Оформлення. Від імені членів профспілки відповідно до ст. 34 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» від 15.09.1999 №1045-XIV розпорядження коштами, іншим майном профспілок, їх об'єднань, що належить їм на праві власності, здійснюють виборні органи профспілки або об'єднання, створені відповідно до їх статуту чи положення (загальні збори, конференції, з'їзди тощо).
Порядок надходження (формування) коштів та їх розподіл (у т. ч. на здійснення виплат членам профспілки) визначається у кошторисах профспілок, їх об'єднань, які затверджуються щорічно у порядку, встановленому їх статутами (положеннями).
Таким чином, в Положенні про профспілку, відповідному кошторисі має бути передбачено можливість використання коштів профспілки для надання поворотної фінансової допомоги членам профспілки (можливо, із зазначенням сум допомоги, терміну її надання і т.п.).
Член профспілки повинен надати заяву з проханням надати йому поворотну допомогу, копію паспорта й ідентифікаційного коду. Після чого необхідно укласти договір між членом профспілки і профспілкою.
Нагадаємо, що правовою основою для отримання поворотної фінансової допомоги є договір позики. За договором позики одна сторона (позикодавець) передає другій стороні (позичальникові) у власність гроші або інші речі, визначені родовими ознаками, а позичальник зобов'язується повернути таку саму суму грошей або таку саму кількість речей того самого роду та якості. Позикодавець має право на одержання від позичальника процентів від суми позики, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 1046 Цивільного кодексу України).
Оподаткування. Перш за все проаналізуємо спецнорму для профспілок. Так, відповідно до пп. 165.1.47 ПКУ до загального річного доходу фізособи не включається сума виплат чи відшкодувань (крім заробітної плати чи інших виплат та відшкодувань за цивільно-правовими договорами), що здійснюються за рішенням професійної спілки, її об'єднання та/або організації професійної спілки, прийнятим в установленому порядку, на користь члена такої професійної спілки протягом року сукупно у розмірі, що не перевищує суми граничного розміру доходу, визначеного згідно з абз. 1 пп. 169.4.1 ПКУ (у 2016 році - 1930 грн).
Оскільки у вищевказаній нормі чітко сказано, що під її дію не потрапляють інші виплат за цивільно-правовими договорами, у нашому випадку це договір про надання безвідсоткової поворотної фіндопомоги, то зазначена пільга не працює, і для визначення особливостей оподаткування надання члену профспілки фіндопомоги слід керуватися загальними нормами розділу IV ПКУ.
Відповідно до пп. 165.1.31 ПКУ основна сума фіндопомоги, що отримується фізичною особою, на поворотній основі (незалежно від суми такої допомоги та періоду її надання) не включається до загального річного оподатковуваного доходу такої фізособи.
В той же час, відповідно до іншої норми, а саме пп. 164.2.7 ПКУ, сума заборгованості платника податку за укладеним ним цивільно-правовим договором, за якою сплив строк позовної давності (тобто 3 роки) і яка перевищує суму 50% місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи станом на 1 січня звітного податкового року (689 грн у 2016 році), включається в загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід платника податку.
Якщо ж строк позовної давності не минув, однак профспілка за своїм самостійним рішенням вирішить простити суму заборгованості по неповерненій допомозі, яка перевищуватиме 50% мінімальної зарплати, то відповідно до пп. «д» пп. 164.2.17 ПКУ, також виникне оподатковуваний дохід у фізособи*.
Відповідно до п. 16 прим. 1 підрозділу 10 р. ХХ ПКУ військовим збором оподатковується той дохід фізособи, що оподатковується ПДФО згідно із розділом ІV ПКУ.
Підсумуємо: надаючи поворотну фіндопомогу члену профспілки незалежно від її суми чи терміну, на який вона надається (менше ніж на 24 календарні місяці; більше ніж на 24 календарні місяці) профспілка не утримує ПДФО та військовий збір, адже у такого члена профспілки не виникає оподатковуваного доходу відповідно до пп. 165.1.31 ПКУ.
Якщо ж «запрацюють» умови пп. 164.2.7 ПКУ чи пп. «д» пп.164.2.17 ПКУ, то й у цьому випадку профспілка не повинна утримувати податки, адже у цих нормам зазначено, що фізична особа самостійно сплачує податок з таких доходів та зазначає їх у річній податковій декларації. Єдине що у такому разі профспілка має виконати обов’язок податкового агента лише у вигляді відображення суми неповерненої фіндопомоги у формі №1ДФ.
Звітність. Відповідно до роз’яснення в ресурсі «ЗІР» підкатегорія 103.25 (питання: Який порядок заповнення податкового розрахунку за ф. №1ДФ при виплаті доходу на користь ФО у виглядіповоротної фінансової допомоги за ознакою доходу «153» та чи необхідно заповнювати гр. 3а та гр. 3, або лише гр. 3?) при виплаті доходу на користь фізичної особи у вигляді поворотної фінансової допомоги за ознакою доходу «153» в формі №1ДФ відображається сума нарахованого доходу у графі 3а, сума виплаченого доходу - у графі 3, а у графі 4а (нарахований податок на доходи фізичних осіб) та графі 4 (перерахований податок на доходи фізичних осіб) проставляються нулі.
Зауважимо, що у разі повернення фізособою допомоги, таке повернення допомоги не відображатиметься у формі №1ДФ, адже в цьому випадку не здійснюється виплата на користь фізособи.
Що ж стосується суми списаної заборгованості, за якою минув строк позовної давності, то вона відображається у формі №1ДФ під ознакою доходу «107», без заповнення граф 4 та 4а, тобто проставляється «0» (питання ЗІР: Чи відображається у податковому розрахунку за ф. №1ДФ сума списаної заборгованості, за якою минув строк позивної давності та яка обліковувалась у ЮО, якщо дана заборгованість була списана на користь ФО-боржника?).
За ознакою «126» у формі №1ДФ має відображатися сума списаної за самостійним рішенням профспілки заборгованості з неповерненої фіндопомоги, за якою не минув строк позовної давності.
________________________
* Зауважимо, що у такому випадку кредитор зобов'язаний повідомити платника податку - боржника шляхом направлення рекомендованого листа з повідомленням про вручення або шляхом укладення відповідного договору, або надання повідомлення боржнику під підпис особисто про прощення (анулювання) боргу та включити суму прощеного (анульованого) боргу до податкового розрахунку суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, за підсумками звітного періоду, у якому такий борг було прощено.
У разі неповідомлення кредитором боржника про прощення (анулювання) боргу у порядку, визначеному пп. «д» пп. 164.2.17 ПКУ, такий кредитор зобов'язаний виконати всі обов'язки податкового агента щодо доходів, визначених цим підпунктом.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити