• Посилання скопійовано

Оренда офісу у фізособи та сплата за неї комунальних послуг: які наслідки?

Підприємство орендує офіс у фізособи та сплачує за неї комунальні послуги (за довіреністю). Як таку операцію відобразити в обліку та які податкові наслідки?

 Оподаткування орендних платежів та оплати комунальних послуг

Відповідно до  пп. 170.1.2 ПКУ податковим агентом фізособи, що отримує дохід від надання майна в оренду, є орендар. При цьому об'єкт оподаткування визначається виходячи з розміру орендної плати, зазначеної в договорі оренди, але не менше ніж мінімальна сума орендного платежу за повний чи неповний місяць оренди.

Якщо мінімальну вартість не встановлено чи не оприлюднено до початку звітного (податкового) року, об'єкт оподаткування визначається виходячи з розміру орендної плати, зазначеного в договорі оренди.

Сума таких доходів оподатковується ПДФО за ставкою 18% (пп. 170.1.4 ПКУ). Окрім цього такий дохід оподатковується військовим збором за ставкою 1,5% (пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПКУ).

Сплата ПДФО до бюджету здійснюється під час виплати такого оподатковуваного доходу – пп. 168.1.2 ПКУ. Якщо дохід було нараховано, але не виплачено, то податок сплачується протягом 30 днів місяця наступного за місяцем, в якому було нараховано такий дохід (пп. 168.1.5 ПКУ).

Якщо такий дохід виплачується готівкою з каси податкового агента, податок сплачується (перераховується) до бюджету протягом трьох банківських днів з дня, що настає за днем такого нарахування (виплати, надання) (пп. 168.1.4 ПКУ).

Якщо такий дохід виплачується фізособі готівкою, то кошти виплачуються  через касу підприємства з відповідним оформленням видаткового касового ордера.

Відповідно, ПДФО, що нараховується при виплаті орендної плати фізособі, сплачується за місцезнаходженням орендаря (податкового агента).

Що стосується оплати комунальних послуг за довіреністю від фізособи, то це теж буде оподатковуваний дохід такої фізособи, але на іншій підставі. А саме, оплата орендарем комунальних послуг за фізособу – це грошове відшкодування витрат фізособи на оплату комунальних послуг, яке передбачене у пп. «г» пп. 164.2.17 ПКУ. Отже, ці суми є додатковим благом фізособи-орендодавця.

Cума виплаченої орендної плати фізичній особі відображається підприємством (підприємцем) – орендарем у формі №1ДФ з ознакою доходів «106» - див. тут та тут.

Оскільки додаткове благо у вигляді оплати комунальних послуг є негрошовим доходом з точки дзору орендодавця (адже він не отримує грошей, які сплачуються напряму постачальникам комунальних послуг), то сума ПДФО розраховується із застосуванням натурального коєфіцієнта.

Дохід, отриманий платником податку як додаткове благо, відображається у податковому розрахунку за ф. №1ДФ під ознакою доходу «126» - див. тут.

 

Бухгалтерський облік

Оплата комунальних послуг за довіреністю відноситься на ті ж статті витрат, що й орендна плата, наприклад:

  • Дт 92 Кт 631 (аналітичний рахунок – орендодавець) – нараховано орендну плату в сумі 1000 грн;
  • Дт 631 Кт 641, 642 – утримано ПДФО та ВЗ з орендної плати: 1000 грн * 18% = 180 грн, 1000 грн * 1,5% = 15 грн.
  • Дт 92 Кт 631 (аналітичний рахунок – орендодавець) – нараховано вартість комунальних послуг на суми, зазначені у рахунках, в сумі 200 грн;
  • Дт 685 (постачальники комунальних послуг) Кт 311 – оплата комунальних послуг, сума 200 грн;
  • Дт 631 Кт 685 – взаємозалік заборгованостей між орендодавцем та постачальниками комунальних послуг – на суму 200 грн.
  • Дт 631 Кт 641, 642 – утримано суму ПДФО з оплати комунальних послуг: 200 грн * 1,21951 * 18% = 43,90 грн; 200 грн * 1,5% = 3 грн.
  • Дт 631 Кт 311, 301 – виплачено орендну плату за мінусом утриманих ПДФО та ВЗ: 1000 грн – 180 грн – 15 грн – 43,90 грн – 3 грн = 758,10 грн.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202537
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202549
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202535
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025248
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554