• Посилання скопійовано

ПДВ та бухоблік послуг, отриманих від нерезидента

Підприємство - виконавець надає послуги підприємству - замовнику (обоє резиденти України) з лабораторних досліджень процесу виробництва. Замовник у 2023 р. робить передоплату виконавцю. А виконавець залучає до виконання послуги нерезидента субвиконавця, сплачує передоплату нерезиденту. У лютому 2024 р. буде акт на послуги від нерезидента і акт виконавця для замовника. Що з ПДВ та як відобразити в бухобліку?

ПДВ

Згідно з пп. «б» пп. 185.1 ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 ПКУ.

На наш погляд, в розглядуваній ситуації надаються послуги інжинірингу

Відповідно до пп. 14.1.85 ПКУінжиніринг - надання послуг (виконання робіт) із складення технічних завдань, проектних пропозицій, проведення наукових досліджень і техніко-економічних обстежень, виконання інженерно-розвідувальних робіт з будівництва об'єктів, розроблення технічної документації, проектування та конструкторського опрацювання об'єктів техніки і технології, надання консультації та авторського нагляду під час монтажних та пусконалагоджувальних робіт, а також надання консультацій, пов'язаних із такими послугами (роботами).

Відповідно до пп. «в» пп. 186.3 ПКУ для інжинірингових, інженерних послуг місцем постачання є місце, в якому отримувач послуг зареєстрований як суб'єкт господарювання.

В розглядуваній ситуації отримувач, як замовник, так і виконавець є резидентами України, тож місце постачання знаходиться на митній території України. Тому такі послуги оподатковуються ПДВ.

Це означає, що отримавши попередню оплату від замовника підприємство виконавець за правилом першої події (див. пп. 187.1 ПКУ) має нарахувати ПДВ, якщо воно є платником ПДВ. Має скласти ПН і зареєструвати в ЄРПН.

А послуги, отримані від нерезидента, відносяться до операцій імпорту послуг.

Особливості ПДВ при імпорті послуг ми детально розглядали тут.

Оскільки, як ми з’ясували, операція постачання надається на митній території України, при імпорті послуг потрібно нараховувати ПДВ, складати ПН, реєструвати в ЄРПН. Як складати ПН, податкова служба розказала тут.

Причому дата виникнення ПЗ з ПДВ буде визначатися за правилом першої події. Тож якщо підприємство спершу здійснює попередню оплату, то на дату такої оплати і нараховується ПДВ, складається ПН.

А датою віднесення сум ПДВ до податкового кредиту є дата складення платником податкової накладної за такими операціями, за умови реєстрації такої податкової накладної в ЄРПН (див. пп. 198.2 ПКУ). 

Тобто, якщо, приміром, попередню оплату нерезиденту здійснили у грудні 2023 року, виписали ПН і своєчасно зареєстрували в ЄРПН, то як ПЗ, так і ПК відображають в декларації грудня:

  • нарахування ПЗ в рядку 6.1 (ставка 20%);
  • відображення ПК в рядку 13.1 (ставка 20%).

 

Податок на доходи нерезидента

Послуги інжинірингу оподатковуються також податком на доходи нерезидента (див. пп. «г» пп. 141.4.1 ПКУ).

Особливості справляння цього податку ми детально розглядали тут. Про застосування міжнародних конвенцій про уникнення подвійного оподаткування писали тут. Про підтвердження статусу нерезидента писали тутПодаток на доходи нерезидентів слід перераховувати до бюджету під час здійснення попередньої оплати нерезиденту.

Про особливості справляння податку на доходи нерезидента у разі імпорту послуг з інжинірингу ми писали тут.

 

Бухгалтерський облік

Особливості бухгалтерського обліку при імпорті послуг ми детально розглядали тут.

Бухгалтерський облік в ситуації, коли спершу здійснюється попередня оплата нерезиденту, а потім отримуються послуги, наведений в таблиці 2 статті за посиланням вище.

В цій таблиці отримані послуги списуються в дебет субрахунку 151. Але для ситуації, яку ми розглядаємо, послуги списують до складу собівартості послуги, яка надаватиметься замовнику, тобто, списуються в дебет рахунку 23.

А надання послуг замовнику резиденту в бухгалтерському обліку відображатиметься проводками:

  • Дт 311 Кт 681 – отримана попередня оплата від нерезидента;
  • Дт 643 Кт 641 – нараховане ПЗ з ПДВ;
  • Дт 23 Кт 632 – отримано послуги від нерезидента;
  • Дт 361 Кт 703 – надані послуги замовнику резиденту;
  • Дт 703 Кт 643 – відображено ПДВ;
  • Дт 703 Кт 791 – дохід від продажу віднесено на фінрезультати;
  • Дт 903 Кт 23 – списана собівартість наданих послуг;
  • Дт 791 Кт 903 – собівартість послуг списана на фінрезультати;
  • Дт 681 Кт 361 – зарахована заборгованість з наданих послуг і зобов’язанням за отриманою попередньою оплатою.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Джерела кодів товарів і послуг для таблиці платника ПДВ
    При складанні таблиці даних платника ПДВ звідки брати коди товарів і послуг для розділу придбання? Чи потрібно зазначати коди для товарів/послуг, придбаних у неплатників ПДВ?
    Сьогодні 17:2010
  • Міжнародні перевезення ФОП-"єдинника" для нерезидента: що з ПДВ?
    ФОП на єдиному податку 5% (неплатник ПДВ) здійснив міжнародне перевезення вантажу Гданськ-Київ на замовлення польської фірми-нерезидента за CMR. Чи виникають зобов'язання зі сплати ПДВ та подання звітності, враховуючи статус неплатника ПДВ? Інвойс від 16.10.2025 р., оплата надійшла 10.11.2025 р.
    10.12.202532
  • Як документально оформити продаж товару та компенсацію вартості транспортних послуг?
    Підприємство придбало в листопаді у постачальника 10 одиниць товару вартістю 220 000 грн ( у т.ч. ПДВ – 36 666,67 грн) і доставка 24 000 грн, яку здійснив ФОП на ІІІ групі ЄП від нашого постачальника до нашого покупця. Вартість продажу товару склала 271 200 грн (у т.ч. ПДВ – 45 200 грн). В грудні покупцеві був виписаний рахунок на ще 2 одиниці товару + вартість доставки (24 000 грн + ПДВ 4800). Тобто загальна сума поставки склала 83 040 грн (у т.ч. ПДВ – 13840 грн). Як оформити ПН і які потрібні видаткові документи? ТТН перевізника є
    10.12.202533
  • Чи застосовувати пп. 198.5 ПКУ при списанні дослідно-промислової партії ліків?
    Підприємство-виробник лікарських засобів виготовило дослідно-промислову партію ліків і використало її у дослідженнях. Ліки включені до Державного реєстру лікарських засобів. Яку «компенсаційну» ставку ПДВ слід застосувати при такому списанні: 20% чи 7%?
    10.12.202518
  • Оформлення ПН на передоплату одним платежем
    Якщо за договором отримано передплату одним платіжним дорученням, чи можна оформити кілька податкових накладних на цю передоплату з різними сумами, чи необхідно виписувати одну податкову накладну на всю суму передоплати?
    10.12.202562