Насамперед зазначимо, що рабат, ребат, ребейт, рібейт (англ. Rebate – знижка, поступка; від нім. Rabatt, від італ. Rabatto) (в російській практиці – ретро-бонус) – знижка з ціни товару, що надається у вигляді відсотка або певної суми при закупівлі товару великими партіями.
Рібейт в галузі стимулювання продажів – повернення покупцеві частини вартості товару (послуги) після пред'явлення доказів покупки товару або послуги (як правило, понад деякої встановленої межі). Рібейт (або ретро-бонус) частіше пропонується великими компаніями своїм дистриб'юторам та дилерам (зазвичай в залік наступних покупок), рідше – кінцевим споживачам.
В українському економічному термінологічному словнику термінів ретро-бонус, рібейт або ретро-знижка визначено як премію за купівлю товару, яка сплачується постачальником покупцеві, один із способів стимулювання активності дистриб'юторів. Використовується переважно в Росії, тоді як у світовій практиці для подібних платежів використовується термін "рібейт" (rebate).
Існують 3 основних варіанти виплат ретро-бонусів:
- грошова виплата - повернення частини вартості покупки;
- поставка товару безкоштовно;
- опціон.
У довіднику маркетолога рібейт (rebate, знижка, поступка) в маркетингу – інструмент трейд маркетингу, акція стимулювання продажів, що припускає повернення контрагенту (або покупцю) деякої суми в якості бонусу після покупки та пред'явленні доказів про покупку товару або послуги.
Податок на прибуток
Роз'яснення щодо обліку витрат на оплату маркетингових та рекламних послуг до 01.01.2015 р. надано в Узагальнюючій податковій консультації, затвердженій наказом ДПСУ від 15.02.2012 р. №123 (далі – УПК).
У цій УПК зазначено, що методом просування товарів постачальника на ринку є сплата мотиваційних виплат (премій, бонусів, інших заохочень) на користь третіх осіб (організацій, які придбавають товари у постачальника та здійснюють їх збут (дистриб'ютори).
Такі виплати є винагородою за досягнення певних економічних показників третіми особами (дистриб'юторами) у межах своєї основної діяльності. Досягнення таких показників обґрунтовано сприяє пожвавленню збуту товарів постачальника, стимулює просування товарів у каналах дистрибуції. Такі мотиваційні виплати включаються до витрат на збут.
Оскільки мотиваційні виплати спрямовуються на стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), вони можуть бути віднесені до маркетингових послуг.
Пунктом 44.1 ПКУ встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухобліку, фінзвітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абз. 1 п. 44.1 ПКУ.
ДФС у листі від 05.02.2016 р. №2466/6/99-99-19-02-02-15 повідомляє, що підприємство враховує витрати на збут, пов'язані з реалізацією товарів (у т.ч. витрати на дослідження ринку (маркетинг)), при визначенні фінрезультату до оподаткування, у разі їх підтвердження належним чином оформленими первинними документами згідно з правилами бух обліку.
Отже, документальним підтвердженням знижки є:
- організаційно-розпорядчі документи з реалізації продавцем політики надання знижок, зокрема, положення про надання знижок;
- договір з умовами про надання знижок (а саме, умови надання знижок для різних клієнтів мають бути однаковими);
- первинні документи, що підтверджують надання знижок (акт про надання знижок (розрахунок знижки), який документально підтверджує виконання умов надання знижок, передбачених в договорі на підставі накладних із зазначенням їх реквізитів та номенклатури товару, на які надана знижка в певному розмірі;
- звіти менеджерів, які працюють з певним покупцем, де зазначатимуться найменування покупців, реквізити договору, підстави нарахування знижки, її розмір.
Періодичність складання таких звітів та порядок їх надання мають бути зафіксовані в Правилах документообігу продавця, а форма самого звіту затверджена як додаток до наказу про облікову політику продавця.
Відповідно, покупець, який отримує рібейт (ретро-бонуси) у грошовій форм, відображає в обліку інший дохід від надання маркетингових послуг.
ПДВ
Маркетингові послуги (маркетинг) у пп. 14.1.108 ПКУ визначені як послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та після продажного обслуговування споживача в межах госпдіяльності такого платника податків. До маркетингових послуг належать, у т. ч. послуги з розміщення продукції платника податку в місцях продажу, послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту, внесення продукції (робіт, послуг) платника податку до інформаційних баз продажу, послуги зі збору та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги);
Згідно з пп. «б» п. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ.
ДФС в ІПК від 13.10.2017 р. №2231/6/99-99-15-02-02-15/ІПК та ДФС у м. Києві в ІПК від 25.10.2018 р. №4582/ІПК/26-15-12-01-18 повідомляють, що при виплаті продавцем винагороди у грошовій формі (мотиваційних виплат) покупцю за досягнення певних економічних показників об'єктом оподаткування ПДВ є маркетингові послуги, які надаються покупцем, а винагорода у грошовій формі (мотиваційні виплати), своєю чергою, є компенсацією вартості таких послуг.
Отже, при наданні постачальником винагороди (бонусу) покупцю за досягнення відповідних показників та виконання плану продажу об’єктом оподаткування ПДВ є маркетингові послуги, які надаються покупцю, а мотиваційні та стимулюючі виплати (премії, бонуси, інші заохочення), своєю чергою, є компенсацією вартості таких послуг.
Покупець при отриманні мотиваційних та стимулюючих винагород (бонусів) від продавця у зв’язку з досягненням відповідних показників та виконанням плану продажу зобов'язаний визначити податкові зобов’язання з ПДВ, виходячи з суми отриманих мотиваційних та стимулюючих винагород (бонусів), та скласти і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну.
У продавця при виплаті винагород (бонусів) покупцю відповідно до п. 198.3 ПКУ виникає право на формування податкового кредиту (за умови реєстрації в ЄРПН податкової накладної, складеної покупцем).
Відповідно до п. 188.1 ПКУ базою оподаткування ПДВ у цьому випадку буде сума мотиваційних виплат.
Нагадаємо, що у разі виникнення необхідності визначення коду послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, враховуючи лист Мінекономіки від 11.05.2017 р. №3411-08/15258-03, платник ПДВ може звернутися до ДП «Науково-дослідний інститут метрології вимірювальних і управляючих систем», яке є розробником ДКПП, за адресою: 79008, м. Львів, вул. Кривоноса, 6.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити