• Посилання скопійовано

Оформляємо утилізацію продуктів, термін реалізації яких минув

В липні місяці підприємством була відвантаження готова продукція. В грудні цю продукцію повернули, термін реалізації минув. Як правильно оформити утилізацію по ПДВ та податку на прибуток?

Щодо ПДВ. Списання готової продукції означає її використання не у господарській діяльності. Однак, норми п. 198.5 ПКУ може застосовувати у цьому випадку тільки обережний платник податку.

Нагадаємо, що п. 198.5 ПКУ говорить: платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН в терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 01.07.2015 р.,  у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

а) в операціях, що не є об’єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу);

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу);

в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Але готова продукція – самостійно виготовлена, а не придбана. Цей момент враховує, наприклад, другий абзац п. 188.1 ПКУ, який встановлює при поставці власної продукції (самостійно виготовлених товарів) за базу оподаткування її собівартість.

А п. 198.5 ПКУ посилається для визначення бази оподаткування на п. 189.1 ПКУ, який говорить:  у  разі здійснення операцій відповідно до пункту 198.5 ПКУ база оподаткування за необоротними активами визначається виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), а за товарами/послугами - виходячи з вартості їх придбання. Собівартості тут не згадується.

Тож, сміливий платник податку з цієї підстави не нараховує ПЗ з ПДВ при списанні власної продукції, а обережний – нараховує ПЗ з ПДВ, виходячи з умовної бази нарахування - виробничої собівартості такої продукції.

Щодо податку на прибуток. У 2015 р., завдяки новій редакції р. ІІІ ПКУ, об’єктом оподаткування податком на прибуток є фінрезультат до оподаткування, обрахований у бухобліку.

Звісно, витрати на списання такої продукції не пов’язані із господарською діяльністю. Але в бухобліку вони теж зменшують фінрезультат підприємства, а отже, враховуються при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток. 

Оскільки причиною списання є закінчення строків реалізації продукції, то при списанні готової продукції робляться проведення:

Дт 947 Кт 281 на вартість списаного товару;

Дт 949 Кт 641 на суму ПЗ з ПДВ (якщо воно визнається);

Дт 791 Кт 947, 949 зменшення фінрезультату на зазначені витрати.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Придбали автомобіль в неплатника ПДВ та продаємо неплатнику ПДВ: як скласти ПН?
    Підприємство – платник ПДВ придбало автомобіль, який був у вжитку у неплатника ПДВ за 750 000,00 грн. Реалізовується автомобіль також неплатнику ПДВ. Передплату отримали 25.11.2025 р. - 10 000,00 грн; 28.11.2025 р. - 400 000,00 грн; 02.12.2025 р. - 340 000,00 грн. Реалізація авто відбулася 05.12.2025 р. на суму 750 000,00 грн. Як скласти ПН на таке постачання?
    Сьогодні 17:1715
  • Оподаткування ПДВ сніданків готелем при аутсорсингу харчування: 20% чи 7%?
    Готель на загальній системі надає послугу проживання зі сніданком за ставкою ПДВ 7%. Сніданки фактично надає інший суб'єкт господарювання, який виставляє акти за фактично надані сніданки (не всі гості харчуються), що готель відносить на витрати. Чи правомірна така схема? Чи потрібно продавати сніданки окремо за бажанням гостей, оподатковувати їх за ставкою 20% і тільки тоді включати у витрати кількість проданих сніданків?
    Сьогодні 09:5416
  • Зменшення вартості предмета лізингу: облікові та податкові наслідки з ПДВ
    Підприємство придбало вантажне авто за договором фінлізингу. Розмір платежів обчислюється за курсом іноземної валюти на дату здійснення оплати. Лізингодавець внаслідок зміни курсу іноземної валюти сплатив продавцеві меншу суму, ніж ту, за якою він передав автомобіль лізингоотримувачу. У зв’язку з цим, він направив лізингоотримувачу Акт на зменшення вартості автомобіля, а також РК до ПН. Як лізингоотримувачу відобразити в бухгалтерському і податковому обліку з ПДВ таке зменшення вартості об’єкту лізингу?
    Сьогодні 06:5611
  • Обмеження щодо кількості символів в графі 2 податкової накладної та графі 3 розрахунку коригування
    Обмежень щодо кількості символів, які допускаються при заповненні графи 2 податкової накладної та графи 3 розрахунку коригування, не передбачено
    15.12.2025206
  • Зведена ПН при продажу уціненого імпортного товару
    Підприємство на ЄП імпортувало товар у серпні 2023 року (собівартість з митними платежами і ПДВ — 130 000 грн). З 01.10.2023 року підприємство стало платником ПДВ і перейшло на загальну систему. У листопаді 2025 року товар вирішено уцінити та продати нижче ціни придбання. Чи потрібно складати зведену податкову накладну на різницю між ціною придбання та договірною вартістю при реалізації?
    15.12.202519