• Посилання скопійовано

Нюанси обліку придбання нових кондиціонерів та демонтажу старих

Підприємство придбало нові кондиціонери для офісу. Один старий кондиціонер демонтували (послуги надала стороння організація), а інший не підлягає ремонту, його ліквідували на основі акту технічної експертизи (послуги надала стороння організація). На який рахунок віднести витрати з демонтажу та послуги з технічної експертизи при списанні ОЗ: (Дт 92 чи Дт 976)?

Запитання: Підприємство придбало нові кондиціонери для офісу. Один старий кондиціонер демонтували (послуги надала стороння організація), а інший не підлягає ремонту, його ліквідували на основі акту технічної експертизи (послуги надала стороння організація). На який рахунок віднести витрати з демонтажу та послуги з технічної експертизи при списанні ОЗ: (Дт 92 чи Дт 976)? Чи є право на податкову амортизацію нових кондиціонерів? Як документально це оформити?

 

Відповідь:

Бухоблік витрат на демонтаж старих кондиціонерів

Не зважаючи на те, що роботи з демонтажу одного кондиціонера  та технічної експертизи іншого кондиціонера проводилися з об’єктами основних засобів, які використовувалися з адміністративною метою, вартість цих робіт слід списати на субрахунок 976 «Списання необоротних активів». Відповідно до Інструкції №291 на субрахунку 976 «Списання необоротних активів» відображається залишкова вартість списаних необоротних активів та витрати, пов'язані з їх ліквідацією (розбирання, демонтаж).

 

Податкова амортизація нових кондиціонерів

Відповідно до пп. 14.1.138 ПКУ  основні засоби – це, зокрема, матеріальні активи, що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 6000 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

З метою застосування цього визначення вартісна межа 6000 грн порівнюється з первісною вартістю ОЗ, сформованою на рахунку 15 на момент його готовності до введення в експлуатацію. У випадку придбання кондиціонера це може бути вартість самого кондиціонера та робіт з його монтажу.

Скоріш за все, нові кондиціонери (разом з вартістю робіт з їх монтажу) відповідають всім критеріям визнання основних засобів з метою нарахування амортизації у податковому обліку: вони використовуються у господарській діяльності платника податку на прибуток (з адміністративними цілями в офісі), їх вартість перевищує 6000 грн, очікуваний строк їх корисного використання (експлуатації) більше одного року. Отже, підприємство має право на податкову амортизацію  нових кондиціонерів відповідно до ст. 138 ПКУ.

На сьогодні не існує єдиної думки щодо віднесення кондиціонера до певної групи основних засобів, і відповідно, щодо його бухобліку на субрахунках рахунку 10. На практиці найчастіше кондиціонери враховуються на субрахунку 104 «Машини та обладнання»,  106 «Інструменти, прилади та інвентар» або субрахунку 109 «Інші основні засоби» рахунки 10 «Основні засоби». Як правило, вибір певної групи, і відповідно, субрахунка здійснюється на підставі професійного судження підприємства. Також його варто закріпити  в обліковій політиці підприємства. Від вибору групи ОЗ, до якої відноситься кондиціонер, буде залежати мінімально допустимий строк його корисного використання відповідно до пп. 138.3.3 ПКУ.

Щодо класифікації кондиціонерів як ОЗ є досить давній лист ДПА у Дніпропетровській області від 29.09.2011 р. №28676/10/15-124, у якому податківці пишуть, що «кондиціонери та спліт-системи можуть обліковуватися за групою 4 «Машини та обладнання». 

 

Документальне оформлення

Придбання кондиціонерів підтверджується видатковою накладною постачальника.

Вартість робіт з демонтажу старих та монтажу нових кондиціонерів, якщо вона виділена окремо, підтверджується актом виконаних робіт від виконавця робіт.

Введення кондиціонерів в експлуатацію може підтверджуватися Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (форма №ОЗ-1), у якому зазначається прийняте комісією рішення про віднесення кондиціонерів до певної групи для цілей податкового обліку (у реквізиті «Висновок комісії»), а також про оприбуткування їх на певний субрахунок рахунку 10 – у графі 3 табличної частини.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю: як облікувати?
    Благодійний фонд планує придбати інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю. Чи може кошти на купівлю за запитом на цільове фінансування дати юрсоба? Як в бухобліку фонду відобразити отримання коштів, придбання авто і його використання? Якими документами підтверджувати, що витрати на використання авто – це не адміністративні витрати, які повинні бути в межах 20%?
    14.04.202511
  • Чи можна залишок рахунку 23 врахувати у складі собівартості продукції?
    Дохід сільгосппідприємства за минулий рік перевищив 40 млн грн, тому воно з цього року перейшло на квартальний податковий період. Станом на 31.03.2025 р. на рахунку 23 зібралися витрати, що стосуються урожаю поточного року, при отриманні якого планується реалізація готової продукції. Разом з цим, у I кварталі 2025 року отримано дохід від реалізації продукції, виробленої у минулому році. Чи можна залишок рахунку 23 відобразити у складі собівартості реалізованої продукції у I кварталі 2025 року?
    10.04.2025662
  • Коли визнавати дохід при наданні пакету послуг з річного обслуговування авто?
    ТОВ реалізує річний комплексний пакет послуг з обслуговування вантажного авто за фіксованою ціною. Клієнт сплачує наперед і має право протягом року необмежено користуватись зазначеними послугами (діагностика, монтаж/демонтаж, балансування тощо) без додаткової оплати. Як у даному випадку визнати дохід та оподаткувати?
    10.04.2025121
  • Коли можна списати арештоване майно?
    Під час проведення виконавчих дій проведено опис та арешт рухомого майна (автомобіль), належного ТОВ-боржнику. Як боржнику списати автомобіль? Чи виникає податкове зобов’язання з ПДВ?
    09.04.202538
  • Бухгалтерський облік зменшення статутного капіталу ТОВ
    ТОВ має статутний капітал 3 млн грн, з яких погашено 2359250 грн, а не погашено 640750 грн. Товариство прийняло рішення зменшити статутний капітал до 2 млн грн. Як правильно відобразити зменшення статутного капіталу в бухгобліку? Які бухгалтерські проведення необхідно здійснити для оформлення зменшення статутного капіталу з 3 млн грн до 2 млн грн?
    07.04.2025107