• Посилання скопійовано

Електронне видання: НА чи витрати?

В рахунку на оплату електронного бухгалтерського видання зазначено: ліцензія на право використання комп'ютерної програми терміном на рік. Як обліковувати ці витрати?

Сьогодні найчастіше суб’єкти господарювання оформлюють передплату у електронному вигляді. За умов запитання розуміємо, що здійснюється оплата передплати бухгалтерського видання в електронній формі, а саме отримується доступ до електронної версії журналу на відповідний період (покупець отримує пароль). Підтверджує вартість видання рахунок, а сума понесених витрат підтверджується актом. Саме для бухобліку важливу роль відіграє інформація, яка зазначена в акті. Оскільки в первинному документі може вказуватись надання  інформаційних послуг (електронне видання) або право доступу до електронного кабінету чи  право використання  комп’ютерної програми тощо.

І до речі, не обов’язково від видавництва вимагати акти щомісяця (якщо передплата оформлена на більш тривалий термін). Специфіка придбання передплати полягає в тому, що покупець оплачує інформаційне видання наперед, проте саме видання або електронний доступ до нього отримує поступово протягом періоду передплати. Тому буде помилкою, відобразити у складі витрат відразу усю суму.

Пунктом 6 П(С)БО 8 встановлено критерії нематеріального активу:

  • існує  імовірність одержання майбутніх економічних вигід,  пов'язаних з його використанням;
  •  вартість може бути достовірно визначена.

Згідно з п. 25 та п. 26 П(С)БО 8 нарахування амортизації нематеріальних активів (крім права постійного користування земельною ділянкою) здійснюється протягом строку їх корисного використання, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс). При визначенні строку корисного використання, зокрема, враховуються правові або інші подібні обмеження щодо строків його використання та очікуваний спосіб використання підприємством.

Як правило, розрахунок амортизації здійснюється із застосуванням прямолінійного методу і починається з місяця, наступного за місяцем, у якому нематеріальний актив уведено в господарський оборот.

Що стосується електронної версії видання, то потрібно врахувати умови договору. Якщо вказано саме право використання  комп’ютерної програми, і у договорі прописано надання доступу до програми, то для строку амортизації слід врахувати строк встановлений договором. Тоді нематеріальний актив відноситься до групи об’єкта "Авторське право та суміжні з ним права" (право на комп'ютерні програми) і строк амортизації визначається відповідно до правовстановлюючого документу. Проте для "великих" платників податку на прибуток (або для тих підприємств, які визначають різниці) потрібно звернути увагу на обмеження за пп. 138.3.4 ПКУ, і у податковому обліку строк амортизації нематеріального активу групи 5 становить не менш як 2 роки. 

З іншої сторони, в акті, що підтверджує витрати на передплату електронного видання, може вказуватись надання інформаційних послуг або доступ до електронного кабінету. Тоді витрати на вартість видань не визнаються нематеріальним активом, а підлягають відображенню у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені. Проте навіть, якщо передплату (доступ до електронного видання) у бухгалтерському обліку не визнавати нематеріальним активом, вартість передплати на періодичні видання обліковується на рахунку 39 "Витрати майбутніх періодів". Пояснюється це тим, що підприємство здійснить витрати на передплату в одному звітному періоді, а використовуватися понесені витрати будуть у майбутньому, у вигляді надходження номерів видання, на яке була здійснена передплата. Витрати, відображені на рахунку 39 списуватимуться з цього рахунка поступово, в міру надходження номерів за призначенням використання видання. За дебетом рахунка 39 відображається їх накопичення, за кредитом списання (розподіл) та включення до складу витрат звітного періоду.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Водоп`янова Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202522
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202535
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025111
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 162
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025498