• Посилання скопійовано

Що з ПДВ, якщо закривається ФОП - "єдинник"?

ФОП на ЄП (2%) планує припинити підприємницьку діяльність. На залишках є товари, які придбавалися перед переходом на 2%, коли ФОП був на ІІІ групі ЄП (3%) з ПДВ. Чи нараховується ПДВ у разі припинення діяльності? Що робити з залишками товарів?

Розглянемо, чи нараховується ПДВ у разі припинення діяльності

ФОП на ЄП (2%), який припиняє підприємницьку діяльність (щодо такої особи до ЄДР внесено запис про припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця), подає податкові декларації платника єдиного податку третьої групи на період дії воєнного, надзвичайного стану в Україні, востаннє за податковий (звітний) місяць, в якому проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Таку саму відповідь податкової читаємо на питання в підкатегорії 107.01.07, ЗІР: «В який термін, за якою формою та в якому вигляді (електронному чи на паперових носіях) ФОП, яка використовувала особливе оподаткування та щодо якої до ЄДР внесено запис про припинення підприємницької діяльності подає останню податкову декларацію платника ЄП?».

Тобто, такий ФОП здійснює припинення підприємницької діяльності у статусі платника ЄП (2%).

В цей момент реєстрація такого ФОП платником ПДВ призупинена (див. п. 9.5 підрозділу 8 розділу ХХ ПКУ). Це означає, що в цей момент є призупиненими права та обов’язки, встановлені розділом V «Податок на додану вартість» та підрозділом 2 розділу XX цього Кодексу.

Одним з таких обов’язків для платника ПДВ є нарахуванняне пізніше дати анулювання платника ПДВ податкових зобов’язань на залишки товарів, по яким ПДВ включалося до податкового кредиту (див. пп. 184.7 ПКУ). А анулювання здійснюється на дату держреєстрації припинення ФОП (див. пп. 184.2 ПКУ).

Тобто, якщо ФОП припиняє діяльність перебуваючи на ЄП (2%), він, на наш погляд, не нараховує податкові зобов’язання на залишки товарів.

 

Розглянемо, що робити з залишками товарів

Товари є власністю фізособи, яка була зареєстрована ФОП(детальніше про це тут). Таким чином, після припинення підприємницької діяльності ці товари залишаються у власності фізособи і використовуються нею на власний розсуд.

 

Розглянемо, чи може фізособа через 1-3 роки знову зареєструватися ФОП і на якій системі оподаткування може перебувати

У разі держреєстрації припинення діяльності ФОП здійснюється і анулювання її реєстрації платником ПДВ.  Таким чином, фізособа втрачає статус платника ПДВ.

Якщо фізособа знову вирішить зареєструватися ФОП, вона може обрати будь-яку систему оподаткування – на загальній системі чи на ЄП (якщо дотримуються відповідні обмеження для обраної групи). Причому реєструватися платником ПДВ вона може за своїм добровільним рішенням, або не реєструватися. Тобто статус платника ПДВ з нею не назавжди.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Міжнародні перевезення ФОП-"єдинника" для нерезидента: що з ПДВ?
    ФОП на єдиному податку 5% (неплатник ПДВ) здійснив міжнародне перевезення вантажу Гданськ-Київ на замовлення польської фірми-нерезидента за CMR. Чи виникають зобов'язання зі сплати ПДВ та подання звітності, враховуючи статус неплатника ПДВ? Інвойс від 16.10.2025 р., оплата надійшла 10.11.2025 р.
    10.12.202531
  • Як документально оформити продаж товару та компенсацію вартості транспортних послуг?
    Підприємство придбало в листопаді у постачальника 10 одиниць товару вартістю 220 000 грн ( у т.ч. ПДВ – 36 666,67 грн) і доставка 24 000 грн, яку здійснив ФОП на ІІІ групі ЄП від нашого постачальника до нашого покупця. Вартість продажу товару склала 271 200 грн (у т.ч. ПДВ – 45 200 грн). В грудні покупцеві був виписаний рахунок на ще 2 одиниці товару + вартість доставки (24 000 грн + ПДВ 4800). Тобто загальна сума поставки склала 83 040 грн (у т.ч. ПДВ – 13840 грн). Як оформити ПН і які потрібні видаткові документи? ТТН перевізника є
    10.12.202531
  • Чи застосовувати пп. 198.5 ПКУ при списанні дослідно-промислової партії ліків?
    Підприємство-виробник лікарських засобів виготовило дослідно-промислову партію ліків і використало її у дослідженнях. Ліки включені до Державного реєстру лікарських засобів. Яку «компенсаційну» ставку ПДВ слід застосувати при такому списанні: 20% чи 7%?
    10.12.202516
  • Оформлення ПН на передоплату одним платежем
    Якщо за договором отримано передплату одним платіжним дорученням, чи можна оформити кілька податкових накладних на цю передоплату з різними сумами, чи необхідно виписувати одну податкову накладну на всю суму передоплати?
    10.12.202558
  • Дата складання РК при переведенні боргу з частковими платежами
    Підприємство-платник ЄП IV групи і ПДВ має передоплату постачальнику електроенергії. Постачальник не може виконати зобов'язання та повернути кошти. 20.11.2025 р. укладено договір про переведення боргу, за яким третя особа погашає 600 тис. грн замість постачальника. Фактичне перерахування відбулось 25.11.2025 р. (290 тис. грн) та 26.11.2025 р. (310 тис. грн). Якою датою складати РК до ПН: датою договору про переведення боргу (20.11.2025) на всю суму чи датами фактичного надходження коштів (25.11.2025 та 26.11.2025 рр.)?
    09.12.202530