В описаній ситуації підприємство виконує підрядні роботи в рамках договору підряду.
За договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу (ч. 1 ст. 837 ЦКУ).
А відповідно до ч. 1 ст. 839 ЦКУ, підрядник зобов'язаний виконати роботу, визначену договором підряду, із свого матеріалу і своїми засобами, якщо інше не встановлено договором.
Тобто, за договором підряду підрядник виконує роботи і не продає окремо матеріали, які використані в процесі виконання роботи.
Вартість таких матеріалів включається до собівартості виконаної роботи. Відтак, за актом виконаних робіт передається тільки робота, а не матеріали. Отже, зазначається кількість робіт, ціна і вартість робіт.
Але в акті можуть також зазначити і використані матеріали. Причому на вартість використаних матеріалів ціна і вартість роботи не зменшується. Тобто, формулювання акту може бути, наприклад, таке: «…в тому числі для виконання роботи використані такі матеріали…». І далі наводиться список матеріалів. Причому ціну, вартість матеріалів можна не наводити.
Інший варіант – до акту окремим документом чи окремим розділом може йти кошторис, згідно з яким встановлюватиметься ціна і вартість роботи (див. ст. 844 ЦКУ). В такому разі в кошторисі потрібно буде перелічити не тільки використані матеріали, а й інші використані ресурси, включаючи зарплату працівників, використану електроенергію тощо. Поряд з цим, в кошторисі наводять норму прибутку і визначають підсумкову ціну виконаної роботи. Але такий кошторис буде виступати підставою для обґрунтування ціни виконаної роботи. У такому разі в акті зазначається тільки ціна і вартість роботи.
Якщо документи складені саме таким чином, то в ПН зазначають тільки виконану роботу, без зазначення використаних матеріалів.
І це повністю узгоджується з нормами пп. 44.1 ПКУ: для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Тобто, номенклатура послуг, товарів в ПН повинна відповідати номенклатурі в первинних документах.
Але на практиці акти виконаних робіт подеколи складають інакше – так, як написано у запитанні. Тобто, окремо визначають ціну роботи без врахування ціни матеріалів, і окремо наводять ціну і вартість матеріалів. З точки зору ЦКУ складання акту таким чином можна розцінювати, як окремий продаж замовнику матеріалів і подальше використання таких матеріалів, які вже є матеріалами замовника, для виконання роботи.
У всякому разі, ПН має складатися на підставі первинного документа (акта), згідно з нормами п. 44.1 ПКУ. Тому в ПН доведеться окремо зазначити номенклатуру матеріалів і окремо виконані роботи, які не враховують вартість матеріалів.
Отже, з наведеного випливає, що зазначати чи ні використані матеріали в ПН, залежить від порядку оформлення акту виконаних робіт.
До речі, схожий висновок наведено і в ІПК ДФСУ від 11.09.2017 р. №1893/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити