• Посилання скопійовано

Повернення майна за рішенням суду: які облікові та податкові наслідки?

Підприємство на загальній системі (платник ПДВ) у 2016 р. на торгах придбало майно (обладнання) підприємства - банкрута, яке три роки використовувалося у госпдіяльності. Кредитори цього підприємства виграли суд щодо повернення обладнання. Які наслідки повернення майна у бухобліку та оподаткуванні?

Запитання:

Підприємство на загальній системі оподаткування (платник ПДВ) у 2016 р. придбало на торгах майно (обладнання)  підприємства - банкрута. Обладнання було введено в експлуатацію, використовувалося у госпдіяльності протягом трьох років. Кредитори підприємства звернулися до суду, бо вважали, що ціну продажу обладнання було занижено. Судом встановлено, що підприємство має повернути обладнання. Які наслідки повернення такого майна виникають у бухобліку та оподаткуванні? Чи потрібно сторнувати амортизацію за 2016, 2017, 2018 роки та подавати уточнюючі декларації з податку на прибуток? За якою вартістю (остаточною чи первісною) передавати зазначене обладнання?

 

Відповідь:

Частиною 8 ст. 44 Закону №2343 встановлено, що спори, які виникають при проведенні та виконанні результатів аукціонів, у т. ч. про визнання недійсними договорів купівлі-продажу майна, розглядаються в межах провадження у справі про банкрутство.

Відповідно до ч. 3 ст. 215 ЦКУ, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна зі сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.

У разі недійсності правочину кожна зі сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, – відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування (ч. 1 ст. 216 ЦКУ).

При цьому суд може застосувати наслідки недійсності нікчемного правочину з власної ініціативи.

Тобто, ціна, за якою повертається обладнання, має зазначатися в рішенні суду (постанові, ухвалі) з урахуванням витрат на утримання та зберігання такого обладнання, а також сум нарахованої амортизації. 

 

Відображення в обліку

Відповідно до п. 33 П(С)БО 7 та п. 40 Методичних рекомендацій №561 об'єкт основних засобів перестає визнаватися активом (списується з балансу) у разі його вибуття внаслідок продажу, ліквідації, безоплатної передачі, нестачі, остаточного псування або інших причин невідповідності критеріям визнання активом.

При цьому в п. 34 П(С)БО 7 та п. 45 Методичних рекомендацій №561 зазначено, що фінрезультат від вибуття об'єктів ОЗ визначається вирахуванням з доходу від вибуття ОЗ їх залишкової вартості, непрямих податків і витрат, пов'язаних з вибуттям основних засобів.

Регістри аналітичного обліку ОЗ, що вибули, додаються до документів, якими оформлені факти вибуття ОЗ.

Необоротний актив та група вибуття визнаються утримуваними для продажу у разі, якщо виконуються умови, наведені в п. 1 розд. ІІ П(С)БО 27.

Необоротні активи, група вибуття, відчуження яких планується в інший спосіб, ніж продаж на дату балансу, не визнаються утримуваними для продажу (п. 2 розд. ІІ П(С)БО 27).

Щодо амортизації зазначимо, що вона починає нарахування з місяця, наступного за місяцем, у якому об'єкт ОЗ став придатним для корисного використання. Нарахування амортизації припиняється, починаючи з місяця, наступного за місяцем вибуття об'єкта ОЗ (п. 29 П(С)БО 7). Сторнування сум амортизації, нарахованої під час використання ОЗ, чинним законодавством не передбачено.

 

Об'єкт оподаткування податком на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ об'єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Різниці, які виникають під час нарахування амортизації ОЗ та їх вибуття, формуються згідно з вимогами ст. 138 ПКУ.

Пунктом 138.1 ПКУ встановлено, що фінансовий результат до оподаткування збільшується, зокрема: 

  • на суму нарахованої амортизації ОЗ відповідно до НП(С)БО або МСФЗ;
  • на суму залишкової вартості окремого об'єкта ОЗ, визначеної відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, у разі ліквідації або продажу такого об'єкта.

Згідно з п. 138.2 ПКУ фінансовий результат до оподаткування зменшується, зокрема:

  • на суму розрахованої амортизації ОЗ відповідно до п. 138.3 ПКУ;
  • на суму залишкової вартості окремого об'єкта ОЗ, визначеної з урахуванням положень ст. 138 ПКУ, у разі ліквідації або продажу такого об'єкта.

 

  ПДВ

Відповідно до пп. «а» і «б» п. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 ПКУ розташоване на митній території України.

Під постачанням товарів у пп. 14.1.191 ПКУ розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у т. ч. продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.

У п. 188.1 ПКУ зазначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бух обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції.

У бухпередання обладнання за рішенням суду відображається так (суми умовні):

 

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, тис. грн

Дебет

Кредит

Відображено передання обладнання за рішенням суду

377

712

84000

Нараховані податкові зобов'язання з ПДВ

712

641

14000

Списано суму, нарахованої амортизації

131

10

30000

Списано залишкову вартість обладнання

943

10

70000

Відображено фінансовий результат

712

791

791

943

70000

70000

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0334
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554