Ситуація 1. Працівник користувався телефоном у відпустці по догляду за дитиною/на лікарняному
ПДФО та ВЗ
Відповідно до пп. 164.2.17 ПКУ, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку (працівника) включається вартість додаткових благ, які він отримав від свого роботодавця. До таких благ належить і вартість безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг).
Виходячи з цієї норми, якщо підприємство оплачує зі своїх коштів невиробничі (тобто особисті) телефонні розмови працівника, здійснені з мобільного телефону, що перебуває на балансі компанії, то вартість цих розмов розглядається як додаткове благо, надане працівнику.
Роботодавець, як податковий агент, зобов'язаний утримати з суми цього додаткового блага ПДФО та ВЗ.
Таке ж роз’яснення ми бачимо і в ЗІР*, зокрема:
«Вартість послуг мобільного зв'язку (телефонних розмов з мобільного телефону, який знаходиться на балансі підприємства), що сплачуються за рахунок цього підприємства за здійснені його працівником невиробничі телефоні розмови, розглядається як додаткове благо, одержане працівником від свого працедавця.
З метою оподаткування вартість таких телефонних розмов включається до складу загального оподаткованого доходу працівника того місяця, коли підприємство здійснило їх оплату оператору мобільного зв'язку, і з її суми роботодавець – податковий агент зобов’язаний утримати податок на доходи фізичних осіб на загальних підставах».
*ЗІР:
- категорія 103.02: «Чи виникає об`єкт оподаткування ПДФО за умови якщо ЮО сплачує вартість невиробничих розмов, які здійснюють її працівники з мобільних телефонів, що рахуються на балансі ЮО?»
- категорія 103.02: «Чи виникає об`єкт оподаткування ПДФО, якщо ЮО сплачує вартість телефонних виробничих розмов з мобільного телефону у тому числі роумінгу, які здійснюють працівники з мобільних телефонів, що обліковуються на балансі ЮО?».
Таким чином, відповідно до наведеної умови, якщо телефон залишається у працівника на період лікарняного, відпустки і не використовується ним в межах господарської діяльності ТОВ, то у працівника виникає додаткове благо, яке оподатковується в загальному порядку.
Насправді питання, чи скористався працівник цими послугами, тут не стоїть. Адже телефон за працівником закріплено, зв'язок оплачено і, відповідно, додаткове благо отримано.
А тепер про дискусійне. Наразі маємо свіжу ІПК від 07.05.2025 р. №2496/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК:
Питання платника: «Чи включаються витрати підприємства на забезпечення своїх працівників для виконання трудової функції послугами мобільного зв’язку, інтернету до оподатковуваного доходу фізичної особи та до бази нарахування на загальнообов’язкове державне соціальне страхування?».
Відповідь ДПС: «Оскільки послуги мобільного зв’язку надаються оператором мобільного зв’язку, а не підприємством, то дохід у вигляді вартості користування мобільним зв’язком включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків як додаткове благо та оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором на загальних підставах. Водночас такий дохід не є базою нарахування єдиного внеску».
В даній ІПК вже не важливо, що телефонні розмови в межах господарської діяльності, акцент податківці роблять на особі, що надає послуги і відповідно визначають мобільний зв'язок як додаткове благо.
Наразі це лише ІПК, в ЗІР ми бачимо інше роз’яснення. Проте, потрібно відслідковувати, чи буде зміна позиції в ЗІР та, можливо, доцільно отримати власну ІПК.
ПДВ
Якщо за даною послугою було сформовано податковий кредит, то ТОВ потрібно нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ відповідно до пп. 198.5 ПКУ, адже ці суми не використані в господарській діяльності підприємства.
Податок на прибуток
Якщо підприємство застосовує податкові різниці, то в загальному порядку має застосовуватися податкова різниця, передбачена пп. 140.5.10 ПКУ, але при надання безоплатно послуг фізособам ця різниця не застосовується і фінрезультат не коригується. Замість коригування фінрезультату тут відбувається оподаткування отриманого послуги у фізичної особи – отримувача.
Ситуація 2. Працівник у відпустці по догляду за дитиною/ на лікарняному. Телефон передано на склад і не закріплено за іншою особою.
