Порядок оформлення перевізних документів при залізничних перевезеннях установлено Правилами, затвердженими наказом Мінтрансу від 21.11.2000 р. №644. При цьому для залізничних перевезень передбачено окремі єдині перевізні документи.
Тому відобразити витрати на перевезення вантажів у бухгалтерському і податковому обліку можна лише за наявності відповідних первинних документів. Тож мати необхідну і правильно заповнену транспортну документацію важливо не тільки для підтвердження витрат, але й для правильного визначення ПК та ПЗ з ПДВ.
Згідно з пп. 1.1 Правил №644 на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. У разі пред'явлення до перевезення вантажу груповою відправкою або маршрутом відправник додає до накладної відомість вагонів (додаток 2 до цих Правил).
Пункт 1.2 Правил №644 каже, що накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.
Додаток 3 Правил №644 передбачає, що:
- у графі 55 накладної відправник або представник відправника засвідчує правильність відомостей, указаних ним у перевізному документі. В електронній накладній накладається електронний цифровий підпис відправника. Це ще не означає, що залізниця прийняла товар для перевезення;
- у графі 56 накладної залізниця ставить календарний штемпель станції відправлення, який проставляється після приймання вантажу до перевезення станцією відправлення у паперовій накладній. В електронній накладній зазначається дата приймання вантажу до перевезення.
Тобто стає зрозумілим, що графу 55 накладної заповнює відправник при передачі товару залізниці для перевезення, у якій підтверджує, що наведені дані є правильними. А графу 56 заповнює вже представник залізниці, коли приймає цей вантаж до перевезення. Отже, на дату, вказану у графі 56, вантаж вважається прийнятим до перевезення залізницею.
Якщо дати відвантаження товару постачальником та отримання цого покупцем різні, виникають питання про дати виникнення податкових зобов’язань з ПДВ у продавця і права на податковий кредит у покупця.
Податківці щодо цього консультують так:
- датою виникнення податкових зобов'язань з ПДВ вважається дата, на яку припадає початок передачі товару від постачальника або безпосередньо покупцю, або організації, яка здійснюватиме доставку покупцю цього товару будь-яким способом (перевезення, пересилання тощо). Підтвердженням дати, на яку припадає початок передачі (переміщення) товару, є дата, вказана у документах на перевезення (переміщення, пересилання) товару, які відповідно до ст. 307 ГКУ оформляються в установленій формі із складанням комплекту перевізних документів з урахуванням виду транспорту, яким здійснюється перевезення. Докладніше про це див. тут;
- Переданням майна, своєю чергою, вважається вручення його набувачеві або перевізникові, організації зв'язку тощо для відправлення, пересилання набувачеві майна, відчуженого без зобов'язання доставки. Отже, постачальник втрачає, а покупець набуває право власності на товари, які постачаються на дату їх відвантаження постачальником (безпосередньо покупцю чи перевізникові), якщо інше не передбачено умовами договору. Про це див. тут.
У даному випадку залізниця приймає товар для перевезення на дату, вказану у графі 56. Тому ця дата вважається датою відвантаження товару з метою нарахування ПЗ з ПДВ – як дата передачі товару перевізникові. Відповідно, на цю дату постачальник складає і податкову накладну.
Право на податковий кредит у покупця виникне тільки на дату отримання товару, за умови зареєстрованої ПН від постачальника, яку він складає на дату, зазначену в графі 56 накладної.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити