Запитання:
Через неналежну якість товару відбулось його перевезення до місця призначення та назад до продавця. Послуги з транспортування товару надавав фізособа-підприємець на ІІІ групі єдиного податку, неплатник ПДВ. Підприємець виставив підприємству-покупцю рахунок на оплату витрат за пробіг та простій автотранспорту без ПДВ. Надалі покупець товару перевиставляє ці витрати продавцю, який порушив умови договору купівлі-продажу через неналежну якість товару. Чи потрібно оподатковувати ПДВ вартість таких послуг? Якщо так, то як скласти податкову накладну? Як ці операції відобразити в бухобліку?
Відповідь:
Облік та оподаткування вартості транспортних послуг ФОП, які згодом виставляються продавцю для компенсації, залежить від умов договору постачання товару.
Якщо оплату транспортних послуг здійснює покупець, то умови договору могли передбачати надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцеві за місцезнаходженням товару (ст. 664 ЦКУ). Надалі покупець замовляє та оплачує транспортні послуги щодо перевезення товару до місця його розвантаження.
Також у договорі повинні бути прописані права й обов’язки продавця та покупця у випадку, якщо буде поставлено товар неналежної якості.
Відповідно до ст. 673 ЦКУ продавець повинен передати покупцеві товар, якість якого відповідає умовам договору купівлі-продажу. У разі відсутності у договорі купівлі-продажу умов щодо якості товару, продавець зобов'язаний передати покупцеві товар, який придатний для мети, з якою товар такого роду використовується.
Правові наслідки передання товару неналежної якості встановлено ст. 678 ЦКУ. Отже, у разі порушення вимог щодо якості товару (виявлення недоліків, які не можна усунути, недоліків, усунення яких пов'язане з непропорційними витратами або затратами часу, недоліків, які виявилися неодноразово чи з'явилися знову після їх усунення) покупець має право за своїм вибором:
1) відмовитися від договору й вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми;
2) вимагати заміни товару.
У даному випадку покупець відмовився від договору, повернувши товар продавцю. Згідно з ст. 678 ЦКУ у покупця є право вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми, а відшкодування інших витрат (у даному випадку – транспортних) ця стаття ЦКУ не регламентує.
Правові наслідки порушення зобов'язання регулюються ст. 611 ЦКУ. У разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема відшкодування збитків. Відповідно до ст. 22 ЦКУ збитками є, зокрема, витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки). У даному випадку - це витрати на оплату послуг з перевезення товару неналежної якості.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 ЦКУ збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі. Таким чином, відшкодування вартості послуг з перевезення товару неналежної якості, що здійснює продавець на адресу покупця, не є операцією постачання послуг, адже покупець не надає продавцю транспортні послуги, а лише вимагає відшкодування понесених ним витрат. Але що буде з ПДВ з точки зору оподаткування?
ДФС у м. Києві у листі від 14.03.2017 р. №5374/10/26-15-12-01-18 зазначає: "кошти, що надходять платнику ПДВ на його банківський рахунок як відшкодування збитків за пошкоджене або знищене майно, розцінюються як компенсація вартості такого майна та відповідно включаються до бази оподаткування ПДВ і підлягають оподаткуванню ПДВ на загальних підставах з нарахуванням податкових зобов’язань з ПДВ". Аналогічна позиція викладена у листі ДФСУ від 30.12.2016 р. №28710/6/99-99-15-03-02-15. Але у цих листах йдеться про матеріальні цінності – нестачу вантажу, а не послуги.
Щодо відшкодування вартості послуг, то ДФСУ неодноразово висловлювалася про відшкодування вартості комунальних послуг при оренді нерухомості, що здійснюється орендарем орендодавцю, зокрема, у листі від 06.01.2017 р. №200/Р/99-99-13-01-02-14 . Таке відшкодування вартості послуг є об'єктом оподаткування ПДВ. Але у цьому випадку немає порушенння умов договорів, як у даній ситуації.
На нашу думку, якщо визначити вартість пробігу та простою транспорту як неустойку та закріпити це у договорі з продавцем товару – сільгосппідприємством, або скласти додаткову угоду про те, що вартість цих послуг є неустойкою внаслідок порушення продавцем умов договору про якість товару, то у цьому випадку можна уникнути сплати ПДВ. Щодо цього звертаємо увагу на норму п. 188.1 ПКУ: зокрема, до складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем у зв’язку з компенсацією вартості послуг. До складу договірної (контрактної) вартості не включаються суми неустойки (штрафів та/або пені), 3% річних та інфляційні, що отримані платником податку внаслідок невиконання або неналежного виконання договірних зобов’язань.
Отже, у даному випадку можливо прийняти дві позиції:
1) обережна позиція, за якою нараховується ПДВ на вартість транспортних послуг, яка відшкодовується продавцем товару. у цьому випадку слід скласти та зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на вартість транспортних послуг на адресу продавця – сільгосппідприємства. Номенклатура у такій податковій накладній зазначається згідно з документами, що були надані ФОП-перевізником. У графі 3.3 зазначається код послуги згідно з ДКПП, наприклад, 4941 "Перевезення вантажів дорожніми транспортними засобами". У бухобліку ця операція відображається як реалізація послуг: Дт 361 Кт 703, нарахування ПДВ – Дт 703 Кт 641/ПДВ. Одночасно списується вартість послуг, отриманих від перевізника: Дт 903 Кт 631. При цьому доходи дорівнюють витратам, а отже, на фінрезультат ці записи не впливають.
2) смілива позиція, за якою ПДВ не нараховується, оскільки вартість транспортних послуг у договорі визначається як неустойка. У цьому випадку вартість транспортних послуг відображається в обліку як претензія до продавця товару Дт 374 Кт 631, а отримане відшкодування – Дт 311 Кт 374. Оскільки за доходним й витратними рахунками проведень не відбувається, то на фінрезультат такий облік теж не впливає.
Також можливо звернутися до ДФСУ за отриманнім індивідуальної податкової консультації щодо цього запитання відповідно до ст. 52 ПКУ.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити