• Посилання скопійовано

Облік приймання/передачі ЦМК комунальної власності в оренду

Підприємство уклало договір оренди ЦМК комунального підприємства. Як документально це оформити? Який бухоблік такої оренди?

Цілісний майновий комплекс - це об'єкт, сукупність активів якого забезпечує провадження  окремої   діяльності,   що  визначає загальнодержавне значення підприємства,  на постійній і регулярній основі (наказ Фонду Держмайна №1954).

Можливість оренди цілісного майнового комплексу передбачена, зокрема, ст. 283 ГКУ. Але при цьому встановлена вимога: оренда структурних підрозділів державних та комунальних підприємств не повинна порушувати виробничо-господарську цілісність, технологічну єдність даного підприємства. І, звісно, держава може встановлювати перелік підприємств, цілісні майнові комплекси яких не можуть бути об’єктом оренди.

 

Документальне оформлення

У першу чергу оренда ЦМК повинна бути оформлена відповідним договором оренди. При цьому, якщо в такий ЦМК входить і нерухомість, то у разі його оренди строком більше ніж на 3 роки, договір оренди підлягає нотаріальному посвідченню.

Безпосередньо факт передачі ЦМК в оренду засвідчується актом приймання-передачі (зокрема, за формою №ОЗ-1 «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів») в якому зазначаються всі окремі складові такого ЦМК, що передаються в оренду.

При цьому, Мінфін наполягає, що безпосередньо факт надання послуг з оренди повинен засвідчуватись окремим актом виконаних робіт.

 

Облік

Відповідно до п. 2 ст. 13 Закону №2269 орендоване майно комунальної власності (крім таких видів нерухомого майна, як приміщення, частини будівель, споруд, а також іншого окремого індивідуально визначеного майна) включається до балансу орендаря (тобто оприбутковується) із зазначенням, що це майно є орендованим.

Орендовані приміщення, частини будівель, споруд та інше окреме індивідуально визначене майно залишаються на балансі підприємства чи господарського товариства, створеного у процесі приватизації (корпоратизації), із зазначенням, що це майно передано в оренду, та зараховується на позабалансовий рахунок орендаря із зазначенням, що це майно є орендованим.

Водночас, згідно п. 3 ст. 23 Закону №2269 амортизаційні відрахування на орендовані цілісні майнові комплекси підприємств, їх структурні підрозділи, будівлі та споруди нараховує та залишає у своєму розпорядженні орендар.

Таким чином, орендар оприбутковує на баланс складові ЦМК записом Дт 10, 11 Кт 425 та нараховує відповідну амортизацію протягом строку використання (Дт 23, 91, 92, 93, 94 Кт 131, 132).  Або ж для обліку зобов’язань у розмірі вартості ЦМК може використовуватись субрахунок 532 «Зобов'язання з оренди цілісних майнових комплексів». Комунальне ж підприємство в обліку передачу ЦМК відображає записом Дт 184 Кт 10, 11, 12 з позначкою, що такі ОЗ знаходяться в оренді і амортизацію за строк оренди відповідно не нараховує.

Одночасно в сумі, пропорційній нарахованій амортизації на такі основні засоби та інші необоротні матеріальні активи, створюється цільовий фонд з відновлення такого майна з відображенням за дебетом субрахунку 425 «Інший додатковий капітал» та кредитом рахунку 48 «Цільове фінансування і цільове надходження». Використання капітальних інвестицій відображається  записом за дебетом рахунку 48 «Цільове фінансування і цільове надходження» та кредитом субрахунку 425 «Інший додатковий капітал». Залишок невикористаного цільового фонду з відновлення таких основних засобів та інших необоротних матеріальних активів, що підлягає поверненню орендодавцю, відображається за дебетом рахунку 48 «Цільове фінансування і цільове надходження» та кредитом субрахунку 685 «Розрахунки з іншими кредиторами».

При поверненні майна нарахована амортизація списується (Дт 131, 132 Кт 10, 11), а ЦМК передається з балансу записом Дт 425 Кт 10, 11 (за залишковою вартістю).

Якщо разом з ЦМК передаються і запаси, що підлягають викупу, то вони оприбутковуються орендарем записом Дт 20, 22, 23, 25, 26, 28 Кт 685. Про податкові наслідки з податку на прибуток та ПДВ при оренді ЦМК ми писали тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    Сьогодні 14:4334
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    Сьогодні 09:5528
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025225
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202552
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025220