Відповідно до ч. 1 ст. 838 ЦКУ підрядник має право залучити до виконання роботи інших осіб (субпідрядників), залишаючись відповідальним перед замовником за результат їхньої роботи, якщо інше не встановлено договором. У цьому разі підрядник виступає перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядником – як замовник.
Статтею 840 ЦКУ передбачено, якщо робота виконується частково або в повному обсязі з матеріалу замовника, підрядник відповідає за його неправильне використання. Крім того підрядник зобов'язаний надати замовнику звіт про використання матеріалу та повернути його залишок.
Якщо робота виконується з матеріалу замовника, у договорі підряду мають бути встановлені:
- норми витрат матеріалу;
- строки повернення його залишку та основних відходів;
- відповідальність підрядника за невиконання або неналежне виконання своїх обов'язків.
Підрядник відповідає за невиконання чи неналежне виконання роботи, спричинене недоліками матеріалу, наданого замовником, якщо не доведе, що ці недоліки не могли бути ним виявлені при належному прийманні матеріалу.
Таким чином, якщо отримані зразки матеріалів використовуються під час виконання робіт, підрядник (субпідрядник) разом з актом виконаних робіт повинен надати замовнику також акт про витрату давальницьких матеріалів (ф. №М-23), форма якого затверджена наказом Мінстату від 21.06.1996 р. №193 «Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку сировини та матеріалів».
Якщо ж ці зразки надаються замовником лише для ознайомлення, то після закінчення робіт їх слід повернути замовнику (із оформленням такого ж первинного документу, за яким вони надавалися – накладної або акту приймання-передачі).
Зазвичай акт про витрату давальницьких матеріалів (ф. №М-23) застосовується для оформлення витрат матеріалів відкритого зберігання, що належать замовнику, але витрачаються будівельною або монтажною організацією, яка виконує роботи.
У ситуації, що розглядається, доцільно складати:
- звіт про використання матеріалів при визначенні їх складових;
- звіт про подрібнення зразків матеріалів (із зазначенням кількості та вартості, що повертається, а також технологічних втрат);
- звіт про використання матеріалів підчас виконання робіт з настроювання виробничого обладнання.
Форми та зміст звітів про використанням матеріалів мають бути узгоджені між сторонами договору про виконання робіт.
З метою оподаткування ПДВ передання матеріалів в переробку на сторону не є операцією постачання. Тому об’єкт оподаткування відсутній.
Відповідно до п. 44.2 ПКУ для обрахунку об'єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.
У бухгалтерському обліку замовника матеріали, передані в переробку на сторону та які надалі включаються до складу собівартості отриманих з них виробів обліковуються на субрахунку 206 «Матеріали, передані в переробку».
Витрати на переробку матеріалів, що оплачуються стороннім організаціям, відображаються безпосередньо за дебетом рахунків, на яких ведеться облік виробів, отриманих з переробки.
Аналітичний облік переданих в переробку матеріалів ведеться в розрізі, що забезпечує інформацію про підприємства – переробників та контроль за операціями з переробки і відповідними витратами. Передача матеріалів у переробку відображається тільки на субрахунках рахунку 20.
Підрядник (субпідрядник) матеріали, що прийняті для переробки у бухгалтерському обліку відображають на однойменному позабалансовому субрахунку 022.
На цьому субрахунку ведеться облік руху надходження сировини та матеріалів від замовника, що прийняті для переробки (давальницька сировина) та не оплачуються одержувачем, а також їх вибуття (в т. ч. в разі використання під час виконання робіт).
Аналітичний облік давальницької сировини ведеться за замовниками, видами сировини і матеріалів та за місцями їх зберігання чи переробки.
Облік витрат з переробки чи доробки давальницької сировини здійснюється на рахунках обліку витрат виробництва (за винятком вартості давальницької сировини замовника).
У бухгалтерському обліку підприємства-виконавця операції з матеріалами, що прийняті для переробки, у відображаються так (суми умовні):
Зміст господарської операції |
Бухгалтерський облік |
Сума, грн |
|
Дебет |
Кредит |
||
Одержано від замовника зразки матеріалів |
022* |
– |
15000 |
Передано субпідряднику зразки матеріалів замовника для визначення його складових та подрібнення |
– |
022* |
15000 |
Отримано від субпідрядника: |
|
|
|
акт виконаних робіт |
23 |
631 |
4000 |
податкову накладну для відображення податкового кредиту |
641 |
631 |
800 |
звіт про використання матеріалів при визначенні їх складових та звіт про подрібнення зразків матеріалів |
022* |
– |
15000 |
Надано замовнику: |
|
|
|
акт виконаних робіт (з настроювання виробничого обладнання) |
361 |
703 |
24000 |
податкову накладну для нарахування податкового зобов’язання |
703 |
641 |
4000 |
звіт про використання матеріалів підчас виконання робіт з настроювання виробничого обладнання |
– |
022* |
15000 |
* Аналітичний облік матеріалів, що отримані для переробки, ведеться за замовниками, за видами, за місцями їх зберігання чи переробки. |
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити