Згідно з Порядком розгляду контролюючими органами скарг на вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2015 р. №1124, скаржник має право оскаржити вимогу, рішення про нарахування пені та накладення штрафу в будь-який момент після отримання відповідної вимоги або рішення. Тобто така процедура аналогічна до процедури адміністративного оскарження рішень податкових органів, однак має свій встановлений порядок та особливості.
Зверніть увагу: про подання скарги до вищого органу платник зобов'язаний одночасно повідомити територіальний контролюючий орган, рішення якого оскаржується. Неповідомлення або несвоєчасне повідомлення може призвести до того, що рішення, яке оскаржується, буде вже передано для виконання органу державної виконавчої служби або до органів Державної казначейської служби України (п. 11 розд. VІІ Інструкції №449).
Скарга подається до контролюючого органу вищого рівня протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання вимоги або рішення територіальних контролюючих органів про нарахування пені (накладення штрафу).
До документів, які можуть свідчити про неправильність визначення суми недоїмки (прийняття рішення про накладення штрафу, нарахування пені), належать: акт перевірки платника єдиного внеску, вимога, рішення про нарахування пені та накладення штрафу, інші документи (розрахунки), на підставі яких визначено суму єдиного внеску, що належить до сплати, або застосовано штраф, нараховано пеню.
Під час подання скарги необхідно зазначати про надання чи неподання позовної заяви до суду про визнання недійсною вимоги або рішення контролюючого органу про нарахування пені та накладення штрафу.
Якщо приймається рішення про повне або часткове незадоволення скарги, такий скаржник має право звернутися протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання відповіді, з повторною скаргою безпосередньо до ДФСУ (тобто центрального органу), про що теж обов'язково повинен одночасно повідомити відповідний територіальний контролюючий орган.
Контролюючий орган, який розглядає скаргу, зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його платнику протягом 30 календарних днів. Якщо протягом цього строку рішення не надсилається платнику єдиного внеску, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника єдиного внеску.
Подана скарга зупиняє строки сплати недоїмки (пені, штрафу) до винесення рішення контролюючим органом вищого рівня або дня набрання судовим рішенням законної сили.
Строки сплати фінансових санкцій також призупиняються до дня набрання рішенням суду законної сили в разі оскарження платником вимоги, якщо накладення фінансових санкцій пов'язано з її виникненням або несвоєчасною сплатою суми недоїмки.
Контролюючий орган при розгляді скарг приймає одне з таких рішень: залишає вимогу або рішення, що оскаржуються, без змін, а скаргу без задоволення; скасовує в певній частині вимогу або рішення, що оскаржуються, і не задовольняє скаргу в певній частині; скасовує в повному обсязі вимогу або рішення, що оскаржуються, і задовольняє скаргу; направляє скаргу на новий розгляд до територіального контролюючого органу; залишає скаргу без розгляду.
Якщо вимоги або рішення контролюючого органу про нарахування пені та накладення штрафу в порядку оскарження скасовують, вони вважаються відкликаними із дня прийняття такого рішення. Водночас, якщо скасування санкцій не відбулося, платник ЄСВ зобов'язаний самостійно сплатити узгоджену суму недоїмки (суми пені, штрафів) протягом десяти календарних днів після отримання рішення за результатом розгляду скарги (п. 2 розд. VІ Порядку №1124).