Головна Усі консультації Держрегулювання Готівковий обіг та каса

Як встановити ліміт каси в разі приєднання одного підприємства до іншого?

Підприємство 2 приєднується до підприємства 1 з січня 2022 року. Підприємство 1 проводило безготівкові розрахунки, тож відповідно ліміт каси маленький. Підприємство, що приєднується, працювало з готівкою великих обсягів. Як визначити ліміт Підприємству 1 (укрупненому) з першого січня? Чи можна використовувати обороти 301 рахунку підприємства, що приєднується?

Положення №148 докладно не регламентує порядок розрахунку ліміту каси, а делегує цю функцію самим підприємствам.

Так,  відповідно до п. 50 Положення №148 підприємство на підставі цього Положення та з урахуванням особливостей роботи зобов'язані розробити та затвердити внутрішнім документом порядок розрахунку ліміту каси підприємства та їх відокремлених підрозділів.

У розрахунку враховується строк здавання підприємством готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках, визначений договором банківського рахунку та не враховується готівка, унесена через платіжні пристрої, що належать небанківським установам.

Ліміт каси підприємства встановлюють на підставі розрахунку середньоденного надходження готівки до каси або її середньоденної видачі з каси за рішенням керівника установи, підприємства, небанківської установи або уповноваженої ним особи.

Підприємство затверджує внутрішніми документами установлений ліміт каси. Для відокремлених підрозділів ліміт каси установлюється і доводиться до їх відома відповідним внутрішнім документом підприємства - юрособи.

Підприємства, що розпочинають свою діяльність, а також підприємства, діяльність яких була пов'язана виключно з безготівковими розрахунками та які відповідно до встановленого законодавством України порядку отримують право на здійснення додаткового виду діяльності, що передбачає здійснення готівкових розрахунків, на перші три місяці їх роботи (з дня першого готівкового розрахунку) ліміт каси встановлюють згідно з прогнозними розрахунками. Ліміт каси, установлений з урахуванням прогнозних розрахунків, у двотижневий строк після закінчення перших трьох місяців їх роботи переглядається за фактичними показниками діяльності.

На нашу думку,  в даному випадку можна застосувати правило про те, що прогнозний розрахунок ліміту каси робиться у випадку, коли підприємство отримує право на здійснення додаткового виду діяльності, що передбачає здійснення готівкових розрахунків. Якщо Підприємство 1 після приєднання Підприємства 2 планує продовжити діяльність, пов’язану з готівковими розрахунками, можна говорити про те, що воно «отримало право на здійснення додаткового виду діяльності, що передбачає здійснення готівкових розрахунків».

Таким чином, Підприємство 1 може встановити прогнозний ліміт каси з дати приєднання Підприємства 2, а через три місяці зробити перерахунок ліміту за фактичними показниками роботи. Як раз це і потрібно прописати в наказі про порядок розрахунку ліміту каси.

Щодо того, чи можна взяти для розрахунку фактичні готівкові обороти Підприємства 2, ми маємо сумніви, оскільки такий варіант взагалі не передбачений Положенням №148. Втім, прогнозний ліміт можна скласти як раз з огляду на ці обороти або на підставі даних, близьких до них.

Оскільки правила розрахунку ліміту каси в разі приєднання підприємств прямо не передбачені нормами Положення №48, то для впевненості радимо отримати від податківців власну ІПК з цього питання.

Втім, штрафних санкцій за перевищення ліміту каси вже немає, тобто податківці під час перевірки не зможуть застосувати санкції у тому випадку, якщо вони не погодяться з тим розрахунком ліміту каси, який здійснило Підприємство 1 на перші три місяці роботи після приєднання Підприємства 2.

З 23 червня 2019 року скасовано Указ №436/95, який передбачав фінансові штрафи за порушення касової дисципліни, в тому числі і за перевищення ліміту каси – див. нашу новину тут.

Проте залишається адміністративний штраф за несвоєчасне здавання виторгу до банку: докладніше про це ми писали тут. Таким чином, фінансовий штраф за перевищення ліміту каси вже не загрожує, але є адмінштраф за ст. 164-4 КУпАП.

Відповідно до ст. 38 КУпАП, адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до КУпАП підвідомчі суду (судді).

Відповідно до ст. 222 КУпАП, справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 164-4 КУпАП, розглядають органи Національної поліції.

Порушення строку здавання виручки до банку – це не триваюче порушення, тож адмінштраф може бути накладений органами поліції не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення. Про проблеми застосування адмінштрафу за ст. 164-4 КУпАП МВС писало ще у 2008 році у листі від 19.06.2008 р. №12/6-1354. Тож можна зробити висновок, що ймовірність накладення адмінсанкцій органами поліції за несвоєчасне здавання виручки протягом двох місяців з дня вчинення правопорушення практично нульова.

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників електронного або паперового «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, перейшовши за посиланням;  вартість мінімального пакету «Мій асистент» становить лише 64 грн на місяць.

Дякуємо за розуміння.

Автор:
Єгорова Юлія
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Держрегулювання / Готівковий обіг та каса
Теги:
Каса , Готівка

30 днiв передплати безкоштовно!

Коментарі: 0

Новини по темі

Консультації по темі