• Посилання скопійовано

Розрахунки з нерезидентом корпоративною карткою: чи складати авансовий звіт?

Керівник організації розрахувався корпоративною карткою (оформлена на його ім’я) для придбання книг на сайті «Амазон». Книги придбані для госпдіяльності організації. Чи потрібно складати авансовий звіт? Як провести видатки?

По-перше, слід зазначити, що в цій ситуації організація має порушення законодавства України про валютний контроль. 

Відповідно до ст. 7 Декрету КМУ від 19.02.1993 р. №15-93 «Про систему валютного регулювання та валютного контролю» у розрахунках між резидентами і нерезидентами у межах торговельного обороту використовуються як засіб платежу іноземна валюта та грошова одиниця України – гривня. Такі розрахунки здійснюються лише через уповноважені банки у порядку, встановленому Нацбанком.

Безготівкові розрахунки в іноземній валюті мають здійснюватися з урахуванням режимів функціонування рахунків, визначених Інструкцією про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.2003 р. №492.

Так, відповідно до п. 8.3 цієї Інструкції кошти з поточного рахунку юрособи та фізособи - підприємця не може бути використано за допомогою електронного платіжного засобу для:

  • одержання зарплати;
  • інших виплат соціального характеру;
  • здійснення розрахунків за зовнішньоторговельними договорами (контрактами), здійснення іноземних інвестицій в Україну та інвестицій резидентів за її межі.

Отже, чинним законодавством України, по-перше, вимагається проводити розрахунки з нерезидентом у межах торговельного обороту винятково через уповноважені банки і, по-друге, не дозволяється проводити такі операції за допомогою платіжних карток.

Слід зауважити, що в чинних нормативних документах визначення терміну «розрахунки в межах торговельного обороту» відсутнє. У п. 3 постанови Правління Нацбанку від 28.05.2012 р. №209 «Про врегулювання питань щодо використання гривні в розрахунках між резидентами і нерезидентами в межах торговельного обороту», яка регулює питання щодо використання гривні в розрахунках між резидентами і нерезидентами в межах торговельного обороту, під такими розрахунками слід мати на увазі розрахунки за експорт/імпорт товарів. При цьому відповідно до ст. 1 Закону від 16.04.1991 р. №959-XII «Про зовнішньоекономічну діяльність»:

  • товаром є будь-яка продукція, послуги, роботи, права інтелектуальної власності та інші немайнові права, призначені для продажу (оплатної передачі);
  • експортом товарів є продаж товарів українськими суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності іноземним суб’єктам госпдіяльності (у тому числі з оплатою в негрошовій формі) з вивезенням або без вивезення цих товарів через митний кордон України, включаючи реекспорт товарів;
  • імпортом товарів є купівля (у тому числі з оплатою у негрошовій формі) українськими суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності в іноземних суб’єктів господарської діяльності товарів з ввезенням або без ввезення цих товарів на територію України, включаючи купівлю товарів, призначених для власного споживання установами та організаціями України, розташованими за її межами.

У п. 8.3 Інструкції №492 наведено випадки, коли кошти з поточного рахунку в іноземній валюті юрособи та фізособи – підприємця може бути використано за допомогою електронного платіжного засобу (корпоративної платіжної картки).

Тож, корпоративну платіжну карку може бути використано винятково для здійснення операцій чотирьох типів:

За результатами аналізу вищенаведених норм можна зробити висновок, що проведення розрахунків з нерезидентом за допомогою корпоративної банківської картки, не пов’язаних з відрядженням, експлуатаційними та представницькими витратами, заборонено і призводить до невиконання вимог ст. 7 Декрету про валютний контроль

За порушення резидентами порядку розрахунків, установленого цією статтею, ст. 16 зазначеного Декрету передбачено відповідальність у вигляді накладення штрафу в розмірі, еквівалентному сумі валютних цінностей, що використовувалися при розрахунках, перерахованій у валюту України за обмінним курсом Нацбанку на день здійснення таких розрахунків. 

 

Подання авансового звіту та списання витрат на придбання книг

З іншого боку, кошти, використані працівником з корпоративної картки, вважаються отриманими під звіт датою проведення такої оплати. Отже, в строки, встановлені п. 170.9 ПКУ, працівник має надати авансовий звіт і документи, які підтверджують понесені витрати.  

На підставі цих документів відбувається і оприбуткування активів (книг), придбаних для підприємства. А ось витрати на таке придбання визнаються в залежності від напрямку використання цих книг. 

Наприклад, якщо ці книги призначені для подальшого продажу (використовуватимуться як товари), то вони оприбутковуються проведенням Дт 281 Кт 372. А витрати з їх придбання визнаються проведенням Дт 902 Кт 281 на дату визнання доходу від їх продажу. 

Якщо ці книги використовуватимуться як подарунок, то витрати з їх придбання визнаватимуться на дату передачі подарунку обдарованому: Дт 949 Кт 281. 

Якщо ж ці книги використовуватимуться підприємством як бібліотечний фонд (зберігатимуться більше одного року), то їх оприбуткування відбуватиметься проведенням Дт 153 Кт 372, а введення в експлуатацію – проведенням Дт 111 Кт 153. Витрати з їх придбання визнаватимуться в сумі амортизації, яка нараховується за одним з методів, зазначених у п. 27 П(С)БО 7

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Монети 10 копійок: не вилучають, але не видають - що варто знати?
    НБУ ухвалив Постанову від 08.09.2025 року №115, яка набула чинності з 1 жовтня 2025 року. Підприємство вже може здійснювати готівкові розрахунки, враховуючи правило округлення до 50 копійок, чи повинно вже здійснювати?
    21.10.2025106
  • Як у чеку РРО зазначати ПДВ при оплаті подарунковим сертифікатом?
    Підприємством були продані подарункові сертифікати номіналом 500 грн. При їх продажу був нарахований ПДВ. Тепер покупці придбають товари і розраховуються частково чи повністю подарунковими сертифікатами. Наприклад, товар коштує 600 грн, сертифікат покриває 500 грн, доплата готівкою або карткою - 100 грн. Чи потрібно у фіскальному чеку на суму, оплачену сертифікатом, нараховувати ПДВ?
    20.10.202523
  • Чи потрібно проводити через РРО/ПРРО повну вартість замовлення при переданні кур'єру?
    ФОП на ІІ групі ЄП здійснює продаж страв з доставкою через «GLOVO» та «Болт». Кур’єр забирає замовлення, доставляє його клієнту та отримує від нього оплату. Через кілька днів «GLOVO» та «Болт» перераховують кошти на р/р ФОП за вирахуванням комісійних. Чи потрібно проводити через РРО/ПРРО повну вартість замовлення при переданні його кур'єру? Яку потрібно обрати форму оплати в чеку РРО/ПРРО?
    17.10.202538
  • Застосування РРО/ПРРО при онлайн-оплаті послуг через WayForPay
    Чи є обов'язковою фіскалізація (застосування РРО/ПРРО) при отриманні оплати за онлайн-послуги через платіжний сервіс WayForPay?
    16.10.202528
  • Чи допускається відмінність у друкованій та електронній формах чеках РРО/ПРРО?
    Чи може форма друкованого чеку, який надається покупцю відрізнятися від чеку, який передається в податкову в частині відображення знижок? В друкованому чеку буде загальна сума знижки по всім товарам, а в чеку, якій передається в податкову, знижки будуть відображатися позиційно по кожному товару?
    16.10.202522