавця до покупця. Як варіант, це може бути видаткова накладна або акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (далі — ОЗ) (типова форма № ОЗ-1). Разом з автомобілем передаються також технічна документація, паспорт транспортного засобу.

Після придбання авто підприємство зобов’язане зареєструвати автомобіль протягом десяти діб з дати придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України (п. 7 Порядку №1388). Не зареєстрований у зазначений строк в органі МВС автомобіль без номерних знаків використовувати заборонено.

 

Повідомлення за ф. №20-ОПП

Відповідно до пп. 63.3 ПКУ одним зі способів податкового контролю є контроль за місцем розташування як платника податків, так і об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням, або через які провадиться діяльність.

Для здійснення такого податкового контролю застосовується Порядок №1588. Він передбачає, що платник податків зобов’язаний повідомляти податківців про об’єкти оподаткування та об’єкти, пов’язані з оподаткуванням.

Відповідно до п. 8.4 р. VIII Порядку №1588, повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, або через які провадиться діяльність, подається за формою №20-ОПП протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків.

Оскільки автомобіль буде використовуватися платником податків як транспортний засіб (про це свідчить факт його реєстрації в органі МВС), то про такий автомобіль слід подати форму №20-ОПП за податковою адресою платника податку, протягом 10 робочих днів з дати його придбання.

 

Бухгалтерський облік

Відповідно до Інструкції №291, облік витрат, понесених в зв’язку з придбанням автомобіля до введення в експлуатацію, повинен здійснюватися на рахунку бухобліку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів».

При цьому зверніть увагу, що до первісної вартості потраплять також витрати на реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на таке авто (п. 8 П(С)БО 7).

Введення автомобілю в експлуатацію відображається бухгалтерським записом Дт 105 Кт 152. Відповідно до п. 10 Методрекомендацій №561 підставою введення ОЗ в експлуатацію є Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів» (форма №ОЗ-1).

Після введення в експлуатацію підприємство нараховує амортизацію такого автомобіля, відповідно до обраного методу і визначеного строку корисного використання, за допомогою бухгалтерського запису: Дт 23, 92, 93 Кт 131 (в залежності від цілей його використання).

Зверніть увагу! Нарахування амортизації починається у місяці, наступному за місяцем введення такого ОЗ в експлуатацію.

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Якщо підприємство застосовує податкові різниці, то зважаючи на те, що автомобіль відноситься до основних засобів, підприємство буде зобов’язане застосовувати «амортизаційні різниці», зазначені у Розділі І Додатку РІ (ці різниці визначені ст. 138 ПКУ), зокрема, підприємство зобов’язане:

  • збільшити фінрезультат до оподаткування на суму нарахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до НП(С)БО або МСФЗ;
  • зменшити фінрезультат до оподаткування на суму розрахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до пп. 138.3 ПКУ.

 

Збір в Пенсійний фонд

Збір в Пенсійний фонд сплачується при придбанні легкових автомобілів, які підлягають першій державній реєстрації в Україні територіальними органами МВС, крім випадків забезпечення легковими автомобілями інвалідів та успадкування легкових автомобілів (п. 7 ст. 1 Закону №400).

Оскільки підприємство придбаває нове авто і відповідно здійснює його першу реєстрацію, то воно зобов’язане сплатити збір до ПФ за ставкою в розмірі залежно від його вартості (п. 8 ст. 4 Закону №400):

  • 3% – якщо об'єкт оподаткування не перевищує 165 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня звітного року;
  • 4% – якщо об'єкт оподаткування перевищує 165, але не перевищує 290 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня звітного року;
  • 5% – якщо об'єкт оподаткування перевищує 290 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня звітного року.

Транспортний податок

Відповідно до пп. 267.1.1 ПКУ платниками транспортного податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні легкові автомобілі, що відповідно до пп. 267.2.1 ПКУ є об'єктами оподаткування.

За пп. 267.2.1 ПКУ об'єктом оподаткування є легкові автомобілі, які одночасно підпадають під такі вимоги:

  • з року випуску яких минуло не більше п'яти років (включно);
  • середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року (у 2018 році – 1 396 125 грн).

Середньоринкова вартість автомобіля визначається за інформацією наведеною на сайті Мінекономрозвиту. Підприємство за допомогою зазначеного вище сайту визначає, чи підпадає придбаний автомобіль під оподаткування транспортним податком, чи ні, зважаючи на такі його характеристики:

  • марка;
  • модель;
  • рік випуску;
  • об'єм циліндрів двигуна;
  • тип пального.

Якщо автомобіль з відповідними показниками не зазначено у переліку на сайті Мінекономрозвитку, то він не є об’єктом оподаткування транспортним податком і, відповідно, таке підприємство такий податок не сплачує і декларацію з транспортного податку не подає.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024111
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202435
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202423
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202436
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202410