• Посилання скопійовано

Отримання поворотної фіндопомоги «єдинником» від засновника: що в обліку?

На який термін засновник може надати поворотну фінансову допомогу підприємству-«єдиннику»? Чи є обмеження на суму такої допомоги? Як така допомога оформлюється та відображається в бухобліку?

Термін надання поворотної фінансової допомоги

Відповідно до пп. 14.1.257 ПКУ поворотна фінансова допомога - це сума коштів, яка надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов’язковою до повернення.

Обмежень щодо терміну, на який така ПФД може бути надана, законодавчо не встановлено. Проте у разі, якщо підприємство – отримувач ПФД є платником єдиного податку, є особливості оподаткування.

Відповідно до пп. 2 п. 292.1 ПКУ доходом платника єдиного податку - юр особи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юрособи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ПКУ.

Водночас, згідно з пп. 3 п. 292.11 ПКУ до складу доходу платника ЄП не включаються, зокрема, суми фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, отриманої та поверненої протягом 12 календарних місяців з дня її отримання, та суми кредитів.

Отже, договором про надання ПФД може бути встановлено будь-який термін її надання, однак, якщо таку ПФД платником єдиного податку фактично не буде повернено  протягом 12 календарних місяців, на наступний день після спливу 12 календарних місяців сума неповерненої ПФД включається до доходу підприємства-«єдинника».

Надання ПФД обов’язково повинно бути оформлено відповідним договором про надання поворотної фінансової допомоги.

 

Обмеження

Безпосередньо розмір поворотної фінансової допомоги законодавчо не обмежено. Тобто підприємство може як отримувати, так і надавати ПФД в будь якому розмірі. Однак, якщо ПФД надається в готівковій формі (вноситься безпосередньо в касу підприємства), то тут діють готівкові обмеження, встановлені п. 6 Положення №148, за якими суб'єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами:

1) між собою - у розмірі до 10000 (десяти тисяч) гривень включно;

2) з фізособами - у розмірі до 50000 (п'ятдесяти тисяч) гривень включно.

При цьому, варто звернути увагу, що готівкові обмеження діють не на сам розмір ПФД в цілому, а лише на ту суму, яку надавач може внести в касу підприємства протягом одного дня. Зважаючи на це, вносити ПФД в касу можна протягом кількох днів.

Платежі понад установлені граничні суми проводяться через банки або небанківські фінансові установи, які в установленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунку, шляхом переказу коштів з поточного рахунку на поточний рахунок або внесення коштів до банку чи небанківської фінансової установи для подальшого їх переказу на поточні рахунки в банку.

Тобто у разі, якщо надавач ПФД вносить її в касу банку для зарахування на рахунок підприємства, така операція є безготівковою і готівкові обмеження на неї не діють.

 

Бухоблік

Поворотна фінансова допомога, що отримана не від фінансових установ, обліковується на бухгалтерських рахунках відповідно до строків її повернення:

  • за кредитом бухгалтерського рахунку 505 «Інші довгострокові позики в національній валюті» або 506 «Інші довгострокові позики в іноземній валюті», якщо строк повернення позики згідно із договором більший як 12 місяців з дати складання фінзвітності (закінчення звітного періоду);
  • за кредитом бухгалтерського рахунку 685 «Розрахунки з іншими кредиторами», якщо позику слід повернути не пізніше, ніж протягом 12 місяців з дати складання фінзвітності (закінчення звітного періоду).

Відповідно повернення такої допомоги відображається за дебетом відповідного бухгалтерського рахунку.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0335
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554