• Посилання скопійовано

Підприємство придбаває мотоцикл: які наслідки?

Чи має право підприємство, яке займається оптовою й роздрібною торгівлею електротоварами, поставити на баланс мотоцикл та списувати пальне, ставити на витрати обслуговування мотоцикла, ремонти тощо? Чи має право підприємство скористатися ПК з ПДВ при купівлі мотоциклу? Які є "підводні" камені при оформленні документів?

Бухоблік

Відповідно до ст. 1 Закону про бухоблік, активи – це ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигід у майбутньому.

Тож, якщо мотоцикл буде використовуватися підприємством у його діяльності, відповідно очікується отримання економічних вигід, то це є активом для підприємства. Тож на дату отримання права власності на такий ТЗ слід його визнати активом. Обліковувати мотоцикл радимо аналогічно як й авто, на субрахунку 105 «Транспортні засоби».

Адже орієнтиром для віднесення активу до цієї групи може слугувати розд. XVII «Засоби наземного транспорту, літальні апарати, плавучі засоби і пов’язані з транспортом пристрої та обладнання» УКТ ЗЕД, а також інші державні класифікатори. У цю групу, зокрема, включаються, мотоцикли, автобуси і тролейбуси, локомотиви і тепловози, літаки і вертольоти, судна (всі ці транспортні засоби віднесені до підгрупи «Засоби транспортні, включаючи вантажні та легкові автомобілі» Класифікатора ДК 013-97).

Всі основні засоби визначаються п. 4 П(С)БО 7 як «матеріальні активи, що їх підприємство/установа утримує з метою використання у процесі виробництва/діяльності або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більший від одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік)».

Отже, у бухобліку немає окремих облікових правил для невиробничих ОЗ. Навіть витрати на їх утримання, ремонти, модернізацію, поліпшення, а також амортизація відносяться до різних витратних рахунків залежно від призначення невиробничих ОЗ.

Висновок: У бухобліку всі витрати, які підприємство буде нести для підтримання такого ОЗ в робочому стані, а також для модернізації мотоцикла, є витратами підприємства (якщо ремонт – то витрати звітного періоду, якщо модернізація, то витрати через амортизацію). Також є витратами усі понесені витрати для функціонування мотоцикла – заправка пальним, ТО та інші витрати.

 

Податковий облік

Якщо для відображення витрат у бухобліку немає значення, чи використовується ОЗ у госпцілях, чи ні, то для цілей податкового обліку – як для податку на прибуток, так і ПДВ, це надзвичайно важливо.

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 138.3.2 ПКУ, термін "невиробничі основні засоби", "невиробничі нематеріальні активи" означають відповідно основні засоби, нематеріальні активи, не призначені для використання в господарській діяльності платника податку".

Господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема, за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (пп. 14.1.36 ПКУ).

Слова "не призначені" говорять про те, що невиробничі ОЗ  визнаються такими ще на етапі придбання або в той момент, коли підприємство вирішило, що вони не призначені для використання в госпдіяльності.

Тож, якщо мотоцикл не буде використовуватися у госпдіяльності, наприклад, для доставки товарів покупцям, а буде використовуватися для особистих цілей керівників, засновників чи інших фізосіб, то такий ОЗ буде визнаний невиробничим.

Наслідки ситуації, коли ОЗ є невиробничим:

  • Суми уцінки/дооцінки, втрат/вигід від зменшення/відновлення корисності невиробничих ОЗ виключаються з податкового обліку невиробничих ОЗ, але лише в розмірі попередньо нарахованих уцінок та втрат від зменшення корисності. Якщо сума дооцінки (вигоди) за невиробничими ОЗ буде більша, ніж сума попередніх уцінок (втрат), таке перевищення потрапить до фінрезультату для цілей оподаткування;
  • Первісна вартість невиробничих ОЗ та витрати на їх ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення зменшать фінрезультат до оподаткування лише при продажу об’єкта невиробничих ОЗ, але лише в межах доходу від такого продажу. Тобто збитки при продажу об’єкта невиробничих ОЗ для цілей оподаткування не допускаються;
  • Операція з ліквідації невиробничих ОЗ взагалі не включається до податкового обліку ОЗ – фінрезультат до оподаткування збільшується на суму залишкової вартості ліквідованого об’єкта, що була списана на витрати в бухообліку;
  • Також підлягає тільки збільшенню фінрезультату сума нарахованої амортизації невиробничих ОЗ.

Детально про наслідки з податку на прибуток при використанні невиробничих ОЗ ми писали тут.

 

ПДВ

Вхідний ПДВ за невиробничими ОЗ включається до складу ПК з ПДВ в будь-якому випадку при його придбанні відповідно до пп. 198.3 ПКУ. Але оскільки ОЗ визнається невиробничим вже в момент його придбання (а не введення в експлуатацію), то нарахувати ПЗ згідно з пп. 198.5 ПКУ потрібно вже в цей момент, тобто в тому місяці, в якому його було придбано та здійснено проведення Дт 152 Кт 631.

Що стосується витрат, понесених для роботи мотоцикла – пального, а також витрат для підтримання його у робочому стані та у разі модернізації, то, якщо не буде доведено, що такий ОЗ використовується у госпдіяльності підприємства, то також весь отриманий вхідний ПДВ слід відкоригувати – нарахувавши ПЗ з ПДВ згідно з пп. «г» пп. 198.5 ПКУ.

Детально про ПДВ у разі використання невиробничих ОЗ ми писали тут.

 

Підтвердження використання мотоцикла у госпцілях

ТЗ, в т.ч. й мотоцикли, призначені для перевезення пасажирів та вантажів. А тому, якщо підприємство належно документально підтвердить, що мотоцикл використовується у госпдіяльності, наприклад, управлінським персоналом для поїздок для проведення ділових перемов, чи для перевезення вантажу  - наприклад, доставка покупцям товару (звичайно ж, мотоцикл має бути обладнаний для таких перевезень), то такий ОЗ буде признаний виробничим.

Шляхи використання мотоцикла мають буди прописані в наказі керівника про введення в експлуатацію такого ТЗ, також у Положенні про ТЗ (якщо є на підприємстві). Мету поїздок слід зазначати у подорожніх листах.

Звичайно ж, якщо мотоцикл не обладнаний для перевезення вантажу, а за документами на нього перевозиться вантаж, або ж фактично можна перевозити вантаж вагою 20 кг та із габаритами 1 м на 1 м, а перевозитиметься за документами 50 кг та габаритами більші, ніж 1 м на 1 м, або ж мотоцикл їздив взимку, або ж немає відповідної відкритої категорії для водіння у працівників, які його водили за документами тощо, то все це спричинить додаткові запитання у перевіряючих й, вважаємо, будуть підставою для визнання такого ОЗ невиробничим.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»