• Посилання скопійовано

Отримання безкоштовних зразків та витрати на їх доставку: як облікувати?

Підприємство (платник податку на прибуток та ПДВ) отримує безкоштовні зразки електронних комплектуючих для тестування. Зразки надходять без документів. Їх доставку оплачує підприємство. Також здійснюється оплата за доставку зразків замовникам. Як в обліку відобразити такі зразки та витрати на їх доставку?

Бухоблік

Відповідно до п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи. Своєю чергою, відповідно до п. 1 ст. 328 ЦКУ право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема, із правочинів.

Оскільки підприємство отримує ці зразки без документів, відповідно, підстав на оприбуткування таких зразків у нього немає, як і не виникає права власності на такі зразки (тому що не здійснюється жодних документальних правочинів між надавачем таких зразків та отримувачем).

Відповідно, зразки, що надійшли без документів, не можуть бути відображені в бухобліку, оскільки за ЦКУ вони підприємству не належать.

А ось щодо бухобліку витрат на поштові послуги, то ситуація така. Оскільки оприбуткування зразків неможливе, відповідно не можна буде пов’язати понесені витрати на транспортування з витратами, що пов’язані з господарською діяльністю підприємства, зокрема, з витратами на збут. Такі витрати повинні обліковуватися на субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності».

 

Наслідки з податку на прибуток

За п. 134.1 ПКУ об’єкт оподаткування податком на прибуток є прибуток, який визначається шляхом коригування фінрезультату за фінзвітністю підприємства на податкові різниці. 

При цьому щодо витрат, що мають негосподарський характер, нормами ПКУ коригувань не передбачено. Відповідно, такі витрати враховуються за правилами бухобліку, які зазначено вище.

 

Наслідки з ПДВ

А ось у розрізі ПДВ на підприємство очікують не досить приємні наслідки. Оскільки зразки надходять без первинних документів і в обліку не відображаються, то витрати на їх доставку будуть розцінені податківцями як витрати, які понесені не у зв’язку з госпдіяльністю підприємства. Тобто в такому випадку неможливо пов’язати витрати на послуги пошти з діяльністю підприємства (оскільки ані оприбуткування, ані списання таких зразків в обліку немає).

Відповідно до цього, згідно з п. 198.5 ПКУ платник податку зобов’язаний нарахувати ПЗ з ПДВ на суму податкового кредиту, отриманого за послугами кур’єрської доставки. За такими ПЗ не пізніше останнього дня місяця, в якому було отримано такі послуги, платник податку складає зведену ПН з кодом ознаки «1» - нарахування податкових зобов’язань відповідно до п. 198.5 ПКУ. Така ПН не видається отримувачу з типом причини  «13» - складена у зв’язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності.

У графі «Отримувач (покупець)» платник податку зазначає власне найменування (П.І.Б.), у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «600000000000», рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється.

До графи 2 такої вноситься дати складання та порядкові номери податкових накладних, складених на такого платника податку при постачанні йому послуг з доставки, за якими він визначає податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ПКУ.

У графі 10 зазначається обсяг постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ, а у графі 11 - сума ПДВ. Графи 3.1, 3.2, 3.3, 5-9, 12 в такому випадку не заповнюються.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Визнаємо заборгованість безнадійною за неоплачений експор: що в обліку та як оподаткувати?
    ТОВ (платник податку на прибуток застосовує різниці, ПДВ) експортувало зерно нерезиденту. Ставка ПДВ - 0%. Товар оплачено частково. На борг нараховано резерв сумнівних боргів (РСБ). Як вплине списання даної заборгованості на податок на прибуток та ПДВ?
    Сьогодні 17:114
  • Проєкт закрито, а залишки ТМЦ є: чи можна віднести до витрат?
    БО придбаває багато канцелярії та інших витратних матеріалів в рамках навчального проєкту для дітей. Проєкт закінчився, проте лишилися ножиці, підставки, книги, дитячі ігри тощо. Чи можна списувати витрати і такі матеріали по мірі їх передачі на навчальну локацію (не підрозділ) або після закриття проєкту?
    Сьогодні 13:0832
  • Облік та списання дизельного палива для генератора підприємства
    Якими первинними документами правильно оформити списання дизельного палива, використаного для роботи генератора під час аварійних відключень електроенергії? Як відображається облік такого палива на бухгалтерських рахунках підприємства, зокрема, його придбання, зберігання та безпосереднє використання?
    Сьогодні 12:1749
  • Як списати відсутні основні засоби?
    Яка коректна бухгалтерська та податкова процедура для списання з балансу основних засобів, які фактично відсутні на підприємстві (наприклад, викрадені, знищені або втрачені), але досі обліковуються?
    Сьогодні 07:56171
  • Придбання телефону керівнику неприбуткової організації за рахунок внесків
    Чи є витрати на придбання мобільного телефону для керівника неприбуткової організації за рахунок цільових внесків засновників правомірними, якщо використання телефону безпосередньо пов'язане зі статутною діяльністю?
    30.10.202526