Бухоблік
Відповідно до п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи. Своєю чергою, відповідно до п. 1 ст. 328 ЦКУ право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема, із правочинів.
Оскільки підприємство отримує ці зразки без документів, відповідно, підстав на оприбуткування таких зразків у нього немає, як і не виникає права власності на такі зразки (тому що не здійснюється жодних документальних правочинів між надавачем таких зразків та отримувачем).
Відповідно, зразки, що надійшли без документів, не можуть бути відображені в бухобліку, оскільки за ЦКУ вони підприємству не належать.
А ось щодо бухобліку витрат на поштові послуги, то ситуація така. Оскільки оприбуткування зразків неможливе, відповідно не можна буде пов’язати понесені витрати на транспортування з витратами, що пов’язані з господарською діяльністю підприємства, зокрема, з витратами на збут. Такі витрати повинні обліковуватися на субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності».
Наслідки з податку на прибуток
За п. 134.1 ПКУ об’єкт оподаткування податком на прибуток є прибуток, який визначається шляхом коригування фінрезультату за фінзвітністю підприємства на податкові різниці.
При цьому щодо витрат, що мають негосподарський характер, нормами ПКУ коригувань не передбачено. Відповідно, такі витрати враховуються за правилами бухобліку, які зазначено вище.
Наслідки з ПДВ
А ось у розрізі ПДВ на підприємство очікують не досить приємні наслідки. Оскільки зразки надходять без первинних документів і в обліку не відображаються, то витрати на їх доставку будуть розцінені податківцями як витрати, які понесені не у зв’язку з госпдіяльністю підприємства. Тобто в такому випадку неможливо пов’язати витрати на послуги пошти з діяльністю підприємства (оскільки ані оприбуткування, ані списання таких зразків в обліку немає).
Відповідно до цього, згідно з п. 198.5 ПКУ платник податку зобов’язаний нарахувати ПЗ з ПДВ на суму податкового кредиту, отриманого за послугами кур’єрської доставки. За такими ПЗ не пізніше останнього дня місяця, в якому було отримано такі послуги, платник податку складає зведену ПН з кодом ознаки «1» - нарахування податкових зобов’язань відповідно до п. 198.5 ПКУ. Така ПН не видається отримувачу з типом причини «13» - складена у зв’язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності.
У графі «Отримувач (покупець)» платник податку зазначає власне найменування (П.І.Б.), у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «600000000000», рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється.
До графи 2 такої вноситься дати складання та порядкові номери податкових накладних, складених на такого платника податку при постачанні йому послуг з доставки, за якими він визначає податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ПКУ.
У графі 10 зазначається обсяг постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ, а у графі 11 - сума ПДВ. Графи 3.1, 3.2, 3.3, 5-9, 12 в такому випадку не заповнюються.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити