Зіпсована картопля
Документування
У разі встановлення фактів псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства, обов’язковим є проведення інвентаризації (п. 7 розд. І Положення №879).
Може скластися враження, що в розглядуваній ситуації також потрібно проводити інвентаризацію. Однак, на наш погляд, це не так.
Сортування картоплі — це один з технологічних процесів при її зберіганні. Здійснюється сортування призначеними для цього працівниками. Відповідальна особа, наприклад, бригадир, має скласти документ за наслідками сортування. Наприклад, це може бути акт сортування. Форма такого документа нормативними документами не встановлена, тому розробляється кожним сільгосппідприємством самостійно.
Оскільки акт є первинним документом, він має містити всі реквізити первинного документа, визначені в ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік.
На наш погляд, в акті, серед іншого, має зазначатися кількість картоплі, яка надійшла на сортування, кількість зіпсованої картоплі, переданої на утилізацію та кількість, яка залишається на зберіганні.
Бухгалтерський облік
Затверджений керівником сільгосппідприємства акт передається в бухгалтерію для записів в обліку.
На підставі акту зіпсована картопля списується проведенням:
- Дт 947 Кт 27 — на собівартість;
- Дт 947 Кт 641 — на суму нарахованого ПДВ (див. далі).
ПДВ
Тут ми писали про те, що у разі списання платником ПДВ зіпсованої продукції потрібно нарахувати компенсуюче ПДВ за пп. 198.5 ПКУ, за умови, що те, що зіпсувалося, придбавалося з ПДВ.
Тому що зіпсована продукція вже не використовується в господарській діяльності.
Але яким чином визначити базу оподаткування для готової продукції, в ПКУ прямо не зазначено. База оподаткування визначається тільки для придбаних з ПДВ товарів, послуг, необоротних активів.
На наш погляд, базу оподаткування слід визначити в розмірі товарів, послуг, необоротних активів, придбаних з ПДВ, у собівартості списаної продукції (картоплі).
Наприклад, якщо виробнича собівартість списаної картоплі 3 000 грн, а частка в цій собівартості придбаних з ПДВ товарів, послуг, необоротних активів (в розмірі амортизації) 60%, то базою оподаткування буде 1 800 грн (3 000 х 60%). Відтак, компенсуюче ПДВ за пп. 198.5 ПКУ — 360 грн (1 800 х 20%).
Але думка податкової служби з цього питання нам невідома. Тому для уникнення непорозумінь може бути доречним отримати індивідуальну податкову консультацію.
Списання природних втрат в межах норм убутку
Бухгалтерський облік
Відповідно до пп. 5.7 Методрекомендацій №2 нестачі та втрати запасів в межах встановлених норм природного убутку під час зберігання, а також нестачі та втрати запасів понад норми природного убутку визнаються витратами звітного періоду з відображенням їх фактичної собівартості (з урахуванням транспортно-заготівельних витрат) за дебетом субрахунку 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей».
Тому списання таких втрат відображається так само, як і зіпсованої картоплі, що ми розглянули вище. Відносити вартість таких втрат на рахунок 91, на наш погляд, немає підстав.
ПДВ
Дивимося відповідь ДПС на питання в ЗІР (101.04): "Як в податковому обліку з ПДВ відображається операція зі списання товарів в межах норм та/або понад норми природного убутку, які втратили товарний вигляд?".
ДПС відповідає, що при списанні в межах норм природного убутку товарів, при придбанні яких суми ПДВ були віднесені до податкового кредиту, податкові зобов’язання платником ПДВ не нараховуються (за умови, що вартість таких товарів включається до вартості готової продукції, яка підлягає оподаткуванню). В інших випадках – ПДВ нараховується за основною ставкою.
Але ж вище ми зазначили, що втрати в межах норм убутку списуються на витрати, а не збільшують первісну вартість продукції. Тому з огляду на консультацію ДПС, на втрати картоплі в межах норм природного убутку потрібно нараховувати компенсуюче ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.
Хоча, на наш погляд, така думка ДПС необгрунтована. Тому що втрати в межах норм убутку пов’язані з господарською діяльністю. Вони природні, невідворотні.
Щоправда, якщо підприємство не нарахує ПДВ, під час перевірки податкова служба може зафіксувати порушення, донарахувати ПДВ і штрафи.
Вважаємо, кожне сільгосппідприємство повинно самостійно визначитися, чи готове воно відстоювати власну правоту, навіть і в суді, якщо до того дійде. Чи, може, краще буде пристати на думку ДПС.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити