• Посилання скопійовано

ФОП - "загальник" купує вантажний автомобіль у постачальника - дилера: нюанси оподаткування

ФОП на загальній системі оподаткування, платник ПДВ вносить оплату за вантажний автомобіль частинами на поточний рахунок постачальника. Чи включаються до витрат ФОП на загальній системі витрати на придбання вантажного автомобіля, на його амортизацію, обслуговування та ремонт? Які особливості включення таких витрат до складу витрат ФОП на загальній системі? Які наслідки анулювання реєстрації платника ПДВ за умови добровільної відмови або за рішенням податкового органу?

Оподаткування доходів, отриманих фізичноюособою-підприємцем від провадження господарської діяльності на загальній системі оподаткування здійснюється згідно з ст.177 ПКУ.

Об'єктом оподаткування фізичної особи на загальній системі оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи – підприємця (пп. 177.2 ПКУ).

Витрати на придбання вантажного автомобіля є витратами на придбання основного засобу. Згідно з пп.177.4.5 ПКУ не включаються до складу витрат фізичної особи-підприємця витрати на придбання основних засобів.

Фізичні особи-підприємці на загальній системі за власним бажанням відповідно до пп. 177.4.6 ПКУ мають право включати до складу витрат, пов’язаних з провадженням їх господарської діяльності, амортизаційні відрахування з відповідним веденням окремого обліку таких витрат. Також не амортизуються, а включаються повністю до витрат витрати на обслуговування та ремонт ОЗ. Ключовим моментом в обліку витрат є використання основного засобу у господарській діяльності ФОПа, що може бути документально підтверджено та економічно обґрунтовано. 

Порядок нарахування амортизації у ФОПврегульовано пп. 177.4.7 ПКУ. Фізична особа-підприємець застосовує прямолінійний метод амортизації, а мінімальні строки корисного використання визначаються фізичною особою самостійно, але не менше строків, встановлених пп. 177.4.9 ПКУ. Зокрема, вантажний автомобіль відноситься до групи 3 як «інше» та має мінімальний строк корисного використання 5 років.

Оформлення вантажного автомобіля проводиться на фізичну особу, що в документах може виступати як фізична-особа підприємець. Реєстрація на фізичну особу-підприємця не передбачена згідно з п. 6 Порядку №1388. Документами, що підтверджують факт придбання вантажного автомобіля, є договір, рахунок, акт-приймання передачі, технічний паспорт. Якщо постачальник – платник ПДВ, то на фізичну особу-підприємця буде складено податкову накладну. 

При анулюванні реєстрації платника ПДВфізична особа-підприємець зобов'язаний визначити податкові зобов'язання в останньому звітному (податковому) періоді не пізніше дати анулювання реєстрації як платника податку на товари/послуги, необоротні активи, суми податку по яких були включені до складу податкового кредиту, але не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, виходячи із звичайної ціни відповідних товарів/послуг чи необоротних активів згідно з пп. 184.7 ПКУ. Ця процедура не залежить від того, чи сам ФОП подав заяву про анулювання його як платника ПДВ, чи це відбулося за рішенням ДПС.

***

Звертаємо увагу на те, що вантажні автомобілі завжди мають певну звичайну ціну, за яку можна їх продати чи купити у певний момент. На практиці звичайна ціна авто зменшується в залежності від його віку та технічного стану, але все одно залишається суттєвою. З огляду на це радимо ФОПу прийняти зважене рішення щодо того, чи доцільно йому користуватися податковим кредитом з ПДВ при купівлі автомобіля, чи ні:

Якщо так, то треба пам’ятати про те, що рано чи пізно потрібно буде нарахувати податкові зобов’язання на звичайну ціну авто при анулюванні реєстрації платника ПДВ або при продажу цього авто. Це рішення доцільно тоді, коли ФОП планує використовувати автомобіль багато років і залишатися платником ПДВ;

Якщо ні, тоді потрібно буде «сторнувати» податковий кредит у тому ж місяці, коли було придбано авто і отримано ПН від продавця.Для цього слід нарахувати податкові зобов’язання відповідно до пп. 198.5 ПКУ та зареєструвати відповідну податкову накладну – на суму отриманого податкового кредиту.

Додатково читайте:

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.20241 102
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202429
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202429
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20249295
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202435