Що з ПЗ з ПДВ?
Згідно зі ст. 187 ПКУ податкові зобов’язання (ПЗ) виникають на дату певної події, на дату здійснення певної господарської операції (за правилом першої події, відвантаження товарів покупцеві або отримання оплати від нього). Саме ця подія, а не власне факт складання ПН/реєстрації її у ЄРПН, викликає виникнення податкових зовов'язань з ПДВ у продавця.
Це прямо випливає з п. 201.10 ПКУ: відсутність факту ЄРПН-реєстрації ПН (у тому числі й у разі, коли така ПН узагалі не буде складена) не звільняє продавця від обов’язку включати суми ПДВ у податкові зобов'язання за відповідний звітний період
Тож якщо за операцією постачання товарів реєстрацію ПН у ЄРПН вам заблокували, то ви все одно повинні включити ПДВ за нею в суму ПЗ за відповідний звітний період.
На те, що відсутність факту реєстрації платником податку — продавцем товарів/послуг ПН у ЄРПН не звільняє продавця від обов’язку включення суми ПДВ, указаної в такій ПН, до складу ПЗ за відповідний податковий період.
Які дії внаслідок блокування?
З 01.02.2020 порядок зупинення реєстрації ПН/РК регулюється Постановою КМУ від 11.12.2019 р. №1165, яка прийшла на зміну Постанові КМУ від 21.02.2018 р. №117.
Для платників ПДВ Постанова №1165 має такі переваги:
- рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН за результатами розгляду пояснень та копій документів тепер не може перевищувати 5 робочих днів (раніше було 7 робочих днів);
- платник податку тепер може оскаржити рішення про відмову в адміністративному порядку, що забезпечує швидке досудове вирішення спору;
- платник податку має можливість подати в електронному вигляді інформацію та копії документів щодо спростування вiдповiдностi критерію ризиковості до комісії регіонального рівня, яка протягом 7 робочих днів зобов’язана прийняти відповідне рішення. Це дозволяє знизити затрати часу платника податку для вирішення зазначеного питання.
Покрокова інструкція дій платника податку у разі блокування ПН така.
У разі зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН контролюючий орган протягом операційного дня надсилає в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Платник податку має право подати до контролюючого органу пояснення та копії документів до зупинених ПН/РК протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов’язання, відображеного в ПН/РК – див. п. 6 Порядку №520 від 12 грудня 2019 року.
Комісія регіонального рівня розглядає подані пояснення та копії документів до зупинених ПН/РК протягом 5 робочих днів та приймає одне з рішень:
- або про реєстрацію ПН/РК, після чого ПН/РК реєструється в ЄРПН за умови наявного ліміту (згідно з п.200-1.3 ПКУ);
- або відмову в такій реєстрації.
У разі коли комісією регіонального рівня прийнято рішення про відмову в реєстрації ПН/РК, платник податку має право оскаржити таке рішення в адміністративному порядку, шляхом направлення протягом 10 робочих днів скарги з поясненнями та копіями документів до комісії центрального рівня.
Надалі комісія центрального рівня протягом 10 календарних днів розглядає скаргу з поясненнями та копіями документів та приймає одне з рішень:
- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, після чого ПН/РК реєструється в ЄРПН за умови наявного ліміту;
- або залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН без змін.
У разі, коли комісією центрального рівня залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН без змін, платник податку має право оскаржити зазначене рішення в судовому порядку. У разі надходження рішення суду, яке набрало законної сили про зобов’язання зареєструвати ПН/РК, такі ПН/РК підлягають реєстрації.
Саме такі дії платника податку у разі блокування ПН зазначали й самі податківці – див. тут.
Тож, лише, якщо платник податку отримає негативне рішення щодо реєстрації в ЄРПН заблокованої ПН, то лише тоді він має право звернутися до судових інстанцій. Й тоді дійно будуть мати місце додаткові витрати на судовий збір. До цього вирішити питання із розблокування ПН можна в адміністративному порядку.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити