• Посилання скопійовано

Нюанси обліку придбання нових кондиціонерів та демонтажу старих

Підприємство придбало нові кондиціонери для офісу. Один старий кондиціонер демонтували (послуги надала стороння організація), а інший не підлягає ремонту, його ліквідували на основі акту технічної експертизи (послуги надала стороння організація). На який рахунок віднести витрати з демонтажу та послуги з технічної експертизи при списанні ОЗ: (Дт 92 чи Дт 976)?

Запитання: Підприємство придбало нові кондиціонери для офісу. Один старий кондиціонер демонтували (послуги надала стороння організація), а інший не підлягає ремонту, його ліквідували на основі акту технічної експертизи (послуги надала стороння організація). На який рахунок віднести витрати з демонтажу та послуги з технічної експертизи при списанні ОЗ: (Дт 92 чи Дт 976)? Чи є право на податкову амортизацію нових кондиціонерів? Як документально це оформити?

 

Відповідь:

Бухоблік витрат на демонтаж старих кондиціонерів

Не зважаючи на те, що роботи з демонтажу одного кондиціонера  та технічної експертизи іншого кондиціонера проводилися з об’єктами основних засобів, які використовувалися з адміністративною метою, вартість цих робіт слід списати на субрахунок 976 «Списання необоротних активів». Відповідно до Інструкції №291 на субрахунку 976 «Списання необоротних активів» відображається залишкова вартість списаних необоротних активів та витрати, пов'язані з їх ліквідацією (розбирання, демонтаж).

 

Податкова амортизація нових кондиціонерів

Відповідно до пп. 14.1.138 ПКУ  основні засоби – це, зокрема, матеріальні активи, що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 6000 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

З метою застосування цього визначення вартісна межа 6000 грн порівнюється з первісною вартістю ОЗ, сформованою на рахунку 15 на момент його готовності до введення в експлуатацію. У випадку придбання кондиціонера це може бути вартість самого кондиціонера та робіт з його монтажу.

Скоріш за все, нові кондиціонери (разом з вартістю робіт з їх монтажу) відповідають всім критеріям визнання основних засобів з метою нарахування амортизації у податковому обліку: вони використовуються у господарській діяльності платника податку на прибуток (з адміністративними цілями в офісі), їх вартість перевищує 6000 грн, очікуваний строк їх корисного використання (експлуатації) більше одного року. Отже, підприємство має право на податкову амортизацію  нових кондиціонерів відповідно до ст. 138 ПКУ.

На сьогодні не існує єдиної думки щодо віднесення кондиціонера до певної групи основних засобів, і відповідно, щодо його бухобліку на субрахунках рахунку 10. На практиці найчастіше кондиціонери враховуються на субрахунку 104 «Машини та обладнання»,  106 «Інструменти, прилади та інвентар» або субрахунку 109 «Інші основні засоби» рахунки 10 «Основні засоби». Як правило, вибір певної групи, і відповідно, субрахунка здійснюється на підставі професійного судження підприємства. Також його варто закріпити  в обліковій політиці підприємства. Від вибору групи ОЗ, до якої відноситься кондиціонер, буде залежати мінімально допустимий строк його корисного використання відповідно до пп. 138.3.3 ПКУ.

Щодо класифікації кондиціонерів як ОЗ є досить давній лист ДПА у Дніпропетровській області від 29.09.2011 р. №28676/10/15-124, у якому податківці пишуть, що «кондиціонери та спліт-системи можуть обліковуватися за групою 4 «Машини та обладнання». 

 

Документальне оформлення

Придбання кондиціонерів підтверджується видатковою накладною постачальника.

Вартість робіт з демонтажу старих та монтажу нових кондиціонерів, якщо вона виділена окремо, підтверджується актом виконаних робіт від виконавця робіт.

Введення кондиціонерів в експлуатацію може підтверджуватися Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (форма №ОЗ-1), у якому зазначається прийняте комісією рішення про віднесення кондиціонерів до певної групи для цілей податкового обліку (у реквізиті «Висновок комісії»), а також про оприбуткування їх на певний субрахунок рахунку 10 – у графі 3 табличної частини.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202524
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202527
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202522
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202525
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025328