• Посилання скопійовано

Послуги «Еквайрінг за QR-кодом» та «Платежі за QR-кодом»: коли потрібний РРО?

Банк пропонує дві можливості отримання за QR-кодом коштів від клієнтів, а саме: послуга «Еквайрінг за QR-кодом» та послуга «Платежі за QR-кодом». Чи потрібно пробивати касовий чек при таких варіантах отримання коштів на рахунок? Яке документальне оформлення цих оплат?

Реєстрації через РРО підлягають тільки платежі, отримані за допомогою технології еквайрингу

Відповідно до ст. 2 Закону про РРОрозрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Таке визначення розрахункової операції діє з 15.08.2000 р. і відтоді не змінювалося. До цієї дати через РРО реєструвалося тільки отримання готівки, а з 15 серпня 2000 р. РРО реєструє як готівкові, так і безготівкові оплати від покупців. Головне – це визначити, чи належить безготівкова оплата до розрахункових операцій.

З 2008 року відбулося багато змін у законодавстві, суттєво змінилися банківські технології, а формулювання визначення РО не змінилося. Тож на практиці виникають суперечки і непорозуміння щодо того, які з сучасних операцій відносити до розрахункових, а які – ні. Податківці теж не дають точних орієнтирів у цьому питанні.

Ми докладно розібрали це визначення розрахункової операції в цій аналітиці.

В аналітиці ми дійшли висновку, що безготівкове надходження коштів від покупців на рахунок торговця буде розрахунковою операцією тільки в тому випадку, якщо це надходження відбулося за допомогою технології еквайрингу. Докладніше про роботу еквайрингу ми писали тут.

 

Послуга «Платежі за QR-кодом» не потребує реєстрації отриманих платежів через РРО

Послуга «Платежі за QR-кодом»  працює за такою схемою: торговець надає клієнту рахунок для оплати в касі банку за реквізитами торговця – код торговця та номер рахунку у форматі IBAN. Для того, щоб клієнт не йшов у відділення банку, торговець може  надати клієнту QR-код, за яким розміщене посилання на банківський застосунок та реквізити продавця для оплати.  Через банківський застосунок клієнт сканує QR-код, застосунок пропонує  клієнту вже готову форму для оплати з реквізитами самого торговця, і клієнту залишається тільки обрати картку, з рахунку якої буде проведено оплату. Результатом цієї операції буде прямий переказ коштів з рахунку клієнта на рахунок торговця. Окрему комісію за цю послугу банк не стягує, тому що вона надається в рамках розрахунково-касового обслуговування торговця.

Ці платежі торговець бачить у своїй банківській виписці як платежі безспосередньо від клієнта, у повній сумі оплати. На підставі банківської виписки здійснюється запис Дт 311 Кт 361 з аналітикою щодо кожного клієнта. В бухобліку не можна проводити такі платежі анонімно як платежі від «кінцевого споживача», ці операції потребують окремого відображення реалізації товарів/послуг та їх оплати щодо кожного клієнта. Докладніше про це ми писали тут.

 

Послуга "Еквайрінг за QR-кодом" – це аналог POS-терміналу і отримані платежі реєструються через РРО

Банк, з яким укладено договір про підключення послуги "Еквайрінг за QR-кодом", є банком-еквайром для торговця. Ця послуга працює так само, як POS-термінал або інтернет-еквайринг на сайті.

Клієнт-платник сканує QR-код смартфоном за допомогою додатка та здійснює оплату, але в цьому разі QR-код не «підтягує» рахунок торговця, а кошти списуються на рахунок банка-еквайра, який потім перераховує ці платежі на рахунок торговця. Банк стягує певну комісію за кожний платіж, тому що це окрема банківська послуга, яка не входить в пакет розрахунково-касового обслуговування. З цієї причини торговець отримає на рахунок суму оплати, зменшену на суму комісії банка-еквайра. Суму отриманих платежів слід реєструвати через РРО у повному розмірі, без вирахування комісії банку.

Торговець не має можливості ідентифікувати покупця у разі платежів за послугою "Еквайрінг за QR-кодом", тому такі платежі обліковуються так само, як і роздрібна готівкова виручка, яка реєструється через РРО, з одночасним визнанням доходу, без ідентифікації покупця: Дт 301 Кт 701, 702, 703. В даному випадку замість рахунку каси буде рахунок безготівкових коштів: Дт 311 Кт 701, 702, 703 на підставі  Z-звіту РРО, у якому повинні бути відображені всі платежі, прийняті за за послугою "Еквайрінг за QR-кодом".

Ми виклали нашу думку з цього питання, яка ґрунтується на визначенні розрахункової операції за Законом про РРО. Оскільки податківці надають суперечливі консультації з питань реєстрації через РРО безготівкових надходжень (наприклад, див. нашу новину тут) , радимо отримати від них власну ІПК з цього питання.

 ***

Додатково читайте:

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Чи можна компенсувати витрати за копією фіскального чека?
    ТОВ – неплатник ПДВ компенсує працівнику витрати, понесені у відряджені. Працівник надав копію фіскального чека. Чи може підприємство використати таку копію або витяг з електронного кабінету платника податків для компенсації витрат?
    21.11.2024239
  • Чи можна відмовитися від застосування касового методу?
    ТОВ працює з покупцями, що здійснюють оплату з казначейського рахунку. Інколи один і той же покупець проводить оплату з різних рахунків. Через це виникає багато помилок. Чи може підприємство орієнтуватися лише на першу подію? Які наслідки незастосування касового методу при оплаті з казначейського рахунку?
    15.10.2024682
  • Що робити, якщо «заглючив» РРО?
    Стався збій в роботі РРО, внаслідок чого виторг ФОПа за 30.09.2024 р. був включений у Z-звіт за 01.10.2024 р. Як правильно задокументувати цю операцію? Як заповнити книгу доходів?
    14.10.20247622
  • Як виправляти помилки в чеках РРО?
    Покупцю видали чек, у якому помилково зазначили форму оплати, наприклад, замість готівкової форми зазначили оплату карткою або навпаки. Чи можна провести повернення чека для зміни форми оплати без повернення товару? Чи можна зробити повернення чека, якщо вже пройшов місяць від дати видачі помилкового?
    27.09.2024572
  • Порушено порядок внесення виручки на рахунок підприємства: як виправити?
    Касир отримав кошти з каси для подальшої здачі на поточний рахунок підприємства. Проте він вніс кошти на особисту платіжку картку та перерахував на рахунок підприємства з призначенням платежу - «Власні кошти». Як виправити помилку?
    19.09.2024705