Відповідно до п. 11 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, ПН, виписані при постачанні товарів/послуг, підлягають обов'язковій реєстрації в ЄРПН-1, якщо:
1) сума ПДВ за такою ПН перевищує 10000 грн;
2) ПН виписано при постачанні підакцизних або ввезених на митну територію України товарів, незалежно від суми ПДВ, зазначеної у ПН.
Підтверджується реєстрація ПН в ЄРПН квитанцією в електронному вигляді у текстовому форматі, яку постачальник отримує протягом операційного дня. Отже, у покупця виникає право на ПК лише за наявності ПН та реєстрації у ЄРПН (якщо така реєстрація є обов'язковою).
Покупець може перевірити, чи зареєстровано ПН, надіславши відповідний запит до органу ДПС та отримавши витяг з Реєстру (абз. 1 п. 13 Порядку №1246).
Згідно з п. 201.10 ПКУ: «Відсутність факту реєстрації платником податку — продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних <...>не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту <...> за відповідний звітний період».
За умовами запитання, з одного боку, факт реєстрації ПН в ЄРПН, у принципі, є — квитанція, яку отримав постачальник. З іншого боку, є й факт (витяг з Реєстру) нереєстрації ПН, адже перевірка бази ЄРПН покупцем показує відсутність такої накладної в Єдиному реєстрі. Можна, звичайно, ризикнути і підтвердити ПК не лише ПН, а й копією квитанції, отриманою від постачальника. Та на практиці податкові інспектори на місцях стверджують, що квитанція — це документ лише для платника ПДВ — продавця.
Отже, пропонуємо у цій непростій ситуації піти обережним шляхом. Звичайно, шкода просто так втрачати ПК з ПДВ, тож розглянемо варіант його збереження. На жаль, він буде не зовсім приємним для вашого постачальника.
Врятувати ПК можна, додавши до податкової декларації з ПДВ за звітний податковий період Заяву про відмову постачальника надати податкову накладну (порушення ним порядку заповнення та/або порядку реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних) (Д8) (додаток 8 до Декларації з ПДВ, далі — Заява) зі скаргою на постачальника. Разом із заявою слід подати копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв'язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, складених відповідно до Закону про бухоблік, які, власне, і підтверджуватимуть факт отримання від постачальника товарів/послуг. Ця заява і буде підставою для включення сум сплаченого податку до складу ПК.
До речі, на сьогодні не дуже добре організовано роботу на офіційному сайті органу ДПСУ (інколи бувають перебої у роботі), тож причини непідтвердження можуть бути різними. Але для покупця все ж підтвердженням реєстрації є не квитанція від продавця, а інформація з ЄРПН.
Заява зі скаргою буде підставою для податківців провести у вашого контрагента документальну позапланову виїзну перевірку для з'ясування достовірності та повноти нарахування ним ПЗ з ПДВ за такою операцією.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити