• Посилання скопійовано

Різниця в назві товару у вхідних та вихідних первинних документах: які наслідки?

Підприємство отримує товар «Пісок річковий», а продає «Пісок». Є ще схожі ситуації з будматеріалами, при цьому код УКТ ЗЕД не змінюється. Назва отриманого матеріалу має довгу назву, а підприємство її скорочує. Як це потрібно оформити в бухобліку, аби не було питань у контролерів під час перевірки?

 Зауважимо, що під час податкових документальних перевірок податківці, зокрема, перевіряють узгодженість у договорах і первинних документах таких реквізитів як дата, сума, найменування товару/послуги, одиниці виміру, кількість товару/суть послуги.

Неузгодженість цих даних може бути підставою для ствердження про нереальність господарської операції, а звідси і:

  • відсутність права на податковий кредит;
  • не визнання витрат у вигляді собівартості реалізації товару.

Розглянемо, що пропонує нам для захисту таких витрат і ПК з ПДВ чинне законодавство.

Згідно з ст. 1 Закону про бухоблік первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію.

Первинні документи повинні мати, зокрема, такий обов'язковий реквізит як зміст, обсяг та одиниця виміру господарської операції (для придбаних та проданих товарів - це їх найменування, кількість та їх одиниця виміру) (ст. 9 Закону про бухоблік).

Основним документом, що регламентує облік товарів (запасів) на підприємстві, є П(С)БО 9. Зокрема, у п. 7 стандарту передбачено, що одиницею бухобліку запасів є їх найменування або однорідна група (вид).

Відповідно до п. 1.4 Методрекомендацій №2 в цілях організації бухобліку запасів розпорядчим документом, затвердженим власником підприємства, визначаються:

  • правила документообігу і технологія обробки облікової інформації;
  • порядок контролю за рухом запасів і відповідальність посадових осіб;
  • порядок аналітичного обліку запасів;
  • одиниця натурального виміру запасів для кожної одиниці бухобліку.

Таким чином, законодавство передбачає ведення обліку запасів як за їх найменуванням, так і за однорідною групою (видом). 

У зв’язку із цим, аби уникнути спорів із контролюючими органами, радимо створити розпорядчий документ (наприклад, наказ у вигляді таблиці відповідності найменувань товару як додаток до наказу про облікову політику), у якому можна відобразити та об'єднати в однорідні групи отримані від постачальників товари з різними найменуваннями (наприклад, такі назви товару від постачальників як «пісок», «пісок річковий» обліковуються та зазначаються у вихідних документах як «пісок»). Також варто в такому документі зазначити й коди УКТ ЗЕД.

Цей документ, затверджений керівником підприємства, і буде підставою для присвоєння власних найменувань товарам, придбаним у постачальника (про що також варто видавати за кожним таким перейменуванням окремий документ – не обов’язково наказ, бо він на підприємстві вже буде, а бухгалтерську довідку, акт тощо), та підтверджуватиме відповідність товару, найменування якого вказано у прибуткових документах від постачальників, та найменування, зазначеного у видаткових документах. У такому документі варто зазначити реквізити первинних документів від постачальника, за якими здійснюється перейменування товару.

Наприклад, текст акту чи бухгалтерської довідки може бути таким: «Пісок річковий, код УКТ ЗЕД 2505900000, отриманий від ТОВ «Альфа» за накладною №111 від 20.11.2018 р., оприбуткувати на склад №1 за назвою «Пісок», код УКТ ЗЕД 2505900000».

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Дозвіл Держпраці на експлуатацію котла: як облікувати?
    Підприємство отримало дозвіл від Держпраці на використання котла (обладнання, що працює під тиском) терміном на 5 років. На якому рахунку бухобліку його відобразити та до якої групи основних засобів (ОЗ) він належить у податковому обліку податку на прибуток?
    16.05.202525
  • Безоплатне отримання тимчасово ввезеного інструменту: митний та бухгалтерський облік
    Підприємство тимчасово ввезло інструменти від нерезидента зі сплатою часткових митних платежів. Наразі постачальник готовий передати ці інструменти безоплатно. Чи може підприємство залишити інструменти, оформивши безоплатне постачання, та як відобразити ці операції в бухобліку?
    16.05.202516
  • МЗК при продажу офісного центру: облік та оподаткування
    Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку продаж офісних приміщень разом з місцями загального користування (МЗК)? Чи потрібно окремо виділяти МЗК? Як розподіляти їх собівартість, оформлювати ПН? Які бухгалтерські проведення слід зробити? Чи можлива передача частини МЗК одному з покупців та як це оформити, щоб уникнути визнання операції безоплатною передачею?
    16.05.202550
  • Товарні запаси у СГ – "єдинників", які надають стоматологічні послуги: як облікувати?
    СГ – платники єдиного податку, які здійснюють діяльність виключно з надання стоматологічних послуг, не зобов’язані вести облік товарних запасів, зокрема, лікарських засобів та/або виробів медичного призначення, які використовуються для лікування пацієнтів у межах надання зазначених послугпос
    15.05.2025131
  • Витрати на реєстрацію ТМ за кордоном: визнання та період відображення в обліку
    Як правильно віднести на витрати вартість розробки та реєстрації торгової марки (ТМ) в Англії, якщо оплата була 30.04.2024 р., а підтвердження реєстрації отримано у квітні 2025 року із зазначенням дати початку дії ТМ – лютий 2024 року (на 10 років)?
    15.05.202517