• Посилання скопійовано

Як розмежувати виробничі ОЗ від невиробничих?

Які основні засоби належать до невиробничих з метою оподаткування? Чи можна мікрохвильову піч, холодильник, кухонні гарнітури, посудомийні машини, телевізори вважати виробничими ОЗ, якщо вони придбавалися для створення належних умов праці працівників згідно з наказом керівника?

Податковий облік

В податковому обліку, відповідно до пп. 14.1.138 ПКУ, основними засобами (далі – ОЗ) вважаються матеріальні активи, у тому числі запаси корисних копалин наданих у користування ділянок надр (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних доріг загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 6000 гривень, невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 6000 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Водночас, згідно з пп. 138.3.2 ПКУ, термін «невиробничі основні засоби» означає основні засоби, які не використовуються в господарській діяльності платника податку. Нагадаємо, що господарською, згідно із пп. 14.1.36 ПКУ, є діяльність, яка одночасно:

1) орієнтована на виробництво (виготовлення) та/або реалізацію товарів, виконання робіт, надання послуг;

2) спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Отже, за пп. 14.1.138 ПКУ невиробничі матеріальні активи взагалі не мали б вважатися основними засобами в податковому обліку. Але, хоча пп. 138.3.2 ПКУ дає підстави вважати інакше, насправді ці норми одна одній не суперечать. Адже, згідно з тим же пп. 138.3.2 ПКУ витрати на придбання/самостійне виготовлення та ремонт, а також на реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення невиробничих основних засобів не підлягають амортизації в податковому обліку.

Що стосується віднесення таких офісних ОЗ як мікрохвильова піч, холодильник, кухонні гарнітури, посудомийні машини, телевізори, до виробничих, то тут ми зауважували, що позиція податківців з цього приводу весь час змінюється.

Так, до набрання чинності розділу ІІІ ПКУ (до 01.04.2011 р.) ДПАУ цілком лояльно ставилася до подібних ОЗ у податковому обліку. Наприклад, у листі від 14.01.2002 р. №256/6/15-1216 ДПАУ прямо зазначала: «Що ж до питання створення належних умов праці працівникам... у частині забезпечення холодильником, мікрохвильовою піччю, чайником для зберігання і підігріву їжі під час несення служби, то у разі якщо зазначені основні засоби використовуються в управлінських або виробничих приміщеннях, вони вважаються виробничими основними фондами і на них нараховується амортизація...».

Після 01.04.2011 р. податківці вже говорили більш обережно і формально. Так,  у листі ДПАУ від 02.12.2011 р. №6761/6/15-1415 вони зазначили, що ПКУ не містить конкретного переліку обставин (крім загального формулювання, встановленого ПКУ), за яких можна вважати, що ОЗ використовуються у господарській діяльності. У листі ж від 20.04.2012 р. №7045/6/15-1215 ДПСУ покладає на платника податку на прибуток обов'язок довести, що використання ОЗ продиктовано вимогами законодавства України з охорони праці та КЗпП щодо умов праці працівників*.

Відмітимо, що відповідно до ст. 2 КЗпП, працівники мають право на здорові та безпечні умови праці. Забезпечити їх, у разі укладання трудового договору, — обов'язок працедавця (ст. 21 КЗпП). Тож працедавець зобов'язаний зробити все можливе (а у випадках, якщо цього вимагає трудове законодавство, — вчинити конкретні дії) для забезпечення здорових і безпечних умов праці своїх працівників

Тож, якщо у законодавстві України буде прописано про необхідність чи доречність влаштування певних ОЗ для забезпечення безпечним умов праці, то вважаємо, що можна говорити, що такі ОЗ є виробничими. Так, наприклад, необхідність кондиціонування приміщення можна обґрунтувати вимогами, встановленими постановою МОЗ України та головного санітарного лікаря України від 01.12.1999 р. №42. Наприклад, у п. 2.2 цього документа сказано, що затверджені вимоги до мікроклімату на робочих місцях повинні бути досягнуті, у тому числі і за рахунок розміщення у виробничих приміщеннях обладнання з тепло-, холодо- та вологовиділенням (наприклад — кондиціонерів).

