• Посилання скопійовано

Електронне видання: НА чи витрати?

В рахунку на оплату електронного бухгалтерського видання зазначено: ліцензія на право використання комп'ютерної програми терміном на рік. Як обліковувати ці витрати?

Сьогодні найчастіше суб’єкти господарювання оформлюють передплату у електронному вигляді. За умов запитання розуміємо, що здійснюється оплата передплати бухгалтерського видання в електронній формі, а саме отримується доступ до електронної версії журналу на відповідний період (покупець отримує пароль). Підтверджує вартість видання рахунок, а сума понесених витрат підтверджується актом. Саме для бухобліку важливу роль відіграє інформація, яка зазначена в акті. Оскільки в первинному документі може вказуватись надання  інформаційних послуг (електронне видання) або право доступу до електронного кабінету чи  право використання  комп’ютерної програми тощо.

І до речі, не обов’язково від видавництва вимагати акти щомісяця (якщо передплата оформлена на більш тривалий термін). Специфіка придбання передплати полягає в тому, що покупець оплачує інформаційне видання наперед, проте саме видання або електронний доступ до нього отримує поступово протягом періоду передплати. Тому буде помилкою, відобразити у складі витрат відразу усю суму.

Пунктом 6 П(С)БО 8 встановлено критерії нематеріального активу:

  • існує  імовірність одержання майбутніх економічних вигід,  пов'язаних з його використанням;
  •  вартість може бути достовірно визначена.

Згідно з п. 25 та п. 26 П(С)БО 8 нарахування амортизації нематеріальних активів (крім права постійного користування земельною ділянкою) здійснюється протягом строку їх корисного використання, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс). При визначенні строку корисного використання, зокрема, враховуються правові або інші подібні обмеження щодо строків його використання та очікуваний спосіб використання підприємством.

Як правило, розрахунок амортизації здійснюється із застосуванням прямолінійного методу і починається з місяця, наступного за місяцем, у якому нематеріальний актив уведено в господарський оборот.

Що стосується електронної версії видання, то потрібно врахувати умови договору. Якщо вказано саме право використання  комп’ютерної програми, і у договорі прописано надання доступу до програми, то для строку амортизації слід врахувати строк встановлений договором. Тоді нематеріальний актив відноситься до групи об’єкта "Авторське право та суміжні з ним права" (право на комп'ютерні програми) і строк амортизації визначається відповідно до правовстановлюючого документу. Проте для "великих" платників податку на прибуток (або для тих підприємств, які визначають різниці) потрібно звернути увагу на обмеження за пп. 138.3.4 ПКУ, і у податковому обліку строк амортизації нематеріального активу групи 5 становить не менш як 2 роки. 

З іншої сторони, в акті, що підтверджує витрати на передплату електронного видання, може вказуватись надання інформаційних послуг або доступ до електронного кабінету. Тоді витрати на вартість видань не визнаються нематеріальним активом, а підлягають відображенню у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені. Проте навіть, якщо передплату (доступ до електронного видання) у бухгалтерському обліку не визнавати нематеріальним активом, вартість передплати на періодичні видання обліковується на рахунку 39 "Витрати майбутніх періодів". Пояснюється це тим, що підприємство здійснить витрати на передплату в одному звітному періоді, а використовуватися понесені витрати будуть у майбутньому, у вигляді надходження номерів видання, на яке була здійснена передплата. Витрати, відображені на рахунку 39 списуватимуться з цього рахунка поступово, в міру надходження номерів за призначенням використання видання. За дебетом рахунка 39 відображається їх накопичення, за кредитом списання (розподіл) та включення до складу витрат звітного періоду.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202538
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202551
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202535
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025251
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202556