ПДФО, ВЗ
В цьому випадку додаткового блага не буде. Так як немає персоніфікації. Фактично ми маємо актив, який лежить та чекає, коли його передадуть у використання.
ПДВ
Так як номер залишається активним, абонплата буде нараховуватися. На думку консультанта невикористання телефону не можна ідентифікувати як негосподарське використання, тому немає підстав застосувати пп.198.5 ПКУ. Однак, вірогідніше всього, податківці наполягатимуть на тому, що номер потрібно було деактивувати або ж надати телефон у користування іншому співробітнику, та наполягатимуть на застосуванні пп.198.5 ПКУ.
Адже немає підстав сплачувати за телефон, який ніхто не буде використовувати.
Податок на прибуток
Оподаткування за правилами бухобліку.
Телефон залишили працівнику і не оподаткували, які ризики?
Якщо підприємство продовжує сплачувати абонентську плату, не вилучає телефон у відсутнього працівника і при цьому не оподатковує вартість послуг як додаткове благо, виникають такі ризики:
ПДФО та ВЗ
Під час перевірки податкові органи можуть розцінити таку ситуацію як приховування об'єкта оподаткування та донарахувати податкові зобов'язання, штрафні санкції.
Якщо податковий агент не перерахував податки до бюджету у встановлений строк, на нього накладається штраф у розмірі 10% суми несплаченого податку (пп. 125-1.1 ПКУ).
Окремо до відповідальної особи може бути застосований адміністративний штраф відповідно до ст. 163-4 КУпАП — попередження або штраф від двох до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 34–51 грн.
Також читайте: Штрафи за несплату/несвоєчасну сплату ПДФО та військового збору та інші порушення щодо ПДФО та ВЗ.
ПДВ
Якщо буде доведено, що послуги використовувалися не в господарській діяльності, то ТОВ занижує податкові зобов’язання, не нараховуючи компенсуюче ПДВ за пп. 198.5 ПКУ. За заниження податкового зобов’язання штраф відповідно до пп. 123.1 ПКУ складає 10 % суми визначеного податкового зобов’язання.
Важливо! У разі сплати юридичною особою протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем отримання податкового повідомлення-рішення, суми податкового зобов’язання, нарахованого за результатами документальних перевірок, які були відновлені або розпочаті з 01.08.2023 та завершені до дня припинення або скасування воєнного стану, штрафні (фінансові) санкції (штрафи), нараховані на суму такого податкового зобов’язання, вважаються скасованими, а пеня не нараховується.
При цьому сума податкового зобов’язання, сплаченого у вищезазначеному порядку не підлягає оскарженню.
З цього приводу дивіться ЗІР, категорія 132.02: «Чи нараховуються штрафні (фінансові) санкції та пеня у разі виявлення контролюючим органом заниження податкового зобов’язання за період, що перевищує 1095 днів при проведенні у період дії воєнного стану документальної перевірки (планової або позапланової) ЮО?».
Висновки:
1. Якщо телефон залишається у працівника під час лікарняного чи відпустки по догляду за дитиною. Вартість послуг мобільного зв’язку, сплачених роботодавцем, розцінюється як додаткове благо (пп. 164.2.17 ПКУ) і підлягає оподаткуванню ПДФО та військовим збором. ЄСВ не нараховується.
Щодо ПДВ - потрібно нарахувати податкові зобов’язання за пп. 198.5 ПКУ, оскільки послуги не використовуються у госпдіяльності.
2. Якщо телефон повернено на склад і не закріплено за іншою особою. Додаткового блага не виникає, бо немає персоніфікованого користувача. ПДФО та ВЗ не утримуються. ПДВ — позиція спірна: формально немає негосподарського використання, однак податківці можуть запросити обґрунтування – чому номер не деактивовано і наполягати на застосуванні пп. 198.5 ПКУ.
3. Якщо телефон залишили працівнику та не оподаткували.
Підприємство ризикує отримати донарахування ПДФО, ВЗ та штрафи (пп. 125-1.1 ПКУ, ст. 163-4 КУпАП), а також штраф за заниження ПДВ-зобов’язань (пп. 123.1 ПКУ). Щоб мінімізувати ризики, слід або вилучати телефон, або оподатковувати послуги як додаткове благо, або отримати власну ІПК для підтвердження позиції.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс
Передплатити