Втім, наразі нещодавно регіональні податківці у Дніпропетровській області на своєму офіційному сайті роз’яснили, що для цілей оподаткування податком на прибуток амортизація ОЗ нараховується лише за умови використання в діяльності платника податку, яка спрямована на отримання доходу. Тому не підлягає амортизації в податковому обліку та не зменшує фінрезультат до оподаткування вартість невиробничих ОЗ, зокрема об’єктів соціально-культурного призначення та виведених із експлуатації виробничих ОЗ. Одночасно фінрезультат до оподаткування збільшиться на суму нарахованої амортизації таких невиробничих ОЗ соціально-культурного призначення згідно з даними бухгалтерського обліку.

На жаль, ми маємо погодитися із податківцями, адже крім отримання доходу від використання таких ОЗ пп. 14.1.138 ПКУ виставляє додаткові умови для визнання ОЗ виробничими – це орієнтація не на створення умов для працівників, а на виробництво (виготовлення) та/або реалізацію товарів, виконання робіт, надання послуг (що важко довести у випадку із зазначеними вище видами ОЗ).

З іншого боку, наприклад, податківці у Донецькій області вважають інакше: холодильник, який знаходиться в адміністративній будівлі, можливо віднести  до виробничих основних засобів у податковому обліку виходячи з вимог наказу про облікову політику підприємства.

З погляду автора, довести зв'язок офісних ОЗ з госпдіяльністю підприємства спробувати можна опираючись на наказ про створення належних умов праці та правила внутрішнього трудового розпорядку, які існують на підприємстві і зобов’язують роботодавця забезпечувати працівників такими ОЗ з метою створення комфортних умов праці, і, врешті решт, опираючись на наказ про облікову політику підприємства. Але ризик, що доводити це доведеться у суді, все ж залишається.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Коригування фінрезультату резидентом Дія Сіті на загальних підставах при переході на особливі умови оподаткування
    Резидент Дія Сіті – платник податку на прибуток на загальних підставах із застосуванням річного звітного періоду, який протягом року переходить на оподаткування на особливих умовах, повинен здійснювати коригування фінрезультату на всі різниці, якщо річний дохід платника складає більше 40 млн грн
    17.06.202519
  • Збитки, дивідендні аванси та МПЗ: порядок відображення у декларації з податку на прибуток
    Як у декларації з податку на прибуток відобразити сплачені авансові внески при виплаті дивідендів, якщо за звітний період отримано від'ємний об'єкт оподаткування (збиток)? Чи формують такі внески переплату в інтегрованій картці платника та чи можна ними зменшити позитивне значення мінімального податкового зобов'язання (МПЗ)?
    16.06.202532
  • Чи нараховувати дивіденди засновникові, який помер?
    Підприємство планує нарахувати дивіденди за 2025 рік, але один із засновників помер, а спадкоємці ще не переоформили спадщину. Як у такому випадку нараховувати дивіденди? Чи потрібно нараховувати дивіденди на померлого засновника? Як бути з податками? До того ж цьому засновнику не повністю виплатили дивіденди за 2024 рік (податки були сплачені у 2024 році). Як бути із невиплаченою частиною дивідендів за 2024 рік?
    13.06.202558
  • РК до ПН на аванс за ОЗ: зміна курсу євро та кількості
    Підприємство отримало аванс (45% вартості) за основний засіб з прив'язкою до курсу євро та зареєструвало податкову накладну із зазначенням кількості 0,45. На дату відвантаження ОЗ курс євро змінився. Як коректно скласти РК для зміни ціни та збільшення кількості до 1 одиниці ОЗ в ПН? Які встановлені терміни для реєстрації такого РК?
    10.06.202545
  • Оренда у засновника: облік витрат та податок на прибуток
    ТОВ орендує у свого засновника частину його приватного житлового приміщення для господарських потреб (розміщення бухгалтера). Чи має право ТОВ включати орендну плату до витрат, що формують фінрезультат до оподаткування? За яких умов такі витрати можуть бути не визнані контролюючим органом?
    09.06.20251 080