• Посилання скопійовано

Отримання поворотної фіндопомоги «єдинником» від засновника: що в обліку?

На який термін засновник може надати поворотну фінансову допомогу підприємству-«єдиннику»? Чи є обмеження на суму такої допомоги? Як така допомога оформлюється та відображається в бухобліку?

Термін надання поворотної фінансової допомоги

Відповідно до пп. 14.1.257 ПКУ поворотна фінансова допомога - це сума коштів, яка надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов’язковою до повернення.

Обмежень щодо терміну, на який така ПФД може бути надана, законодавчо не встановлено. Проте у разі, якщо підприємство – отримувач ПФД є платником єдиного податку, є особливості оподаткування.

Відповідно до пп. 2 п. 292.1 ПКУ доходом платника єдиного податку - юр особи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юрособи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ПКУ.

Водночас, згідно з пп. 3 п. 292.11 ПКУ до складу доходу платника ЄП не включаються, зокрема, суми фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, отриманої та поверненої протягом 12 календарних місяців з дня її отримання, та суми кредитів.

Отже, договором про надання ПФД може бути встановлено будь-який термін її надання, однак, якщо таку ПФД платником єдиного податку фактично не буде повернено  протягом 12 календарних місяців, на наступний день після спливу 12 календарних місяців сума неповерненої ПФД включається до доходу підприємства-«єдинника».

Надання ПФД обов’язково повинно бути оформлено відповідним договором про надання поворотної фінансової допомоги.

 

Обмеження

Безпосередньо розмір поворотної фінансової допомоги законодавчо не обмежено. Тобто підприємство може як отримувати, так і надавати ПФД в будь якому розмірі. Однак, якщо ПФД надається в готівковій формі (вноситься безпосередньо в касу підприємства), то тут діють готівкові обмеження, встановлені п. 6 Положення №148, за якими суб'єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами:

1) між собою - у розмірі до 10000 (десяти тисяч) гривень включно;

2) з фізособами - у розмірі до 50000 (п'ятдесяти тисяч) гривень включно.

При цьому, варто звернути увагу, що готівкові обмеження діють не на сам розмір ПФД в цілому, а лише на ту суму, яку надавач може внести в касу підприємства протягом одного дня. Зважаючи на це, вносити ПФД в касу можна протягом кількох днів.

Платежі понад установлені граничні суми проводяться через банки або небанківські фінансові установи, які в установленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунку, шляхом переказу коштів з поточного рахунку на поточний рахунок або внесення коштів до банку чи небанківської фінансової установи для подальшого їх переказу на поточні рахунки в банку.

Тобто у разі, якщо надавач ПФД вносить її в касу банку для зарахування на рахунок підприємства, така операція є безготівковою і готівкові обмеження на неї не діють.

 

Бухоблік

Поворотна фінансова допомога, що отримана не від фінансових установ, обліковується на бухгалтерських рахунках відповідно до строків її повернення:

  • за кредитом бухгалтерського рахунку 505 «Інші довгострокові позики в національній валюті» або 506 «Інші довгострокові позики в іноземній валюті», якщо строк повернення позики згідно із договором більший як 12 місяців з дати складання фінзвітності (закінчення звітного періоду);
  • за кредитом бухгалтерського рахунку 685 «Розрахунки з іншими кредиторами», якщо позику слід повернути не пізніше, ніж протягом 12 місяців з дати складання фінзвітності (закінчення звітного періоду).

Відповідно повернення такої допомоги відображається за дебетом відповідного бухгалтерського рахунку.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202521
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202521
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202520
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025317