• Посилання скопійовано

Заміна ліфту в гіпермаркеті: які наслідки в обліку та оподаткуванні?

У ТОВ на загальній системі (дохід більше 20 млн грн) необхідно замінити ліфт, вбудований у приміщенні гіпермаркету. Вартість старого ліфта у загальній вартості приміщення невідома. Вартість нового ліфта – 600 тис. грн, в т. ч. ПДВ – 100 тис. грн. Які обліково-податкові наслідки?

Відповідно до п. 14 П(С)БО 7 первісна вартість основних засобів  збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводить до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від використання об'єкта. Залишкова вартість ОЗ зменшується у зв'язку з частковою ліквідацією цього об'єкта.

У п. 28 Методичних рекомендацій№561 зазначено, що приймання закінчених робіт з ремонту і поліпшення ОЗ (модернізація, добудова, реконструкція тощо) оформлюється актом приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об'єктів (типова форма №ОЗ-2).

Нормами п. 29 Методичних рекомендацій №561 передбачено, що рішення про характер і ознаки здійснюваних підприємством робіт, тобто:

  • чи спрямовані вони на підвищення техніко-економічних можливостей (модернізація, модифікація, добудова, реконструкція) об'єкта, що приведе у майбутньому до збільшення економічних вигід;
  • чи здійснюються вони для підтримання об'єкта в придатному для використання стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання, 

приймається керівником підприємства з урахуванням результатів аналізу існуючої ситуації та суттєвості таких витрат. 

Зокрема, заміна окремих важливих компонентів (частин) ОЗ (двигунів тощо) може відображатися як заміна об'єкта ОЗ, якщо термін корисного використання такої частини відрізняється від терміну корисного використання ОЗ, до яких належить цей компонент. 

У цьому випадку заміна вказаного компонента відображається як капітальні інвестиції у придбання нового об'єкта ОЗ зі списанням заміненого об'єкта. 

Вартість робіт, що приводять до збільшення очікуваних майбутніх вигід від об'єкта ОЗ, включається до капітальних інвестицій з майбутнім збільшенням первісної вартості ОЗ. 

Підставою для визнання капітальними інвестиціями витрат, пов'язаних з поліпшенням ОЗ, є зростання внаслідок цих витрат очікуваного терміну корисного використання об'єкта, кількості та/або якості продукції (робіт, послуг), яка виробляється (надається) цим об'єктом. Первісна (переоцінена) вартість ОЗ може бути збільшена на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням та ремонтом об'єкта, визначену у порядку, встановленому податковим законодавством (п. 31 Методичних рекомендацій №561).

Відповідно до пп. 41-43 Методичних рекомендацій №561 для визначення непридатності ОЗ до використання, можливості їх використання іншими підприємствами, неефективності або недоцільності їх поліпшення (ремонту, модернізації тощо) та оформлення відповідних первинних документів керівником підприємства створюється постійно діюча комісія.

У разі часткової ліквідації об'єкта ОЗ його первісна (переоцінена) вартість та знос зменшуються відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта, а пропорційна ліквідованій частині сума сальдо з дооцінки (індексації) відображається зменшенням додаткового капіталу і збільшенням нерозподіленого прибутку.

Підприємство припиняє визнавати частину об'єкта ОЗ, якщо цю частину замінено, а витрати на її заміну включено до первісної (переоціненої) вартості об'єкта. Якщо підприємство не може визначити первісну вартість заміненої частини, воно може її оцінити у сумі витрат на заміну (п. 46 Методичних рекомендацій №561).

Також зазначимо, що відповідно до пп. 7.1.1 Правил №190 виготовлення і поставлення на виробництво ліфтів або їх складових частин здійснюється відповідно до вимог чинних нормативних документів.

Виготовлені виробником ліфти повинні забезпечуватися технічною документацією, перелік якої наведено в пп. 7.1.3 Правил №190.

