• Посилання скопійовано

Отримання безкоштовних зразків та витрати на їх доставку: як облікувати?

Підприємство (платник податку на прибуток та ПДВ) отримує безкоштовні зразки електронних комплектуючих для тестування. Зразки надходять без документів. Їх доставку оплачує підприємство. Також здійснюється оплата за доставку зразків замовникам. Як в обліку відобразити такі зразки та витрати на їх доставку?

Бухоблік

Відповідно до п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи. Своєю чергою, відповідно до п. 1 ст. 328 ЦКУ право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема, із правочинів.

Оскільки підприємство отримує ці зразки без документів, відповідно, підстав на оприбуткування таких зразків у нього немає, як і не виникає права власності на такі зразки (тому що не здійснюється жодних документальних правочинів між надавачем таких зразків та отримувачем).

Відповідно, зразки, що надійшли без документів, не можуть бути відображені в бухобліку, оскільки за ЦКУ вони підприємству не належать.

А ось щодо бухобліку витрат на поштові послуги, то ситуація така. Оскільки оприбуткування зразків неможливе, відповідно не можна буде пов’язати понесені витрати на транспортування з витратами, що пов’язані з господарською діяльністю підприємства, зокрема, з витратами на збут. Такі витрати повинні обліковуватися на субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності».

 

Наслідки з податку на прибуток

За п. 134.1 ПКУ об’єкт оподаткування податком на прибуток є прибуток, який визначається шляхом коригування фінрезультату за фінзвітністю підприємства на податкові різниці. 

При цьому щодо витрат, що мають негосподарський характер, нормами ПКУ коригувань не передбачено. Відповідно, такі витрати враховуються за правилами бухобліку, які зазначено вище.

 

Наслідки з ПДВ

А ось у розрізі ПДВ на підприємство очікують не досить приємні наслідки. Оскільки зразки надходять без первинних документів і в обліку не відображаються, то витрати на їх доставку будуть розцінені податківцями як витрати, які понесені не у зв’язку з госпдіяльністю підприємства. Тобто в такому випадку неможливо пов’язати витрати на послуги пошти з діяльністю підприємства (оскільки ані оприбуткування, ані списання таких зразків в обліку немає).

Відповідно до цього, згідно з п. 198.5 ПКУ платник податку зобов’язаний нарахувати ПЗ з ПДВ на суму податкового кредиту, отриманого за послугами кур’єрської доставки. За такими ПЗ не пізніше останнього дня місяця, в якому було отримано такі послуги, платник податку складає зведену ПН з кодом ознаки «1» - нарахування податкових зобов’язань відповідно до п. 198.5 ПКУ. Така ПН не видається отримувачу з типом причини  «13» - складена у зв’язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності.

У графі «Отримувач (покупець)» платник податку зазначає власне найменування (П.І.Б.), у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «600000000000», рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється.

До графи 2 такої вноситься дати складання та порядкові номери податкових накладних, складених на такого платника податку при постачанні йому послуг з доставки, за якими він визначає податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ПКУ.

У графі 10 зазначається обсяг постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ, а у графі 11 - сума ПДВ. Графи 3.1, 3.2, 3.3, 5-9, 12 в такому випадку не заповнюються.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202524
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202527
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202521
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202525
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025328