• Посилання скопійовано

Операція з передання вати на перероблення: нюанси обліку та оподаткування

Підприємство надає вату для переробки у ватин іншому підприємству. Як замовнику обліковувати операції з передання вати та оприбуткування ватину?

Положеннями ч. 2 ст. 837 ЦКУ передбачено, що договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовнику.

У ст. 840 ЦКУ зазначено, якщо робота виконується частково або в повному обсязі з матеріалу замовника, підрядник відповідає за неправильне використання цього матеріалу. Крім того підрядник зобов'язаний надати замовнику звіт про використання матеріалу та повернути його залишок.

Якщо робота виконується з матеріалу замовника, то в договорі підряду мають бути встановлені:

  • норми витрат матеріалу;
  • строки повернення його залишку та основних відходів;
  • відповідальність підрядника за невиконання або неналежне виконання своїх обов'язків.

Підрядник (переробник) відповідає за невиконання або неналежне виконання роботи, спричинене недоліками матеріалу, наданого замовником, якщо не доведе, що ці недоліки не могли бути ним виявлені при належному прийманні матеріалу.

Підрядник зобов'язаний вживати всі заходи щодо збереження майна, яке передане йому замовником, та відповідає за втрату або пошкодження цього майна (ст. 841 ЦКУ).

 

Документальне оформлення 

У п. 3.14 Методичних рекомендації №2 зазначено, що вибуття запасів оформлюється товарно-транспортною накладною або накладною-вимогою на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (ф. №М-11), яку уповноважена особа виписує на основі господарського договору, дозволу керівника або іншої уповноваженої особи.

Приймання та оприбуткування запасів, що надійшли від постачальників або від переробників з переробки на стороні, оформлюється ТТН з використанням штампу (позначення) про оприбуткування або прибутковим ордером (ф. №М-4) (п. 3.6 Методичних рекомендації №2).

Типові форми з обліку сировини та матеріалів, затверджені наказом Мінстату №193. При цьому Акт про витрату давальницьких матеріалів (ф. №М-23) застосовується для оформлення витрат матеріалів відкритого зберігання, які належать замовнику, але витрачаються будівельною або монтажною організацією, яка виконує роботи.

Однак в п. 2.7 Положення №88 встановлено, що первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади. Документування господарських операцій може здійснюватися з використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні містити обов'язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати обов'язкові реквізити, перелік яких встановлено ч. 2 ст. 9 закону про бухоблік та п. 2.4 Положення №88.

У абз. 2 п. 437 Методичних рекомендації №373, також зазначено, що відвантаження давальницької сировини супроводжується такими документами, як накладні, ТТН, довіреності. Аналогічно оформлюється передання готової продукції замовнику. Крім того, сторонами (замовником та переробником) підписується акт виконаних робіт. 

 

Відображення в обліку

Головна особливість давальницької сировини полягає у тому, що право власності на неї не передається до виконавця (переробника). Вона продовжує обліковуватися на балансі замовника (абз. 1 п. 437 Методичних рекомендації №373).

Відповідно до Інструкції №291 на субрахунку 206 «Матеріали, передані в переробку» обліковуються матеріали, що передані в переробку на сторону та які надалі включаються до складу собівартості отриманих з них виробів. 

Витрати на переробку матеріалів, що сплачуються стороннім організаціям, відображаються безпосередньо за дебетом рахунків, на яких ведеться облік виробів, що отримані з переробки. Аналітичний облік матеріалів, що передані в переробку, ведеться в розрізі, що забезпечує інформацію про переробників та контроль за операціями з переробки і відповідними витратами. Передача матеріалів у переробку відображається тільки на субрахунках рахунку 20.

Тобто, давальницька сировина після передання її переробнику обліковується на балансі замовника. Змінюється лише субрахунок обліку запасів ДТ 206 та КТ 201 (абз. 2 п. 439 Методичних рекомендації №373).

Аналітичний облік такої сировини ведеться за кожним виконавцем, що забезпечує контроль за операціями з переробки та відповідними витратами.

Оплата замовником послуг з переробки його сировини має покривати витрати виконавця з переробки даного обсягу сировини та забезпечувати йому прибуток. 

Виготовлена з давальницької сировини продукція стає готовою продукцією для замовника. При цьому прямими витратами на її виробництво є вартість переданої до переробки сировини та вартість послуг з її переробки (абз. 1 та 4 п. 443 Методичних рекомендації №373).

У бухобліку витрати, пов’язані з переробкою давальницької сировини, відображаються з урахуванням норм пп.  439-442 Методичних рекомендації №373 та п. 26 додатку 3 до Методичних рекомендацій №2  (суми умовні):

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, тис. грн

Дебет

Кредит

Відпущено зі складу запаси у переробку стороннім організаціям* 

206

201

100,0

На підставі акту про витрату давальницьких матеріалів виконавця та звіту про перероблення давальницької сировини з урахуванням діючих норм витрат, природного убутку, втрат та відходів, передбачених технічними умовами та іншими НПА на випуск готових виробів та цін відображено:

 

 

 

Віднесено до складу витрат вартість давальницької сировини*

23 (25)

206

92,0

Оприбутковано зворотні відходи за справедливою вартістю*

209

206

8,0

Віднесено до складу витрат вартість послуг переробника

23

631

65,0

Відображено ПДВ

641

631

13,0

Оприбутковано готову продукцію

26

23

157,0

* Операція не є постачанням товарів з метою оподаткування ПДВ (пп. 14.1.191 та пп. «а» п. 185.1 ПКУ).

Докладніше про операції з давальницькою сировиною ми писали тут>>

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202533
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.202567
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202523
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025234
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20252 807