Відповідно до п. 1 ст. 3 Закону «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 р. №265/95-ВР (далі – Закон №265) суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу, зобов’язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій.
Таким чином в загальному порядку суб'єкти господарювання, які працюють у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг повинні при здійснені готівкових або безготівкових (із застосування платіжних карток) розрахунків використовувати РРО, приведений у фіскальний режим роботи.
Втім, відповідно до ст. 9 Закону №265 РРО та розрахункові книжки не застосовуються при продажу товарів (наданні послуг) фізичними особами - підприємцями, які відносяться відповідно до ПКУ до груп платників єдиного податку, що не застосовують РРО (пп. 6 ст. 9 Закону №265). Це підприємці ІІ групи єдиного податку, у яких обсяг доходу протягом календарного року не перевищує 1 млн грн).
Відповідно до ст. 10 Закону №265 РРО не застосовується, однак використовуються розрахункові книжки та книги обліку розрахункових операцій при провадженні діяльності у сфері громадського харчування суб'єктами підприємницької діяльності на території сіл і селищ міського типу, яким згідно із Законом «Про статус гірських населених пунктів в Україні» від 15.02.1995 р. №56/95 надано статус гірських і якщо граничний розмір річного обсягу розрахункових операцій не перевищує 200 тис. грн (п. 22 Переліку №1336, п. 2 Постанови №1336).
Враховуючи вищесказане, фізособа-єдинник ІІ групи не зобов'язана використовувати РРО, якщо річний дохід такого підприємця не перевищує 1 млн грн. Як тільки річний дохід перевищить 1 млн грн, тоді РРО є обов'язковим до застосування.
Що ж стосується підприємців-загальносистемників, то вони повинні застосовувати РРО, крім випадків, передбачених ст. 9 та ст. 10 Закону №265. Такої ж позиції притримуються й податківці у підкатегорії 109.02 ресурсі «ЗІР»*.
Щодо використання платіжного терміналу, то зазначимо наступне.
Обов’язок приймання спеціальних платіжних засобів для здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) визначений п. 1 постанови КМУ «Про здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням спеціальних платіжних засобів» від 29.09.2010 р. №878. Згідно з її нормами, такий обов’язок встановлено для суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері продажу товарів, громадського харчування та послуг і які відповідно до закону використовують РРО.
На практиці податківці трактують цю норму так: термінал можна застосовувати тільки разом з РРО і якщо суб'єкт господарювання вже встановив термінал, однак за Законом №265 не зобов'язаний використовути РРО, то не дивлячись на таке звільнення, РРО йому буде потрібен. Таку ж думку вони виклали у "Віснику" від 01.06.2013 р. №21.
Однак ВСУ з ними не згоден. У постанові 19 березня 2013 року (справа №21-46а13) зазначалося, що «аналіз норм права дає підстави для висновку, що здійснювані Товариством як агентом Банку операції з приймання від споживачів послуг платежів (готівки) для подальшого їх переказу на рахунок постачальника послуг з використанням ПТКС, які виконуються від імені, в інтересах, під контролем і за рахунок Банку, є розрахунковими банківськими операціями, при виконанні яких РРО та розрахункові книжки відповідно до вимог статті 9 Закону №265/95-ВР не застосовуються».
____________________________
* Запитання: «Чи необхідно ФОП на загальній системі оподаткування застосовувати РРО?»
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити