Платіжна картка — це один із видів електронного платіжного засобу, що дозволяє його утримувачеві перевірити стан коштів на його рахунку в банку, а також ініціювати переказ цих коштів. Корпоративна платіжна картка емітується (випускається) банком тільки для суб'єктів господарської діяльності — юридичної особи або фізособи-підприємця. Тобто, хоча така картка и випускається на ім’я директора, але кошти які знаходяться на картковому рахунку, належать підприємству. Іншими словами, корпоративна картка – це інструмент доступу до рахунку, який належить підприємству, а не фізичній особі, на ім’я якої випущено картку.
Згідно з п. 8.3 Інструкції №492, кошти з поточного рахунку юридичної особи не можуть бути використані за допомогою корпоративної картки для:
- отримання заробітної плати, інших виплат соціального характеру;
- розрахунків за зовнішньоторговельними договорами (контрактами);
- здійснення іноземних інвестицій до України та інвестицій резидентів за її межами.
Тобто безпосередньої заборони використання коштів з корпоративної картки на погашення заборгованості по поворотній фінансовій допомозі немає. Однак при цьому є деякі труднощі щодо проведення такої операції в зв’язку з тим, що така корпоративна картка належить підприємству.
Відповідно до п. 20 Положення №148 фізичні особи - довірені особи підприємств - юридичних осіб, які відповідно до законодавства України одержали готівку з поточного рахунку із застосуванням корпоративного електронного платіжного засобу або особистого електронного платіжного засобу, використовують її за призначенням без оприбуткування в касі.
При цьому зазначені довірені особи подають до бухгалтерії установи/підприємства звіт про використання готівки разом із підтвердними документами в установлені строки і порядку, визначені для підзвітних осіб законодавством України, а також документи про одержання готівки з поточного рахунку (чек банкомата, копія видаткового ордера, довідки за встановленими формами, сліп, квитанція торговельного термінала) разом з невитраченим залишком готівки.
І от у цьому виникає проблема, яким чином директор повинен скласти авансовий звіт в якому буде зазначено, що кошти зняті з корпоративного рахунку були передані особі яка надавала ПФД (тобто фактично директор складає авансовий звіт, по знятим з корпоративної картки коштам, що вони були передані ним йому ж самому – доволі сумнівна ситуація з юридичної точки зору).
Тож, для уникнення сумнівної з юридичної точки зору операції, коли директор складає документ про передачу самому собі грошових коштів, вважаємо, що правильним варіантом буде здійснити таку операцію так:
- директор знімає готівку з корпоративної картки (Дт 372 Кт 311);
- вносить зняту готівку в касу (Дт 301 Кт 372);
- з каси здійснюється повернення директору ПФД (Дт 685 Кт 301).
При цьому, для перестрахування під час внесення директором коштів до каси він має скласти пустий (нульовий) авансовий звіт і внести кошти як повернення невикористаної підзвітної суми.
Щодо обмеження суми розрахунків готівкою, то згідно з п. 6 Положення №148 суб'єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами:
1) між собою - у розмірі до 10000 (десяти тисяч) гривень уключно;
2) з фізичними особами - у розмірі до 50000 (п'ятдесяти тисяч) гривень уключно.
При цьому, у п. 8 Положення №148 зазначено, що встановлені обмеження не стосуються для:
1) розрахунків суб'єктів господарювання з бюджетами та державними цільовими фондами;
2) добровільних пожертвувань та благодійної допомоги;
3) використання готівки, виданої на відрядження.
Готівкові розрахунки - платежі готівкою суб'єктів господарювання і фізичних осіб за реалізовану продукцію (товари, виконані роботи, надані послуги), а також за операціями, які безпосередньо не пов'язані з реалізацією продукції (товарів, робіт, послуг) та іншого майна.
Тобто, операція з повернення ПФД до переліку виключень не підпадає, тож, на таку операцію будуть поширюватись готівкові обмеження зазначені вище.
Тож наразі зазначимо, що найбільш зручним і безпечним варіантом буде перерахування суми повернення заборгованості безпосередньо на особисту карту директора – в такому випадку жодних авансових звітів складати не потрібно, а також обмеження готівкових розрахунків не застосовуються.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити