• Посилання скопійовано

Дисконтування ануїтетних платежів при поверненні наданої довгострокової ПФД

ТОВ в 2016 р. надало працівнику безвідсоткову поворотну фіндопомогу в сумі 500 тис. грн з щомісячною виплатою 5 тис. грн. Який приклад розрахунку з формулою дисконту та амортизації на 31.12.2019 р. з умовою повернення допомоги щомісячно (ТОВ – платник податку на прибуток з щоквартальною звітністю)?

Оскільки ТОВ має квартальний звітний період з податку на прибуток, то воно складає фінзвітність також щокварталу. З цієї причини будемо вести розрахунок дисконту з квартальним інтервалом. Аналогічно можна виконати розрахунки і з місячним інтервалом, але вони будуть більш громіздкі. Втім, для квартального звітного періоду буде достатньо провести поквартальне дисконтування.

Припустимо, що ТОВ видало позику працівнику 1 березня  2016 року.  Тоді у першому кварталі 2016 р. працівник поверне 5000 грн, надалі щоквартально погашається по 15000 грн. Таким чином, позика буде погашатися до 31.03.2024 р., отже, вона є довгостроковою і підлягає дисконтуванню.

Дисконтування починаємо з дати балансу 31.12.2019 р. – про це ми пишемо в аналітичному матеріалі тут.

На цю дату залишається неповернутою сума ПФД 255000 грн – саме її ми і будемо дисконтувати (див. розрахунок).

Оскільки ПФД повертається поступово, по 15000 грн щоквартально, то дисконтувати будемо кожний такий платіж окремо.

Формула дисконтування:

PV = FV / (1 + i)n

де:

  • PV – теперішня вартість;
  • FV – майбутня вартість;
  • і – ставка дисконтування;
  • n – строк (число періодів).

Для кожного платежу в сумі 15000 грн:

  • FV – майбутня вартість платежу дорівнює 15000 грн, оскільки саме цю суму повертатиме працівник щоквартально;
  • і – ставка дисконтування.  Для прикладу візьмемо річну ставку дисконтування 20%, отже, квартальна ставка буде 5% (5 = 20/4). Якщо робити розрахунок в розрізі місячних періодів, то річну ставку дисконтування слід ділити на 12. Щодо вибору ставки ми також писали в нашому матеріалі.
  • n – строк (число періодів) – число кварталів, яке залишилося до повернення цього платежу. У місячному розрахунку n буде дорівнювати числу місяців.

Розрахунок дисконту показаний у файлі (див. розрахунок).

Загальна сума дисконту заборгованості в сумі 255000 грн на 31.12.2019 р. за нашим прикладом складає  85 889,02  грн.

Амортизація дисконту розрахована також у файлі  (див. розрахунок).

Амортизація дисконту за перший квартал 2020 року розрахована так:

  1. сума непогашеної заборгованості станом на початок 1 кварталу 2020 року складає 255000 грн, і вона складається з 17 платежів по 15000 грн;
  2. теперішня вартість кожного платежу, якщо припустити, що кожний з них буде повернутий у кінці 1 кварталу 2020 року, складає 14 285,71 грн;
  3. Помноживши теперішню вартість одного платежу на ставку дисконтування – 5%, отримаємо дисконт на один платіж за перший  квартал дисконтування: 14 285,71 грн. * 5 % = 714,29 грн;
  4. Такий самий дисконт нарахований за перший квартал дисконтування на кожний з 17-ти неповернутих платежів по 15000 грн: 714,29 * 17 = 12142,93 грн.
  5. Отже, амортизація дисконту за перший квартал 2020 року (перший квартал дисконтування) складає 12142,93 грн.

Так само розраховується амортизація дисконту за всі наступні квартали дисконтування. Покажемо це на прикладі другого кварталу:

  1. Сума непогашеної заборгованості станом на початок 2 кварталу 2020 року складає 240000 грн, і вона складається з 16 платежів по 15000 грн. Перший платіж в сумі 15000 грн, який був повернутий працівником у першому кварталі 2020 р., вже не бере участі у розрахунку амортизації дисконту;
  2. Теперішня вартість кожного платежу, якщо припустити, що кожний з них буде повернутий у кінці 2 кварталу 2020 року, складає 13605,44 грн;
  3. Помноживши теперішню вартість одного платежу на ставку дисконтування – 5%, отримаємо дисконт на один платіж за другий  квартал дисконтування: 13605,44 грн. * 5 % = 680,27 грн;
  4. Такий самий дисконт нарахований у другому кварталі на кожний з 16-ти неповернутих платежів по 15000 грн: 680,27 * 16 = 10884,32 грн;
  5. Отже, амортизація дисконту за другий квартал 2020 року (другий квартал дисконтування) складає 10884,32 грн.

 

Бухгалтерський облік наданої ПФД із дисконтуванням

Зміст госпоперації

Дт

Кт

Сума, грн

1

Залишок дебіторської заборгованості з ПФД на 30.12.2019 р.

183

 

255000,00

2

Відображено витрати від знецінення переданих у ПФД грошових коштів (різниця між сумою наданих грошей та теперішньою вартості ПФД, тобто дисконт) станом на 31.12.2019

952

183

   85889,02  

3

Залишок дебіторської заборгованості з ПФД на 31.12.2019 р. (255000,00 – 85889,02 = 169110,98)

183

 

169110,98  

4

Станом на 31.12.2019 р. переведено частину заборгованості у поточну – сума теперішньої вартості перших чотирьох квартальних  платежів, які мають бути здійснені у 2020 році: 14285,71 + 13605,44 + 12957,56 + 12 340,54 = 53189,25

377

183

53189,25

5

31.03.2020 р. нараховано амортизацію дисконту за перший квартал періоду дисконтування (1 квартал 2020 року)

- за поточною частиною заборгованості: 714,29 *4 платежа = 2857,16 грн

- за довгостроковою частиною заборгованості: 714,29 * 13 платежів = 9285,77 грн

 

 

377

 

183

 

 

733

 

733

 

 

2857,16

 

9285,77

6

31.03.2020 р. (дата умовна) погашено поточну заборгованість з ПФД за графіком:

- в частині теперішньої вартості – 14285,71 грн

- в частині дисконту – 714,29 грн

 

 

311

 

 

377

 

14285,71

714,29

7

Станом на 31.03.2020 р. переведено частину заборгованості у поточну – сума теперішньої вартості найближчих чотирьох  квартальних платежів, які мають бути здійснені протягом року з дати балансу: платежі  з теперішньою вартістю 13605,44 + 12 957,56 + 12 340,54 вже були раніше переведені у поточну заборгованість, тепер переводиться лише один платіж з теперішньою вартістю 11752,89 грн зі строком погашення 31.03.2021 р.

377

183

11752,89

8

30.06.2020 р. нараховано амортизацію дисконту за другий квартал періоду дисконтування (2 квартал 2020 року)

- за поточною частиною заборгованості: 680,27 *4 платежа = 2721,08 грн

- за довгостроковою частиною заборгованості: 680,27 * 12 платежів = 8163,24 грн

 

 

377

 

183

 

 

733

 

733

 

 

2721,08

 

8163,24 

 

9

30.06.2020 р. (дата умовна) погашено поточну заборгованість з ПФД за графіком:

- в частині теперішньої вартості – 13605,44 грн

- в частині дисконту – 714,29 + 680,27 = 1394,56 грн

 

 

311

 

 

377

 

13605,44

1394,56

 

Надалі за таким же алгоритмом щокварталу виконуються записи 7 – 9, змінюються лише суми, які розраховані у файлі  (див. розрахунок).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202537
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202549
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202535
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025248
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554