• Посилання скопійовано

Податковий компроміс поширюється виключно на факти заниження ПЗ з ПДВ та податку на прибуток

Чи має право скористатися "податковим компромісом" ФОП на загалиній системі - платник ПДВ, у випадку списання кредиторської заборгованості строк якої минув станом на 01.04.2014 року в розрізі ПДВ? В раніше поданих деклараціях суми кредиторської заборгованості не списувалися і, відповідно, не зазначалися

Відразу зауважимо, що коригування ПК з ПДВ у випадку настання терміну позовної давності за товарною кредиторською заборгованістю, є дискуссійним. Пояснюється це тим, що прямої норми ПКУ, яка зобов'язувала б коригувати ПК з ПДВ (фактично зменшувати) немає.

Також, п. 198.5 ПКУ не зобов'язує платника ПДВ нараховувати ПЗ у такій ситуації. Проте, податкові органи вважають, що товари, отримані платником податку та не оплачені ним протягом терміну позовної давності, є безоплатно отриманими, а тому право на ПК щодо таких товарів такий платник податку втрачає (див. лист ДПСУ від 16.05.2012 р. N 13869/7/15-3417-16).

Є і судові рішення на користь платників ПДВ, в яких сказано, що ПК з ПДВ коригувати не потрібно (ухвала Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05.09.2012 р. у справі №2а/0270/3149/12 та ухвала Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.07.2012 р. у справі №2а/0470/3511/12). Відповідно рішення у цьому питанні слід приймати підприємцю самостійно.


 

Що стосується процедури податкового компромісу, особливості його застосування викладено у підрозділі 9-2 розділу ХХ ПКУ а також у Методрекомендаціях №13 (затверджені наказом ДФСУ від 17.01.2015 р. №13).  Податковий компроміс розповсюджується виключно на факти заниження ПЗ з ПДВ (у зв'язку із завищенням ПК) та податку на прибуток,  за будь-які податкові періоди до 01.04.2014 р. з урахуванням строків давності, встановлених ст. 102 ПКУ.

Під заниженням податкових зобов'язань, відповідно до Методрекомендацій №13, слід розуміти неправомірне формування платником даних податкового обліку (формування податкового кредиту з ПДВ) у податкових періодах до 1 квітня 2014 року, що призвело до заниження належних до сплати сум податкових зобов'язань. Платник ПДВ, який вирішив скористатися процедурою податкового компромісу, має подати:

1) уточнюючі розрахунки податкових зобов’язань з ПДВ, у яких визначена сума завищення ПК з ПДВ (до затвердження форми подається уточнюючий розрахунок за діючою на час подання формою як окремий документ);

2) перелік (опис) господарських операцій, щодо яких здійснено уточнення показників податкової декларації (подається у довільній формі за відсутності затвердженої форми). Інформацію, яку слід зазначити у переліку наводиться у п. 3.4 Методрекомендацій №13;

3) заяву про компроміс (подається у довільній формі).

Подання зазначених документів, свідчить про можливість проведення документальної позапланової перевірки. Таке рішення приймається податквоими органами протягом 10 р.д. з дня наступного після подання документів. Перевірка проводиться виключно з питань, які стосуються суми завищення ПК з ПДВ, в межах податкових періодів та суб'єктів господарювання, по господарських операціях (взаємовідносинах) з якими платником податків подано УР. 

Підприємець повинен бути готовий до того, що у разі якщо за наслідками перевірки встановлено порушення, складається акт перевірки та у терміни, визначені п. 86.8 ПКУ, з урахуванням результатів розгляду заперечень платника податків (за наявності), приймається податкове повідомлення-рішення на всю суму грошового зобов'язання. У цьому разі платник сплачує суму ПЗ, визначеного під час перевірки, яка зазначена у податковому повідомленні-рішенні у розмірі 5% від суми податку. Інша частина 95 % вважається погашеною, у тому числі штраф та пеня. Якщо підприємець не погодиться з результатом перевірки та розпочне процедуру адміністративного та/або судового оскарження то податковий компроміс не застосовується. 

Порядок заповнення уточнюючих розрахунків, зокрема з ПДВ встановлено розділом 4  Методрекомендацій №13. Зауважимо, що практики застосовування податкового механізму на сьогодні практично немає. Тому рекомендуємо підприємцю перед прийняттям рішення про застосування “амністії” зважити всі ризики.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Водоп`янова Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Облік ПДВ без ПН при смерті директора постачальника
    Постачальник не зареєстрував податкову накладну через смерть директора. Чи має право покупець включити суму "вхідного" ПДВ за цією операцією до первісної вартості придбаних послуг, якщо право на податковий кредит втрачено?
    15.10.2025199
  • Віднесення ПДВ до витрат при нереєстрації ПН постачальником
    Чи має право покупець включати суму ПДВ до первісної вартості послуги (витрат), якщо постачальник, зареєстрований платником ПДВ, систематично не реєструє податкові накладні в ЄРПН? Який внутрішній розпорядчий документ підприємства (наказ, положення) необхідний для обґрунтування такого облікового рішення?
    15.10.202571
  • Податковий кредит при застосуванні касового методу, якщо списання коштів відбулося після 1095 днів з дати складання ПН
    Якщо списання коштів відбулося після 1095 календарних днів з дати складання ПН, то платник, який застосовує касовий метод , має право включити до ПК суми ПДВ, у звітному періоді, в якому відбулося списання, але не пізніше, ніж через 60 календарних днів
    14.10.202521
  • Які особливості заповнення граф ПН у разі отримання компенсації орендарем вартості комунальних послуг?
    В ПН за операціями з постачання послуг з оренди, до складу вартості якої входять суми компенсації компослуг, у графі 2 зазначають «Послуги з оренди», у графі 3.3 - код послуги, у графі 4 - умовне позначення назви одиниці вимірювання, у графі 5 – код одиниці вимірювання
    14.10.202541
  • З платника ПДВ «виділився» неплатник ПДВ: чи вказувати ПДВ в актах?
    Юрособа створена шляхом виділу. Основний вид діяльності - здавання в оренду приміщень. Материнське підприємство - платник ПДВ. Виділене підприємство на момент виділу і протягом наступного місяця – неплатник ПДВ. По розподільчому балансу виділеному підприємству було передано частину авансових платежів від орендарів. На ці аванси материнське підприємство нарахувало, задекларувало і сплатило ПДВ. Як закривати в бухобліку суми авансових коштів, що надійшли по розподільчому балансу? Чи вказувати ПДВ в актах наданих послуг, що оформлятимуться із орендарями?
    13.10.2025110