• Посилання скопійовано

ФОП перевищив ліміт: як перейти на загальну систему і ПДВ?

ФОП на ІІІ групі ЄП (5%). У грудні 2023 р. передбачено перевищення ліміту обсягу доходу. З 01.01.2024 р. ФОП змушений буде перейти на загальну систему і ПДВ. Які заяви у зв’язку з цим має подати ФОП?

Перехід на загальну систему

Граничний річний обсяг доходу для ФОП на ЄП групи 3 - 1167 розмірів мінзарплати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (див. пп. 3 п. 291.4 ПКУ).

Про особливості розрахунку граничного розміру доходу для 2023 року ми писали тут.

Згідно з нормами пп. 3 пп. 293.8 ПКУ платники ЄП, які перевищили обсяг доходу, визначений для таких платників у пп. 291.4 ПКУ, до суми перевищення застосовують ставку 15%, а також зобов’язані в порядку, встановленому гл. 1 розд. ХІV ПКУ, перейти на загальну систему оподаткування.

Про обов’язок перейти на загальну систему оподаткування у разі перевищення граничного обсягу доходу з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, у якому відбулося таке перевищення, зазначено в пп. 1 пп. 298.2.3 ПКУ.

Заява про відмову від спрощеної системи подається до податкової служби не пізніше 20 числа місяця, наступного за календарним кварталом, у якому допущено перевищення обсягу доходу (див. пп. 293.8 ПКУ). Тобто, останній день подання заяви для переходу на загальну систему оподаткування з 01.01.2024 р. - 20.01.2024 р.

Подається Заява про застосування спрощеної системи  оподаткування за формою, затвердженою Наказом Мінфіну від 16.07.2019 р. №308. Код заяви в електронній формі - F0102003.

Заява заповнюється таким чином.

На початку заяви ставиться позначка в полі «Відмова».

Потім в загальному порядку заповнюється «шапка» Заяви з розділу 1 по розділ 4. В розділі 5, зокрема в 5.5., наводиться підстава подання заяви і причина відмови.

Потім в загальному порядку заповнюються розділи 6, 7 і 8. Розділи 9, 10, 11 не заповнюються.

В кінці заяви наводиться ПІБ суб’єкта господарювання і його підпис.

Подаючи річну декларацію платника ЄП врахуйте, що обсяг доходу, який оподатковується ЄП за ставкою 5% (в розмірі граничного обсягу доходу) показується в рядку 06 декларації, а суму перевищення загальної суми доходу над граничним рівнем доходу, яка оподатковується за ставкою 15%, показується в рядку 07 декларації.

Відповідно, сума податку за ставкою 5% розраховується в рядку 11, а за ставкою 15% - в рядку 09.

Варто врахувати, що це остання декларація платника ЄП. Тому в «шапці» декларації ставиться відмітка в рядку 8.2.

Інші показники декларації відображаються в загальному порядку.

Якщо разом з декларацією подається додаток 1, то в ньому також ставляться відмітки в «шапці» щодо переходу на сплату інших податків.

Всі інші показники додатку 1 заповнюються в загальному порядку.

 

Реєстрація платником ПДВ

Якщо ФОП переходить на загальну систему внаслідок перевищення граничний обсягу доходу, очевидно, що такий обсяг доходу перевищує 1 млн грн, тож ФОП вписується у вимоги обов’язкової реєстрації платником ПДВ (див. пп. 181.1 ПКУ).

В такому разі ФОП зобов’язаний подати заяву на реєстрацію платником ПДВ згідно з нормами пп. 183.4 ПКУ у строк не пізніше 10 числа першого календарного місяця, в якому здійснено перехід на загальну систему.

Тобто, в розглядуваній ситуації заява має бути подана до 10.01.2024 року включно.

Протягом трьох робочих днів з дня отримання заяви податковий орган має внести до реєстру платників ПДВ запис про реєстрацію такої особи як платника податку (див. пп. 183.9 ПКУ):

  • з першого числа календарного місяця, в якому здійснено перехід на загальну систему, у разі якщо перше число календарного місяця, з якого здійснюється перехід на загальну систему, на день подання реєстраційної заяви не настало;
  • з дня внесення запису до реєстру платників ПДВ у разі, якщо перше число календарного місяця, в якому здійснено перехід на загальну систему, на день подання реєстраційної заяви настало.

Тобто, якщо заяву подати у грудні 2023 року, то ФОП стане платником ПДВ з 01.01.2024 р.

Якщо ж заяву подати у січні 2024 р., до 10.01.24 р., то ФОП стане платником ПДВ з дня внесення запису до реєстру платників ПДВ.

Подається заява за формою №1-ПДВ (за формою додатку до Положення №1130). Код цієї заяви в електронному кабінеті - F1310109.

Приклад заповнення заяви №1-ПДВ:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Податковий кредит за чеками до 200 грн
    Чи можна у 2025 році включати до податкового кредиту суми ПДВ за придбаннями, підтвердженими касовими чеками на загальну суму до 200 грн (без ПДВ) за день?
    18.11.202575
  • Витрати та податкові різниці за штрафами за несвоєчасну реєстрацію ПН
    Чи може ТОВ - платник податку на прибуток ("високодохідник") включати до складу витрат штрафи за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних? Чи виникають у зв’язку з цим податкові різниці відповідно до податкового законодавства України?
    18.11.202541
  • Відшкодування ПДВ при експорті продукції
    Чи є обов’язковим подання заяви на відшкодування ПДВ, сплаченого у процесі виробництва продукції, яка експортується, та яким чином коректно відобразити відповідні суми в декларації з ПДВ?
    17.11.202524
  • Списання знищених товарів внаслідок війни: що з ПДВ?
    10 червні 2025 р. під час атаки згорів склад з товарами та ОЗ. Проведено інвентаризацію та подано заяви до ДСНС, СБУ на відкриття кримінального впровадження. Тільки зараз отримали висновки від ДСНС та витяг з реєстру досудових розслідувань від СБУ. Готуються документи в ТПП про форс-мажор. Чи потрібно було нараховувати ПДВ при списанні товарів у червні?
    17.11.202546
  • Повернення передоплаченого товару: як оформити РК?
    Підприємство сплатило аванс за товар, а потім забирає його частинами. ПН постачальник оформив на дату першої події – оплати. На даний момент товар ще не вибраний на повну суму оплати, але з того, що було взято частину повернули. На повернення бухгалтер постачальника оформляє «мінусовий» РК. Чи правильно це? Як має бути оформлено РК в даній ситуації?
    17.11.20254861