Плата підприємству – власнику торгового знаку за право використання такого знаку у господарській діяльності підприємства є нічим іншим як роялті.
Згідно з пп. 14.1.225 ПКУ, роялті — будь-який платіж, отриманий як винагорода за використання чи за надання права на використання об’єкта права інтелектуальної власності, а саме на будь-які літературні твори, твори мистецтва чи науки, включаючи комп’ютерні програми, інші записи на носіях інформації, відео- чи аудіокасети, кінематографічні фільми або плівки для радіо- чи телевізійного мовлення, передачі (програми) організацій мовлення, інших аудіовізуальних творів, будь-які права, які охороняються патентом, будь-які зареєстровані торговельні марки (знаки на товари й послуги), права інтелектуальної власності на дизайн, секретне креслення, модель, формулу, процес, права інтелектуальної власності на інформацію щодо промислового, комерційного чи наукового досвіду (ноу-хау).
Тобто роялті — це платежі за використання або за надання права на використання об’єкта права інтелектуальної власності (п. 4 П(С)БО 15 і пп. 14.1.225 ПКУ).
Документальне оформлення
Що ж стосується документального оформлення такої операції, то підприємство-ліцензіат повинно мати наступні документи:
- ліцензійний договір. Адже розмір, порядок і строки виплат за використання ТМ встановлені саме в ньому;
- бухгалтерська довідка, складена в порядку та строки виплат за використання ТМ, встановлені в ліцензійній угоді. Така довідка необхідна для відображення нарахування роялті, тому має відповідати ознакам первинного документу згідно з ст. 9 Закону №996;
- платіжне доручення на перерахування платежу – роялті - використовується для підтвердження витрат зі фактичної сплати роялті.
Бухоблік
Відповідно до п. 5 та п. 8 П(С)БО 8 майнові авторські права, витрати на користування якими визнаються роялті, не можуть вважатися нематеріальним активом, а тому роялті включається до витрат періоду, протягом якого їх понесено (тобто нараховано). Адже згідно з п. 7 П(С)БО 16 витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.
Наприклад, якщо роялті прямо пов'язано з виготовленням продукції, то сума роялті включається до виробничої собівартості продукції (рахунок 23). При продажу цієї продукції визнається дохід від продажу і, відповідно, витрати (в т.ч. й сума роялті), здійснені для отримання доходу, відобразяться у собівартості реалізованої продукції (субрахунок 901).
Податок на прибуток
Роялті юрособам-резидентам
За пп. 140.5.7 ПКУ фінрезультат збільшується на суму витрат із нарахування роялті у повному обсязі, якщо роялті нараховані, зокрема:
- на користь особи, яка сплачує податок у складі інших податків, крім фізичних осіб, які оподатковуються в порядку, встановленому р. IV ПКУ (ч. 5 пп. 140.5.7 ПКУ);
- на користь юридичної особи, яка відповідно до ПКУ звільнена від сплати податку на прибуток чи сплачує цей податок за ставкою, іншою, ніж встановлена в пп. 136.1 ПКУ (ч. 6 пп. 140.5.7 ПКУ).
Таким чином, фінрезультат до оподаткування збільшується на всю суму нарахованих витрат по виплаті роялті, виплачуючи роялті на користь:
- юрособи-платника єдиного податку (див. лист ДФС від 31.05.2016 р. №11820/6/99-99-15-02-02-15);
- юрособи-пільговика, яка відповідно до норм ПКУ звільнена від сплати цього податку або платить цей податок за ставкою, іншою, ніж установлено в пп. 136.1 ПКУ (до них належать, зокрема, неприбуткові організації, а також платники, що сплачують податок на прибуток за іншими ставками, а не 18 % (див. лист ДФС від 31.05.2016 р. №11820/6/99-99-15-02-02-15).
В решті випадках немає різниці при нарахуванні роялті юрособам-резидентам.
Якщо ж роялті нараховуються нерезиденту-юрособі, то у такому разі різниці прописані у пп. 140.5.6 ПКУ (збільшуємо фінрезультат на розрахункову величину) та пп.140.5.7 ПКУ (збільшуємо фінрезультат на суму витрат на роялті в повному обсязі).
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити