• Посилання скопійовано

Отримання безкоштовних зразків та витрати на їх доставку: як облікувати?

Підприємство (платник податку на прибуток та ПДВ) отримує безкоштовні зразки електронних комплектуючих для тестування. Зразки надходять без документів. Їх доставку оплачує підприємство. Також здійснюється оплата за доставку зразків замовникам. Як в обліку відобразити такі зразки та витрати на їх доставку?

Бухоблік

Відповідно до п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи. Своєю чергою, відповідно до п. 1 ст. 328 ЦКУ право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема, із правочинів.

Оскільки підприємство отримує ці зразки без документів, відповідно, підстав на оприбуткування таких зразків у нього немає, як і не виникає права власності на такі зразки (тому що не здійснюється жодних документальних правочинів між надавачем таких зразків та отримувачем).

Відповідно, зразки, що надійшли без документів, не можуть бути відображені в бухобліку, оскільки за ЦКУ вони підприємству не належать.

А ось щодо бухобліку витрат на поштові послуги, то ситуація така. Оскільки оприбуткування зразків неможливе, відповідно не можна буде пов’язати понесені витрати на транспортування з витратами, що пов’язані з господарською діяльністю підприємства, зокрема, з витратами на збут. Такі витрати повинні обліковуватися на субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності».

 

Наслідки з податку на прибуток

За п. 134.1 ПКУ об’єкт оподаткування податком на прибуток є прибуток, який визначається шляхом коригування фінрезультату за фінзвітністю підприємства на податкові різниці. 

При цьому щодо витрат, що мають негосподарський характер, нормами ПКУ коригувань не передбачено. Відповідно, такі витрати враховуються за правилами бухобліку, які зазначено вище.

 

Наслідки з ПДВ

А ось у розрізі ПДВ на підприємство очікують не досить приємні наслідки. Оскільки зразки надходять без первинних документів і в обліку не відображаються, то витрати на їх доставку будуть розцінені податківцями як витрати, які понесені не у зв’язку з госпдіяльністю підприємства. Тобто в такому випадку неможливо пов’язати витрати на послуги пошти з діяльністю підприємства (оскільки ані оприбуткування, ані списання таких зразків в обліку немає).

Відповідно до цього, згідно з п. 198.5 ПКУ платник податку зобов’язаний нарахувати ПЗ з ПДВ на суму податкового кредиту, отриманого за послугами кур’єрської доставки. За такими ПЗ не пізніше останнього дня місяця, в якому було отримано такі послуги, платник податку складає зведену ПН з кодом ознаки «1» - нарахування податкових зобов’язань відповідно до п. 198.5 ПКУ. Така ПН не видається отримувачу з типом причини  «13» - складена у зв’язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності.

У графі «Отримувач (покупець)» платник податку зазначає власне найменування (П.І.Б.), у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «600000000000», рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється.

До графи 2 такої вноситься дати складання та порядкові номери податкових накладних, складених на такого платника податку при постачанні йому послуг з доставки, за якими він визначає податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ПКУ.

У графі 10 зазначається обсяг постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ, а у графі 11 - сума ПДВ. Графи 3.1, 3.2, 3.3, 5-9, 12 в такому випадку не заповнюються.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0331
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202546
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554