Крім технічної документації, ліфт забезпечується також табличкою або написом, де повинно бути вказано:

  • назву або товарний знак виробника;
  • вантажопідйомність;
  • заводський номер і рік виготовлення.

У пп. 9.1.1 Правил №190 зазначено, що новоустановлені ліфти, крім малого вантажного, підлягають реєстрації в територіальних органах спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці.

Згідно з пп. 9.1.8 Правил №190 ліфт знімається з реєстрації в територіальних органах спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці за заявою суб'єкта господарювання у разі:

  • списання ліфта, що став не придатним для подальшої експлуатації;
  • демонтажу.

Отже, територіальні органи спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці також можуть посприяти керівництву гіпермаркету (представнику постійно діючою комісії) у визначені вартості ліфту, що підлягає заміні. 

 

Оподаткування податком на прибуток

ДФС у м. Києві в ІПК від 15.12.2015 р. №18970/10/26-15-15-03-11 повідомляє, що платники податку, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухобліку за останній річний звітний (податковий) період не перевищує 20 млн грн, відображають в обліку витрати на ремонти ОЗ відповідно до вимог П(С)БО 7.

Платники податку, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухобліку за останній річний звітний (податковий) період перевищує 20 млн грн, також керуються правилами бухобліку за винятком фактично одного обмеження: не підлягають амортизації та проводяться за рахунок відповідних джерел фінансування витрати на придбання/самостійне виготовлення та ремонт, а також на реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення невиробничих основних засобів (пп. 138.3.2 ПКУ).

Різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів, визначаються відповідно до вимог ст. 138 ПКУ.

 

 ПДВ

Відповідно до п. 189.9 ПКУ, якщо виробничі або невиробничі ОЗ ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких виробничих або невиробничих ОЗ за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Норма цього пункту не поширюється на випадки, коли виробничі або невиробничі ОЗ ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у т. ч. в разі викрадення виробничих або невиробничих ОЗ, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення виробничих або невиробничих ОЗ у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

ДФС в ІПК від 02.11.2018 р. №4684/6/99-99-15-03-02-15/ІПК повідомляє, що у випадку ліквідації ОЗ зв'язку з їх розібранням або перетворенням у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням, платник податку не нараховує податкові зобов'язання з ПДВ (в т. ч. відповідно до п. 198.5 ПКУ) у випадку подання контролюючому органу належним чином оформленого акта на списання основних засобів за формою, встановленою наказом Мінстату №352, або за довільною формою, за умови, що такий документ міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, та матиме належні реквізити первинного документа. 

Незалежно від форми складання документа на списання ОЗ такий документ має підтверджувати факт знищення, розібрання або перетворення основних засобів в інший спосіб, внаслідок чого ОЗ не може використовуватися за первісним призначенням.

Щодо документів, які підтверджують знищення, розібрання або перетворення основних засобів в інший спосіб, внаслідок чого основний засіб не може використовуватися за первісним призначенням, слід враховувати рекомендації, наведені в Узагальнюючій податковій консультації щодо документального підтвердження знищення або зруйнування основних виробничих або невиробничих засобів, затвердженій наказом Мінфіну  від 03.08.2018 р. №673.

У бухобліку заміна ліфту у приміщені гіпермаркету відображається з урахуванням абз. 2 п. 46 Методичних рекомендацій №561:

 

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, тис. грн

Дебет

Кредит

Відображено витрати на поліпшення, модернізацію, об'єктів ОЗ

151

631

500,0

Нараховано податковий кредит з ПДВ

641

631

100,0

Відображена ліквідація частини ОЗ (будівлі гіпермаркету) у сумі витрат на її заміну:

 

 

 

- залишкова вартість (умовно)

976

103

240,0

- сума зносу об'єкта (умовно)

131

103

248,0

Зараховано витрати після завершення робіт з поліпшення ОЗ на збільшення їх первісної вартості 

103

151

500,00

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202520
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202543
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202567
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202519
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202519