Згідно з пп. 189.9 ПКУ у разі, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.
Водночас, такий обов’язок не поширюється на випадки, коли ОЗ ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення ОЗ у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.
З метою визначення документів, які підтверджують знищення, розібрання або перетворення основних засобів в іншій спосіб, внаслідок чого основний засіб на може використовуватися за первісним призначенням необхідно враховувати Методичні рекомендації №561.
Зокрема, податківці у підкатегорії 101.07, «ЗІР», наводять роз’яснення (з яким можна ознайомитись тут), що документами, які підтверджують знищення, розібрання або перетворення основних засобів в інший спосіб, внаслідок чого основний засіб не може використовуватися за первісним призначенням є акт на списання основних засобів, складений за формою, встановленою наказом Мінстату №352, або за довільною формою, за умови, що такий документ міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, та матиме належні реквізити первинного документа.
Тобто, акт на списання ОЗ може бути складено:
- або за формою, встановленою наказом Мінстату від 29.12.1995 р. №352;
- або в довільній формі, за умови, що такий документ міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, та матиме належні реквізити первинного документу.
Проте необхідно враховувати і УПК від 03.08.2018 р. №673, в якій зазначено, що акт на списання ОЗ повинен підтверджувати факт знищення, розібрання ОЗ, внаслідок чого він не може використовуватися за первісним призначенням.
Для визначення непридатності ОЗ до використання, неефективності або недоцільності їх поліпшення (ремонту, модернізації тощо) та оформлення відповідних первинних документів керівником підприємства створюється постійно діюча комісія.
Така комісія:
• здійснює безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню;
• встановлює причини невідповідності критеріям активу;
• визначає осіб, з вини яких сталося передчасне вибуття основних засобів з експлуатації, вносить пропозиції щодо їх відповідальності;
• визначає можливість продажу (передачі) об'єкта іншим підприємствам, організаціям та установам або використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, що можуть бути отримані при демонтажі, розбиранні (ліквідації) основних засобів, установлює їх кількість і вартість;
• складає і підписує акти на списання основних засобів.
Таким чином комісією при списанні ОЗ встановлюється, що відповідний об’єкт не підлягає продажу або подальшому використанню внаслідок чого підлягає розібранню або ліквідації у інший спосіб. Також визначається, яким чином відбувається таке розібрання (хто його здійснює, які ресурси залучаються).
Крім того, варто пам’ятати, що за п. 44 Методрекомендацій №561 деталі, вузли, агрегати та інші матеріали, отримані при розбиранні і демонтажу основних засобів, що ліквідуються, оприбутковуються з визнанням іншого доходу і зарахуванням на рахунки обліку матеріальних запасів, включаючи матеріальні цінності і деталі з вмістом матеріалів, які приймаються (збираються) спеціалізованими заготівельними (переробними) підприємствами.
Але така операція не відноситься до постачання товарів за пп. 14.1.191 ПКУ. Тому підприємство при їх оприбуткуванні ПДВ не нараховує. А ось їх подальший продаж буде оподатковуватися ПДВ на загальних підставах. При цьому базою оподаткування буде вартість за договором, але не нижче звичайної ціни, оскільки їх не було придбано, а оприбутковано в межах свого виробництва. Але оскільки і оприбуткування таких запасів відбувається за справедливою ціною (тобто ціною можливої реалізації), то, як правило, перевищення ціни оприбуткування над ціною реалізації не виникає.
Тобто при розібранні комбайну, вочевидь, підприємство зможе оприбуткувати запасні частини, які зможе в подальшому використати, або на крайній випадок оприбуткувати металобрухт, що утворився внаслідок розібрання такого комбайну, який в подальшому може бути або використано підприємством або здано відповідній компанії з метою отримання доходу.
Коли необхідно подавати такий акт в податкову?
ПКУ не визначено механізму подання платником податку контролюючому органу документів про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів. Однак, податківці у консультації від 22.03.2019 р. №1203/6/99-99-15-03-02-15/IПК роз’яснювали, що подання акту здійснюється уповноваженою особою підприємства за власною ініціативою суб’єкта господарювання або на запит контролюючого органу (в тому числі, під час перевірки) в один із наведених способів:
- особисто або уповноваженою на це особою;
- поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
- засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
Тобто обов’язку подавати цей акт податківцям без їх вимоги законодавчо не встановлено.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити