Оподаткування виграшів за діючим законодавством
Спочатку розглянемо діючі норми ПКУ, які стосуються оподаткування виграшів з використанням гральних автоматів та онлайн-казино.
Відповідно до 170.6.3 ПКУ оподаткування доходів у вигляді виграшів та призів, інших, ніж виграш (приз) у лотерею, здійснюється у загальному порядку, встановленому ПКУ для доходів, що остаточно оподатковуються під час їх нарахування, за ставкою, визначеною в абзаці першому пункту 167.1 ПКУ – 18%. Про це пишуть податківці: https://dtkt.ua/#uk/news/100011991-splata-pdfo-z-vigrashiv-ta-priziv
Також згідно з пп. 170.6.4 ПКУ під час нарахування (виплати) доходів у вигляді виграшів у лотерею або в інших розіграшах, які передбачають попереднє придбання платником податку права на участь у таких лотереях чи розіграшах, не беруться до уваги витрати платника податку у зв’язку з отриманням такого доходу.
Доходи, зазначені у пункті 170.6 ПКУ, остаточно оподатковуються під час їх виплати за їх рахунок.
Висновок: ПДФО 18% та ВЗ 1,5% утримується з усієї суми виграшу, під час його виплати і за його рахунок. Принаймні це так, якщо виграш виплачується у грошовій формі.
Хто має утримати і сплатити ці податки? Той, хто виплачує виграш, чи той, хто його отримує?
Визначення податкового агента міститься в пп. 14.1.180 ПКУ: податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов'язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV ПКУ, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV ПКУ.
Якщо виграш фізособі нараховується юридичною особою, то така юридична особа є податковим агентом на загальних підставах. Власне, це і має на увазі законодавець, коли встановив, що виграш оподатковується під час його виплати і за його рахунок. Зрозуміло, що виконати ці умови може той, хто виплачує виграш – а клієнт отримує кошти вже за винятком податків.
Отже, при виплаті виграшу в сумі 1000 грн слід утримати ПДФО в сумі 180 грн та військовий збір в сумі 15 грн, і після цього гравець отримає 1000 – 180 – 15 = 805 грн.
Увага! Щоб мати можливість відобразити виграші у формі об’єднаної звітності з ПДФО та ЄСВ, від гравців потрібно отримати довідку про присвоєння ІПН – це однаково стосується гравців - резидентів і нерезидентів.
І порядок оподаткування виграшів резидентів і нерезидентів є однаковим. Ставки і базу оподаткування ми визначили вище.
Утримуємо податки одразу, а коли треба сплатити ПДФО та ВЗ до бюджету?
Це визначає ст. 168 ПКУ:
- якщо виграш платиться на поточний рахунок клієнта в банку, то сплатити ПДФО та ВЗ треба у день виплати виграшу;
- якщо виграш платиться готівкою з каси, то сплатити ПДФО та ВЗ можна протягом трьох банківських днів з дня, що настає за днем такої виплати.
Перспективи оподаткування виграшів фізосіб
Наразі є потреба в удосконаленні діючого порядку оподаткування виграшів фізосіб.
Але фактично було зроблено лише перший крок – власне легалізація грального бізнесу: прийнято Закон №768: https://news.dtkt.ua/state/laws-and-regulations/64222 Цей закон визначає засади держрегулювання грального бізнесу, він ще не змінює порядок оподаткування виграшів. Проте Кабміну доручено після введення в експлуатацію Державної системи онлайн-моніторингу розробити та подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо внесення змін до Податкового кодексу України в частині зміни ставок податку на дохід від діяльності з організації та проведення азартних ігор (п. 8 розділу XI Закону №768).
У Верховну Раду внесено законопроєкт №2713-д від 19.06.2020 (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=69206), яким передбачається, що виграші в азартні ігри звільняються від оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором. Проте станом на лютий 2021 року цей законопроєкт очікує розгляду у комітетах ВРУ.
Є альтернативні законопроєкти, які теж перебувають на стадії опрацювання:
22.01.2020 |
Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від провадження ігорного бізнесу |
|
23.01.2020 |
Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від організації та проведення азартних ігор |
|
13.01.2020 |
Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від організації та проведення азартних ігор |
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити