• Посилання скопійовано

Чи може підприємець-«загальносистемник» віднести до витрат суми земподатку за орендовані юрособою ділянки

Чи має право підприємець на загальній системі оподаткування віднести до складу витрат сплачені суми земельного податку за ділянки, що передаються в оренду юрособі?

Перелік витрат, які пов'язані з отриманням доходів, які,  відповідно зменшують об’єкт оподаткування підприємця, встановлено п. 177.4 ПКУ. І згідно з пп. 177.4.3 ПКУ суми податків, зборів, які пов'язані з проведенням господарської діяльності підприємця (крім ПДВ для підприємця, який є платником податку; акцизного податку; ПДФО з доходу від господарської діяльності та податку на майно) належать до складу витрат.

Але потрібно звернути увагу, що складовою податку на майно, відповідно до п. 265.1 ПКУ є плата за землю. П. 269.1 Кодексу уточнює, що платниками земельного податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Тож робимо висновок, що земельний податок, як частина податку на майно не може відноситись до витрат підприємця, як наслідок зменшувати об’єкт оподаткування. 

На практиці суми податку включаються до складової орендної плати, яку сплачує орендар. Але потрібно взяти до уваги, що це збільшить суму виручки підприємця і вплине на суму чистого доходу до оподаткування. 

Додатково зауважимо, для того, щоб підприємець мав право надавати земельну ділянку в оренду, такий вид діяльності повинен бути у нього включений до переліку видів діяльності підприємця. Відповідно серед переліків діяльності за КВЕД-2010, які здійснює підприємець повинен бути передбачений КВЕД 68.20 (цей клас включає надання в оренду та управління власним або орендованим нерухомим майном, зокрема земельними ділянками).

Витрати, не пов'язані з провадженням господарської діяльності підприємця згідно з пп. 177.4.5 ПКУ не включаються до складу витрат підприємця. Як наслідок, відповідно до пп. 177.6 ПКУ у разі якщо підприємець отримує інші доходи, ніж від провадження підприємницької діяльності, у межах обраних ним видів такої діяльності, такі доходи оподатковуються за загальними правилами.

Крім того, якщо земельна ділянка використовується для провадження господарської діяльності на підставі права власності на земельну ділянку, права постійного користування та права оренди земельної ділянки, оформлених на фізичну особу – підприємця (на практиці дійсно це зустрічається), виникає обов’язок подавати до контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки декларацію за землю (додатково див. тут). Порядок подання декларації передбачено ст. 286 ПКУ. Суму податку потрібно обчислити самостійно щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подати декларацію.

Якщо документи оформлені на фізичну особу (розуміємо - без статусу підприємця), нарахування земельного податку фізичній особі у разі використання нею земельної ділянки для провадження господарської діяльності здійснюється контролюючим органом на підставі інформації, наданої відповідними територіальними органами Держгеокадастру та Укрдержреєстру (до 1 липня поточного року фізособа отримує податкове повідомлення-рішення про внесення плати за землю).

Далі зв’язок із госпдіяльністю буде підтверджуватись належно оформленими договорами із орендарями, і важливо, щоб орендодавцем за договором була саме фізична особа – підприємець.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Водоп`янова Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Спрощена система/ФОП на загальній системі

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ФОП на загальній системі»

  • Мінімальна заробітна плата у роздрібній торгівлі з 1 жовтня 2025 року
    Чи правильно те, що ФОП на загальній системі оподаткування, які займаються роздрібною торгівлею алкогольними та тютюновими товарами, з 1 жовтня 2025 року зобов’язані платити найманим працівникам заробітну плату не менше 16 000 грн?
    02.10.20251 75410
  • Закриття кредиторської заборгованості перед ФОП, що припинив діяльність
    Підприємство на загальній системі має кредиторську заборгованість за послуги перед ФОП, який припинив свою діяльність. Акти наданих послуг та інші документи підписані. Як правильно закрити (погасити) цю заборгованість, якщо ФОП не може її отримати на свій підприємницький рахунок?
    29.09.20254152
  • Як рахувати мінімальний дохід "загальносистемника" з ліцензією з 01.10.2025 року?
    Згідно з ст. 42 Закону №3817, розмір загального місячного оподатковуваного доходу СГ, зареєстрованого як ФОП, що не має найманих працівників, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту), або на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, або на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або на право роздрібної торгівлі пальним, має становити не менше 2 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року. Це мається на увазі чистий дохід на місяць - 2 МЗП (16000 грн в 2025 р.) з якого потрібно сплатити ПДФО, ВЗ та ЄСВ?
    22.09.20251 2594
  • Чи можуть податківці під час перевірки ФОП збільшити витрати замість знятих?
    ФОПу–загальносистемнику під час перевірки зняли із витрат суму амортизації ОЗ, придбаного в лізинг. Водночас, податківці зазначили (в усній формі), що ФОП мав включати до витрат не амортизацію, а лізингові платежі. Якщо це так, то чи мають податківці включити до витрат суму лізингових платежів (5000 грн) замість знятої амортизації (1700 грн)?
    17.09.202565
  • ФОП – «загальносистемник» придбав ОЗ в лізинг: що включати до витрат?
    ФОП на загальній системі придбав ОЗ в лізинг для ведення госпдіяльності. Яку суму такий ФОП може включати до витрат – лізингові платежі чи амортизацію? Якщо амортизацію, то коли її нараховувати, адже право власності переходить до ФОП лише після повної оплати?
    17.09.202531