В першу чергу зауважимо, що у ухвалі ВАСУ від 16.02.2016 р. №К/800/49593/15 зазначено, що оскільки Наказ №43 не зареєстрований в Мін'юсті, він не має імперативного характеру, а отже, списання палива на підприємстві повинно бути обов'язково врегульовано внутрішніми наказами на підприємстві та підтверджено відповідними розрахунками. Для списання палива підприємство повинно розробити внутрішні документи, які встановлюватимуть норми його витрат з урахуванням усіх технічних характеристик автомобілів, експлуатаційних норм та інших факторів.
По-друге, лист Мінінфраструктури від 21.02.2017 р. №1441/18/10-17, в якому вказується, що списання палива і мастильних матеріалів дорожнім транспортом суб'єктів господарювання незалежно від відомчої підпорядкованості, форми власності або форми оподаткування доцільно здійснювати відповідно до норм, затверджених Наказом №43, має лише рекомендаційний характер і наразі не має нічого спільного з бухобліком (ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 18.08.2016 р. №826/13368/15).
Поміж тим, у попередньому своєму листі від 26.02.2016 р. №1928/25/10-16 (про який ми писали тут) Мінінфраструктури наголошували, що конкретні величини коефіцієнтів у регламентованих межах та терміни їх дії встановлюються безпосередньо керівниками підприємств і затверджуються наказом (розпорядженням) по підприємству.
По-третє, в Наказі №43 зазначено, що норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті призначені для планування потреби підприємств в паливно-мастильних матеріалах і контролю за їх витратами, ведення звітності, запровадження режиму економії і раціонального використання нафтопродуктів, а також можуть застосовуватись для розроблення питомих норм витрат палива.
Тобто Наказом №43 передбачається, що підприємство може розроблювати власні норми витрат пального.
Ну і на останок, варто зауважити, що за пп. 198.5 ПКУ ПЗ з ПДВ нараховуються у разі, зокрема, використання товарів не у господарській діяльності підприємства. Своєю чергою, згідно з пп. 14.1.36 ПКУ господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема, за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
І те, що пальне використано понаднормово (наприклад, внаслідок зовнішніх чинників, зносу авто тощо) не означає, що таке пальне було використано не у господарській діяльності, оскільки підтвердженням його використання у господарській діяльності є саме маршрут, зазначений у шляховому листі автомобіля.
Тому вважаємо, що у разі дотримання вимоги щодо розроблення власних норм списання пального, підприємство не повинно нараховувати ПЗ з ПДВ на суму використаного пального, що перевищує норми, зазначені у Наказі №43.
Також про встановлення норм списання пального на підприємстві ми писали тут та тут.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити