• Посилання скопійовано

Застосування РРО при продажу з відстрочкою платежу

Підприємство здійснює реалізацію медичних товарів з відстрочкою платежу. Як необхідно формувати чек через РРО у разі продажу товару з передоплатою, відстрочкою платежу або через кур’єрську службу (в тому числі накладений платіж)?

Згідно з п. 2 ст. 3 Закону про РРО, суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі, зобов’язані видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.

Своєю чергою, розрахункова операція – приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Водночас, здійснення оплати у безготівковій формі без застосування платіжних карток (кошти надходять на поточний рахунок банківським переказом безпосередньо з рахунку покупця на рахунок продавця) не потребують застосування РРО, оскільки не відповідають визначенню розрахункової операції.

Згідно з п. 1.4 гл. 1 Інструкції №22, безготівкові розрахунки – це перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів коштів, а також перерахування банками за дорученням підприємств і фізичних осіб коштів, унесених ними готівкою в касу банку, на рахунки отримувачів коштів. Ці розрахунки проводяться банком на підставі розрахункових документів на паперових носіях чи в електронному вигляді.

Проте, варто звернути увагу, що здійснення оплати через Приват24, LiqPay, Portmone, Fondy (тобто за допомогою еквайрингових платіжних систем, а не безпосередньо через відділення банку чи звичайний клієнт-банк) податківці трактують саме як розрахункову операцію, яка, своєю чергою, потребує застосування РРО (приклади такого роз’яснення ми розглядали тут). Такі оплати відповідають визначенню розрахункової операції, наведеному у ст. 2 Закону про РРО: «у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця» - адже саме так працюють еквайрингові системи Приват24, LiqPay, Portmone, Fondy – вони автоматично формують електронний документ, за яким списуються грошові кошти з рахунку покупця, доступ до якого система отримує за допомогою реквізитів платіжної картки.

У разі проведення розрахунків за попередню (авансову) оплату за товар (послугу) такі операції проводяться через РРО з зазначенням у касовому чеку «передоплата товарів».

У випадку проведення розрахункових операцій з відстроченням платежу або в кредит необхідно при відпуску товару (послуги) видати покупцеві із зазначенням у ньому форми оплати «кредит/післяплата/відстрочка платежу».

Фіскальний звітний чек «Z-звіт» за день реалізації буде містити інформацію про те, що товар реалізований у кредит, та окремо відображену суму такої реалізації.

Подальше отримання коштів від покупця проводиться через РРО як «погашення кредиту» з формою оплати «готівка» (разом із внесенням коштів до скриньки РРО) або «безготівка» (на банківський рахунок, зокрема, через платіжні системи) в залежності від шляху отримання коштів.

Щодо отримання оплати через платіжну систему (наприклад, LiqPay) в позаробочий час підприємства, то ситуація така: так, в ІПК від 13.03.2020 р. №1032/6/99-00-05-04-01-06/ІПК зазначалось, що розрахунковий документ роздруковується на РРО у робочі години у магазину. Тобто суб’єкт господарювання не зобов’язаний забирати РРО з господарської одиниці (магазину), де він зареєстрований або проводити операцію через РРО безпосередньо в момент отримання коштів, якщо фактично магазин (або суб’єкт господарювання) в цей час не працював.

 

Доставка перевізником

Як роз’яснювали податківці у ІПК від 20.03.2020 р. №1177/ІПК/20-40-05-10-21, у разі доставки товару поштою за умови передоплати із застосуванням платіжних карт за допомогою платіжної системи Visa, MasterCard, LiqPay та за допомогою Приват 24, ПУМБ Онлайн, та інших аналогічних суб’єкт господарювання повинен укласти в поштове відправлення розрахунковий документ установленої законодавством форми і змісту на повну суму проведеної операції, що підтверджує факт купівлі-продажу товарів, із зазначенням у касовому чеку «передоплата товарів» або у разі проведення розрахунків за відстроченим платежем — проводяться через РРО з використанням режиму попереднього програмування «погашення кредиту». При цьому роздрукування розрахункового документа на РРО здійснюється на підставі виписки з банку або фінансової установи, тобто після зарахування коштів на розрахунковий рахунок продавця.

Тобто, якщо покупець здійснив передоплату за товар за допомогою банківської картки або платіжної системи, то при відправці товару через кур’єрську службу постачальник зобов’язаний вкласти відповідний чек з РРО про оплату разом з товаром, що підлягає постачанню. Якщо ж постачання здійснюється з післяплатою (на дату відвантаження товару оплата не здійснена), то в такому випадку вважаємо, що через РРО таку операцію слід провести саме за датою зарахування коштів, а отже на дату відвантаження товарів вкласти чек з РРО постачальник фізично не може.

У разі ж коли мова йде про варіант оплати «накладений платіж» (коли оплату приймає перевізник, а потім перераховує або видає готівкою відправнику), то в такому випадку, вважаємо, РРО застосовувати не потрібно, оскільки відправник отримує кошти не безпосередньо від покупця, а від «Нової Пошти», а точніше від небанківської фінансової установи ТОВ «Пост Фінанс» (згідно з реєстром на сайті НБУ) – а тому така операція з точки зору продавця не є розрахунковою (зокрема вказано, що це є приймання карток-коштів від покупців). В даному випадку розрахункову операцію здійснює «Нова пошта», і ця операція також зазначена у ст. 2 Закону про РРО у визначенні поняття РРО – це операція з приймання готівки для подальшого переказу. Відповідно, обов’язок застосування РРО в цьому випадку має «Нова пошта».

Таким чином, отримання накладеного платежу у відділені «Нової пошти», зокрема, від фінансової установи, не є розрахунковою операцією, відповідно не вимагає від підприємця застосування РРО (як готівкою, так і на банківський рахунок). Детальніше це питання ми розглядали тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Чи можна компенсувати витрати за копією фіскального чека?
    ТОВ – неплатник ПДВ компенсує працівнику витрати, понесені у відряджені. Працівник надав копію фіскального чека. Чи може підприємство використати таку копію або витяг з електронного кабінету платника податків для компенсації витрат?
    Сьогодні 11:04175
  • Чи можна відмовитися від застосування касового методу?
    ТОВ працює з покупцями, що здійснюють оплату з казначейського рахунку. Інколи один і той же покупець проводить оплату з різних рахунків. Через це виникає багато помилок. Чи може підприємство орієнтуватися лише на першу подію? Які наслідки незастосування касового методу при оплаті з казначейського рахунку?
    15.10.2024682
  • Що робити, якщо «заглючив» РРО?
    Стався збій в роботі РРО, внаслідок чого виторг ФОПа за 30.09.2024 р. був включений у Z-звіт за 01.10.2024 р. Як правильно задокументувати цю операцію? Як заповнити книгу доходів?
    14.10.20247622
  • Як виправляти помилки в чеках РРО?
    Покупцю видали чек, у якому помилково зазначили форму оплати, наприклад, замість готівкової форми зазначили оплату карткою або навпаки. Чи можна провести повернення чека для зміни форми оплати без повернення товару? Чи можна зробити повернення чека, якщо вже пройшов місяць від дати видачі помилкового?
    27.09.2024572
  • Порушено порядок внесення виручки на рахунок підприємства: як виправити?
    Касир отримав кошти з каси для подальшої здачі на поточний рахунок підприємства. Проте він вніс кошти на особисту платіжку картку та перерахував на рахунок підприємства з призначенням платежу - «Власні кошти». Як виправити помилку?
    19.09.2024705