• Посилання скопійовано

Працівник отримав готівку на придбання товару, а розрахувався в магазині карткою. Які будуть наслідки?

Працівник придбав для підприємства товар у магазині, розрахувався особистою карткою. У фіскальному чеку магазина зазначено, що оплата проведена карткою, при цьому кошти під звіт він отримав готівкою. Які документи працівник має надати під авансовий звіт? Чи має бути надана банківська виписка з рахунку працівника?

Нагадаємо, що з 1 квітня 2023 року набрав чинності Закон №2888, який виклав у новій редакції пп. 170.9 ПКУ, що визначає порядок оподаткування суми надміру витрачених коштів/електронних грошей, отриманих на відрядження або під звіт, не повернутої у встановлений строк.

Згідно з оновленим пп. 170.9.4 ПКУавансовий звіт подаватимуть лише у разі:

а) наявності оподатковуваного доходу, визначеного відповідно до пп. 170.9.1 ПКУ, з метою розрахунку суми ПДФО (а отже, і ВЗ);

б) використання платником податку готівки понад суму добових витрат (включаючи отриману із застосуванням платіжних інструментів).

У підприємства є видатковий касовий ордер, за яким воно видало працівнику готівку для здійснення господарських витрат – придбання товару. Працівник придбав товар, про що свідчить чек РРО з магазину. Форма оплати товару – готівка або картка – не має значення в даній ситуації. Головне те, що працівник отримав кошти на закупівлю товару, і він виконав це доручення. Те, яким чином він оплатив покупку, не впливає на його відносини з роботодавцем щодо підзвітних коштів.

Якщо він витратив менше коштів, ніж йому було видано, він повинен повернути невикористані кошти в касу або на рахунок підприємства. 

Якщо навпаки, він витратив більше коштів, підприємство повинно повернути йому цю перевитрату, і теж не має значення, у якій формі воно це зробить – у готівковій чи безготівковій.

Відповідно до пп. 170.9.2 ПКУ у разі, якщо під час виконання окремих цивільно-правових дій (в даному випадку – придбання товару) працівник для проведення розрахунків застосував особистий платіжний інструмент, чи його реквізити, вартість витрат засвідчується документом (випискою та/або відомостями з рахунку) в електронній або паперовій формі, що містить визначену законом інформацію про виконані платіжні операції за рахунком, до якого емітований такий платіжний інструмент. На практиці це може бути виписка з особистого рахунку працівника, до якого емітовано картку. З метою збереження конфіденційної інформації з рахунку працівник має право надати таку виписку, яка буде включати тільки цю операцію з придбання товару, щоб не надавати інформацію про інші його операції, які не мають стосунку до цього придбання товару.

Отже, працівник повинен надати чек РРО з магазину, у якому є перелік придбаних товарів, та банківську виписку зі свого рахунку, до якого емітована картка, яку він використав при розрахунку.

Обов’язок подавати авансовий звіт виникає лише тоді, коли у працівника з’явиться оподатковуваний дохід. Відповідно до пп. 170.9.3 ПКУ працівник повинен надати документи та повернути невикористані кошти до закінчення місяця, наступного за місяцем, у якому він придбав товари. І тільки якщо в цей строк працівник не надасть документи та не поверне невикористаний залишок коштів, у нього виникне оподатковуваний дохід і він буде зобов’язаний подати авансовий звіт. А якщо все добре і працівник надав чек, виписку з рахунку та вчасно повернув невикористані кошти, авансовий звіт подавати не потрібно.

В бухобліку будуть такі записи:

Зміст господарської операції

Д-т

К-т

Сума, грн

24.07.2023 – Видано готівку працівнику – видатковий касовий ордер

372

301

1000

25.07.2023 – Працівник надав чек РРО з магазину та виписку з рахунку, оприбутковано придбаний товар

20

372

840

25.07.2023 – Працівник повернув в касу невикористаний залишок коштів

301

372

160

Докладніше про те, як складати авансовий звіт за новою формою, ми писали у цій аналітиці.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Порядок впровадження РРО та звітність у 2025 році
    Яка покрокова процедура впровадження реєстратора розрахункових операцій для підприємства, що планує продавати товари за готівку? Що необхідно зробити від початку до кінця, та яка звітність щодо РРО передбачена?
    18.08.202532
  • Нюанси заповнення чеку при оплаті подарунковим сертифікатом
    Підприємство автомобільної галузі планує продавати подарункові сертифікати із наступною можливістю обрати товар та оплатити сертифікатом, вартість товару може перевищувати номінал сертифікату. Перший чек - продаж сертифікату на суму його номіналу. Як має бути оформлений другий чек при продажі товару? Що з ПДВ?
    15.08.2025183
  • Застосування РРО/ПРРО для ФОП - "єдинника" І групи
    Чи зобов'язаний ФОП на І групі єдиного податку, який надає побутові послуги населенню (зокрема, ремонт автотранспорту), застосовувати РРО та/або ПРРО при проведенні розрахункових операцій?
    12.08.202528
  • Відсутність штрафів з РРО/ПРРО для ФОП у Харкові з 1 серпня 2025 року
    Чи зберігаються з 01.08.2025 р. якісь пільги з незастосування РРО/ПРРО або за незастосування штрафів за порушення при застосуванні РРО/ПРРО для ФОП на ЄП ІІ-ІІІ груп, у яких податкова адреса та місце провадження діяльності знаходяться у м. Харкові (території можливих бойових дій)? Прошу розглянути ситуацію, коли ФОП на ІІІ групі ЄП з податковою адресою у м. Харкові (зареєстрований до війни), проводить фактичну діяльність в м. Харкові, але "місце провадження у витязі ЄП зазначено - територія України"
    04.08.202566
  • Орендна плата наперед: готівкові розрахунки та МПЗ
    ТОВ на єдиному податку IV групи, що орендує земельні ділянки у фізосіб, здійснює виплату орендної плати раз на рік. Іноді виплати проводяться наперед за декілька років одночасно через касу підприємства на суму понад 200 тис. грн. Як коректно здійснювати такі готівкові виплати? Чи діє обмеження у 50 тис. грн? Чи можна суми ПДФО та ВЗ, сплачені у 2025 році з орендної плати за декілька наступних років, повністю включити до розрахунку МПЗ за 2025 рік?
    31.07.202538