Ліцензування оптового та роздрібного продажу пального регламентоване ст. 15 Закону №481/95-ВР.
На період дії воєнного стану дія цього Закону не припиняється, тож і зараз потрібно отримувати ліцензію на оптовий та/або роздрібний продаж пального. Реалізація пального без ліцензії є порушенням норм Закону про спирт.
Крім цього, відповідно до пп. 212.3.4 ПКУ особи, які здійснюватимуть реалізацію пального, підлягають обов’язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, постійних представництв, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального.
Реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою заяви не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального.
ДПС веде реєстр платників акцизного податку з реалізації пального, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками акцизного податку.
Проте з урахуванням положень пп. 112.8.9 ПКУ протягом дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) ДПС не будуть застосовуватись штрафні санкції за порушення законодавства щодо здійснення безліцензійної діяльності та не вживатимуться заходи щодо анулювання ліцензії (вважатимуться діючими), по яких під час настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), засвідчених ТПП України не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право:
- виробництва спирту, оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах;
- виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Разом з тим, такі обов’язки мають бути виконані суб’єктом господарювання одразу після припинення дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) – див. тут.
Заважимо, що до кінця війни вважаються чинними ліцензії, за якими до припинення або скасування воєнного стану не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії.
Отже, на нашу думку, не варто порушувати порядок ліцензування продажу пального та порядок реєстрації платником акцизного податку, якщо є можливість придбати ліцензію та зареєструватися платником акцизного податку.
Навіть якщо зараз санкції і не застосовуються, при торгівлі пальним без реєстрації платником акцизного податку не можна буде реєструвати акцизні накладі і не можна буде здійснити таку реєстрацію після закінчення періоду воєнного стану. АН не можуть бути зареєстровані датою, що передує даті реєстрації платником акцизного податку. Це в майбутньому може призвести до штрафних санкцій. Зокрема, штрафи за нереєстрацію АН передбачені у ст.120-2 ПКУ.
Ми виклали нашу думку з цього питання, проте думка ДПС з цього приводу нам поки що невідома.
Вище ми описали ситуацію для торгівлі пальним взагалі, коли пальне продається кожному покупцю, який звернеться до продавця. На період дії воєнного стану деякі операції (постачання пального деяким отримувачам) не вважаються реалізацією пального – див. нашу новину тут. Оскільки ці операції не вважаються реалізацією пального, то на нашу думку, їх можна здійснювати без ліцензування та реєстрації платником акцизного податку.
Також див. коментар податківців тут. Зокрема, в умовах настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) – протягом дії воєнного стану на території України, операції з безоплатної передачі пального на потреби Збройних сил Українита іншим військовим формуванням для потреб забезпечення оборони держави у зв'язку з військовою агресією Російської Федерації, не є операціями з реалізації такого пального у суб’єктів господарювання, які отримували таке пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки, і відповідно при здійсненні таких операцій у суб’єктів господарювання, які не є платниками з реалізації пального,не виникатимуть обов’язки:
- отримувати ліцензію на право здійснення оптової або роздрібної торгівлі пальним;
- реєструватися платниками акцизного податку та реєструвати акцизні склади;
- враховувати обсяги пального, безоплатно переданого на зазначені потреби, при обрахунку обсягів, які суб’єкти господарювання мають право отримати протягом року на зберігання з метою використання виключно для потреб власного споживання (1000 кубічних метрів та платників єдиного податку четвертої групи –10000 кубічних метрів).
Також читайте інші наші матеріали тут, тут, тут, тут, тут та тут>>
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити