• Посилання скопійовано

Вплив створення резерву відпусток на визнання витрат в бухобліку

Юрособа складає фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва (ф. №1-м та №2-м). Середня кількість працівників на підприємстві 20 осіб. Чи потрібно створювати резерв на оплату відпусток? Якщо так, то чи можна визнавати витрати на оплату таких відпусток?

Відомо, що особи, які складають та подають у відповідні органи влади фінансову звітність за формою №1-м та №2-м, це юрособи, які визнані суб’єктами малого підприємництва  відповідно  до  законодавства. Ними вважаються, відповідно до ч. 3 ст. 55 ГКУ, юридичні особи - суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, у яких середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) не перевищує 50 осіб та річний дохід від будь-якої діяльності не перевищує суму, еквівалентну 10 млн євро, визначену за середньорічним курсом НБУ. 

Але жодних переваг або спеціальних правил для суб’єктів малого підприємництва ані Законом про бухоблік, ані П(С)БО 25 «Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва», який регулює порядок складання фінансової звітності за зазначеними у запитанні формами, не встановлюють. 

Норму п. 8 П(С)БО 25, де сказано, що не створювати забезпечення на виплату наступних відпусток працівникам, а визнавати відповідні витрати у періоді їх фактичного понесення, можуть використовувати виключно суб'єкти малого підприємництва - юрособи, що відповідають критеріям мікропідприємництва та юособи, які ведуть спрощений бухгалтерський облік доходів та витрат відповідно до податкового законодавства (платники ЄП). Але зазначені особи складають Спрощений фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва (форма №1-мс і №2-мс). За умовами запитання, підприємство відповідає критеріям суб'єкта малого підприємництва і, як наслідок, складає фінзвітність за формою №1-м та формою №2-м, а відповідно не може скористатися цим правом.

Тож, на таких юросіб поширюються норми П(С)БО 11 «Зобовязання» (затверджене наказом Мінфіну від 31.01.2000 р. №20).  Це зазначено і в п. 2 цього стандарту: його норми  застосовуються підприємствами, організаціями та іншими юридичними особами (далі - підприємства)  незалежно  від  форм  власності   (крім   бюджетних установ  та підприємств, які відповідно до законодавства складають фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності).

Загалом, мета створення забезпечення, це фактично відображення в балансі неминучих витрат, яких підприємство внаслідок минулих подій може зазнати в майбутньому. Резерв відпусток, це рівномірний щомісячний розподіл витрат на оплату майбутніх відпусток працівників. 

Відповідно до п. 14 П(С)БО 11 сума забезпечення на виплату відпусток визначається щомісяця як добуток фактично нарахованої заробітної плати працівникам і відсотка, обчисленого як відношення річної планової суми на оплату відпусток до загального планового фонду оплати праці з урахуванням відповідної суми відрахувань на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (у 2016 році 22% ЄСВ). А згодом, суми відпускних виплачуються за рахунок такого резерву.

Суми створених забезпечень визнаються витратами у момент їх створення (субрахунок 471 "Забезпечення виплат відпусток", за кредитом відображається нарахування забезпечень у кореспонденції з рахунком витрат, за дебетом - їх використання у кореспонденції з субрахунком розрахунків із працівниками 661 і субрахунком нарахування ЄСВ 651). 

Враховуючи п. 18 П(С)БО 11, залишок забезпечення переглядається на кожну дату балансу та, у разі потреби, коригується (збільшується або зменшується). Необхідність перегляду розміру забезпечення (резерву) на оплату відпусток прописано і в Положенні про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженому наказом Мінфіном від 02.09.2014 р. №879

Під час проведення річної інвентаризації, згідно із п. 8 розд. ІІІ цього Положення,  залишок забезпечення на виплату відпусток, у тому числі відрахування на загальнообов’язкове державне соціальне страхування з цих сум, станом на кінець звітного року визначається за розрахунком, який базується на кількості днів невикористаної працівниками підприємства щорічної відпустки та середньоденній оплаті праці працівників. 

