• Посилання скопійовано

Помилково сплаченими визнають суми, які не мають жодного відношення до платника ПДВ

Сторонами підписано Акт виконаних робіт. Датою підписання Акту виписано податкову накладну. Пізніше замовник здійснює остаточний розрахунок за виконані роботи та помилково сплатив більшу суму. В той же день різницю надмірно сплачених коштів повернуто. Чи потрібно в день надходження коштів на різницю виписувати податкову накладну і одночасно виписувати розрахунок коригування?

Це питання чітко діючим законодавством не врегульоване. Точка зору податківців на це питання може змінюватися, а тому остаточної поради ніхто (крім податківців шляхом індивідуальної податкової консультації згідно з ст. 52-53 ПКУ) не надасть. 

Ось, наприклад, відповідь, яку розміщувала на своєму сайті 18.01.2014 р. ДПІ у Дарницькому районі ГУ Міндоходів у м. Києві: 

„Відповідно до п. 35.1 ст. 35 Закону України від 05 квітня 2001 року № 2346-III «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 2346) неналежний отримувач зобов’язаний протягом трьох робочих днів від дати надходження повідомлення банку-порушника про здійснення помилкового переказу ініціювати переказ еквівалентної суми коштів банку-порушнику, за умови отримання повідомлення цього банку про здійснення помилкового переказу.


 

Пунктом 35.2 ст. 35 Закону № 2346 визначено, що у разі своєчасного повідомлення банком-порушником неналежного отримувача про здійснення помилкового переказу та порушення неналежним отримувачем строку, встановленого п. 35.1 цієї статті, неналежний отримувач має повернути суму переказу, а також сплатити банку-порушнику пеню в розмірі 0,1 відсотка цієї суми за кожний день починаючи від дати завершення помилкового переказу до дня повернення коштів включно, яка не може перевищувати 10 відсотків суми переказу.

При цьому згідно із п. 35.3 ст. 35 Закону № 2346 спори між банком-порушником та неналежним отримувачем щодо помилкового переказу розглядаються у судовому порядку.

Оскільки об’єктом оподаткування ПДВ, відповідно до п.п. «а» та п.п. «б» п.п. 185.1 ПКУ, є операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ, то кошти, що не пов’язані з такими взаємовідносинами між суб’єктами господарювання та які повернуто в належні терміни, не підпадають під об’єкт оподаткування.

Щодо коригування податкових зобов’язань слід зазначити, що суми податкових зобов’язань постачальника підлягають коригуванню лише у випадках, передбачених пунктом 192.1 ст. 192 Кодексу, а саме – якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг.”

Ця  точка зору співпадає із наведеною на запитання „Чи підлягають оподаткуванню ПДВ помилково зараховані кошти на розрахунковий рахунок платника ПДВ та в який термін необхідно повернути ці кошти?” в „Базі знань” на сайті Міндоходів (підкатегорія 101.02).

Але, зверніть увагу: податківці не говорять про те, що в разі повернення коштів протягом 3-денного терміну, платник ПДВ має право не відображати їх у податковому обліку з ПДВ. Ні, вони говорять про суми, які помилково перераховані, і якщо жодним чином не можна визначити як передоплату за товари, роботи, послуги. Але ж в призначенні платежу у вашому випадку було зазначено „За роботи”.  В такому випадку слід зважати на зауваження, наведене наприкінці консультації в „Базі знань”: „За наявності договірних відносин на предмет поставки товарів, надання послуг податкові зобов’язання нараховуються відповідно до ст.187 ПКУ.”  

Отже, помилково сплаченими податківці визнають не будь-які суми, які надійшли на рахунок платника ПДВ (і щодо яких він має відповідний лист від платника), а ті, які насправді не мали до нього жодного відношення. Якщо ж договір був, і кошти надходили саме за ним, то є ризик того, що податківці розглядатимуть навіть зайве сплачені кошти за таким договором передоплатою (авансом) за майбутні поставки товарів/ послуг за ним, а повернення таких сум їх платнику – поверненням такої передоплати (авансу). Тож, у вашому випадку безпечніше виписати і податкову накладну, і розрахунок коригування до неї в один день.    

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Побутова техніка на підприємстві: що з ПДВ?
    ТОВ-платник податку на прибуток та ПДВ взяло в оренду у фізособи офісне та складське приміщення (в т ч. кухню). ТОВ придбало побутову техніку та меблі для кухні, зокрема, витяжку, пральну машину, сушарку, холодильник, газову поверхню, шафу електричну) та в офіс кондиціонер. Чи необхідно нараховувати ПЗ з ПДВ при придбанні побутової техніки?
    Сьогодні 10:2312
  • Продали корпоративні права: що з ПДВ?
    Підприємство продало корпоративні права в іншій юрособі. Чи є ця операція об’єктом оподаткування ПДВ? Як відобразити цю операцію в декларації з ПДВ?
    16.05.202414
  • Компенсації витрат з плати за землю: що з ПДВ?
    Підприємство продало майно, яке знаходиться на частині земельної ділянки, яка перебуває у постійному користуванні. До моменту поділу цієї ділянки і передачі в оренду підприємство виставлятиме покупцеві рахунок на компенсацію витрат з плати за землю. Чи оподатковується така операція ПДВ?
    15.05.202412
  • Громадська організація отримала безкоштовний доступ до CRM-системи від нерезидента: що з ПДВ?
    Громадська організація планує укласти договір з ФОПом щодо налаштування та підтримки CRM-системи. Компанія-нерезидент (США) безкоштовно надає організації доступ до CRM-системи. Які податкові наслідки цих операцій?
    14.05.202414
  • Коли спливає строк на відображення ПК?
    Протягом березня-липня 2022 р. підприємство придбавало за готівку пальне, суми в чеках більше 240 грн, ПН не виписувалося, ПДВ зависло на субрахунку 644. Окрім того, є завислі суми ПДВ, без ПН, за період з 2019 по 2021 рр. Коли такі суми ПДВ можна списати до складу витрат (Дт 949 Кт 644)?
    13.05.202464