• Посилання скопійовано

Електронне видання: НА чи витрати?

В рахунку на оплату електронного бухгалтерського видання зазначено: ліцензія на право використання комп'ютерної програми терміном на рік. Як обліковувати ці витрати?

Сьогодні найчастіше суб’єкти господарювання оформлюють передплату у електронному вигляді. За умов запитання розуміємо, що здійснюється оплата передплати бухгалтерського видання в електронній формі, а саме отримується доступ до електронної версії журналу на відповідний період (покупець отримує пароль). Підтверджує вартість видання рахунок, а сума понесених витрат підтверджується актом. Саме для бухобліку важливу роль відіграє інформація, яка зазначена в акті. Оскільки в первинному документі може вказуватись надання  інформаційних послуг (електронне видання) або право доступу до електронного кабінету чи  право використання  комп’ютерної програми тощо.

І до речі, не обов’язково від видавництва вимагати акти щомісяця (якщо передплата оформлена на більш тривалий термін). Специфіка придбання передплати полягає в тому, що покупець оплачує інформаційне видання наперед, проте саме видання або електронний доступ до нього отримує поступово протягом періоду передплати. Тому буде помилкою, відобразити у складі витрат відразу усю суму.

Пунктом 6 П(С)БО 8 встановлено критерії нематеріального активу:

  • існує  імовірність одержання майбутніх економічних вигід,  пов'язаних з його використанням;
  •  вартість може бути достовірно визначена.

Згідно з п. 25 та п. 26 П(С)БО 8 нарахування амортизації нематеріальних активів (крім права постійного користування земельною ділянкою) здійснюється протягом строку їх корисного використання, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс). При визначенні строку корисного використання, зокрема, враховуються правові або інші подібні обмеження щодо строків його використання та очікуваний спосіб використання підприємством.

Як правило, розрахунок амортизації здійснюється із застосуванням прямолінійного методу і починається з місяця, наступного за місяцем, у якому нематеріальний актив уведено в господарський оборот.

Що стосується електронної версії видання, то потрібно врахувати умови договору. Якщо вказано саме право використання  комп’ютерної програми, і у договорі прописано надання доступу до програми, то для строку амортизації слід врахувати строк встановлений договором. Тоді нематеріальний актив відноситься до групи об’єкта "Авторське право та суміжні з ним права" (право на комп'ютерні програми) і строк амортизації визначається відповідно до правовстановлюючого документу. Проте для "великих" платників податку на прибуток (або для тих підприємств, які визначають різниці) потрібно звернути увагу на обмеження за пп. 138.3.4 ПКУ, і у податковому обліку строк амортизації нематеріального активу групи 5 становить не менш як 2 роки. 

З іншої сторони, в акті, що підтверджує витрати на передплату електронного видання, може вказуватись надання інформаційних послуг або доступ до електронного кабінету. Тоді витрати на вартість видань не визнаються нематеріальним активом, а підлягають відображенню у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені. Проте навіть, якщо передплату (доступ до електронного видання) у бухгалтерському обліку не визнавати нематеріальним активом, вартість передплати на періодичні видання обліковується на рахунку 39 "Витрати майбутніх періодів". Пояснюється це тим, що підприємство здійснить витрати на передплату в одному звітному періоді, а використовуватися понесені витрати будуть у майбутньому, у вигляді надходження номерів видання, на яке була здійснена передплата. Витрати, відображені на рахунку 39 списуватимуться з цього рахунка поступово, в міру надходження номерів за призначенням використання видання. За дебетом рахунка 39 відображається їх накопичення, за кредитом списання (розподіл) та включення до складу витрат звітного періоду.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.20245
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202456
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202449