У давньому листі Мінфіну від 09.06.2006 р. №31-34000-20-25/12321 сказано, що створення підприємствами забезпечення на виплату відпусток є імперативною (отже, без права вибору) для застосування підприємством нормою

Проте, слід враховувати правило «подвійного запису», яке є головним при веденні бухгалтерського обліку. Адже, в бухгалтерському обліку кожна господарська операція спричиняє певну кореспонденцію бухгалтерських рахунків за дебетом і кредитом. Виплата відпусткових спричинить зменшення активів у вигляді грошових коштів, яке, в свою чергу, слід списати. А зменшення активів, яке не спричиняє виникнення інших активів, списується одночасно із визнанням витрат – це прямо передбачено п. 5 П(С)БО 16 «Витрати»

Тож, якщо підприємство забезпечення не створює, або якщо для виплати відпусткових суми створеного забезпечення недостатньо, то виплата відпусткових працівнику понад суму створеного забезпечення буде відображена у витратах за фактом нарахування такої суми (Д-т витратного рахунку К-т 661). 

Що стосується упередженого ставлення податкових органів до відсутності створення забезпечення (резерву) на оплату відпусток, вважаємо що зняти з бухвитрат, суми, які відображались за фактом виплат відпусткових, неможливо. Аргументи на захист підприємства можуть бути наступними:

- витрати відображаються в бухобліку одночасно зі зменшенням активів або збільшенням зобов'язань (п. 5 П(С)БО 16);

- витрати можуть бути достовірно оцінені (п. 6 П(С)БО 16);

- витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені (п. 7 П(С)БО 16).

Враховуючи це, навряд чи можна стверджувати, що підприємство не має права на витрати. Додатковим аргументом може бути й податкове законодавство. Адже з 2015 року за розділом ІІІ ПКУ об'єктом оподаткування є фінрезультат до оподаткування визначений за даними бухобліку. Відповідно, якщо витрати будуть відображені в бухобліку за фактом нарахування відпусткових, а не за щомісячним розподілом витрат, проте в рамках року, на об'єкт оподаткування за підсумками звітного року для суб’єкта малого підприємництва, яке має річний дохід менше за 20 млн грн і подає до ДПІ річну декларацію з податку на прибуток,  це не вплине.

Фінансових санкцій до підприємства за нестворення забезпечень законодавством не передбачено. Встановлено лише адмінштраф до посодових осіб підприємства за ведення бухобліку з порушенням (ст. 164-2 КпАП). А саме: відповідальність в розмірі від 136 грн до 255 грн.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Як впливає спільна діяльність на податок на прибуток?
    Між ТОВ (резидент України) та іноземною компанією укладено договір про спільну діяльність. Чи потрібно відображати надходження грошових коштів за договором про СД в декларації з податку на прибуток ТОВ? Чи виникає об'єкт оподаткування цим податком при надходженні грошових коштів за договором про СД?
    27.06.202518
  • Як отримати дивіденди від дочірнього підприємства?
    ТОВ «А» володіє 100% корпоративних прав свого дочірнього приватного підприємства «Б» (тобто є його материнською компанією). Учасники ТОВ «А» вирішили спрямувати чистий прибуток дочірнього підприємства «Б» на виплату дивідендів. Чи може дочірнє підприємство нарахувати дивіденди безпосередньо учасникам ТОВ «А»? За який період можлива виплата дивідендів?
    25.06.202521
  • Коригування фінрезультату резидентом Дія Сіті на загальних підставах при переході на особливі умови оподаткування
    Резидент Дія Сіті – платник податку на прибуток на загальних підставах із застосуванням річного звітного періоду, який протягом року переходить на оподаткування на особливих умовах, повинен здійснювати коригування фінрезультату на всі різниці, якщо річний дохід платника складає більше 40 млн грн
    17.06.202522
  • Збитки, дивідендні аванси та МПЗ: порядок відображення у декларації з податку на прибуток
    Як у декларації з податку на прибуток відобразити сплачені авансові внески при виплаті дивідендів, якщо за звітний період отримано від'ємний об'єкт оподаткування (збиток)? Чи формують такі внески переплату в інтегрованій картці платника та чи можна ними зменшити позитивне значення мінімального податкового зобов'язання (МПЗ)?
    16.06.202537
  • Чи нараховувати дивіденди засновникові, який помер?
    Підприємство планує нарахувати дивіденди за 2025 рік, але один із засновників помер, а спадкоємці ще не переоформили спадщину. Як у такому випадку нараховувати дивіденди? Чи потрібно нараховувати дивіденди на померлого засновника? Як бути з податками? До того ж цьому засновнику не повністю виплатили дивіденди за 2024 рік (податки були сплачені у 2024 році). Як бути із невиплаченою частиною дивідендів за 2024 рік?
    13.06.202560